YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

20.2.2017 klo 16:25
Uutinen

Freesejä ajatuksia joukkoinnovoinnilla – Näin teetät happotestin kustannustehokkaasti

Sekä pienet että isot yritykset voivat osallistua joukkoinnovoinnin tapahtumaan toukokuussa Helsingissä. Se on tehokas tapa tuottaa uusia asiakaslähtöisiä ratkaisuja.

Vuonna 2016 paikalla oli yli 100 ammatillista ja toisen asteen oppilaitosta ja noin 10 000 nuorta ympäri Suomen. He tuottivat yli 9000 ideaa 30 yrityksille ja 10 kaupungille.

Innovoinnin kohteet voivat olla hyvin pieniä tai laajoja. Innoday-tapahtuma tarjoaa avaimet käteen -palvelua, tai asiakas voi osallistua halutessaan itse innovointiin tiimin kanssa. Innokampus Oy:n toimitusjohtaja Rami Saarniaho kertoo kaksi esimerkkiä, miten joukkoinnovoinnilla ratkotaan yrityksen ongelmia.

– Kun yritys etsii näkökulmia omaan toimintaansa ja tarvitsee alle 30-vuotiaiden kohderyhmältä näkemyksen kehitettävästä palvelusta, Saarniaho kertoo Yrittäjäsanomille.

– Sitten organisaatiolla voi olla olemassa oleva tuote tai palvelu, johon halutaan luoda esimerkiksi digitaalinen asiakaspalvelu. Digitaalinen ratkaisu voidaan konseptoida Innodayssä.

Tuo tuotteesi kohderyhmän testattavaksi

Järjestäjien mukaan maailman suurin joukkoinnovoinnin tapahtuma InnoDay 2017 järjestetään Hartwall Areenalla 10. toukokuuta. Innokampus Oy on joukkoinnovaatioverkosto, johon kuuluu jo noin 180 000 15–22-vuotiasta nuorta. Verkostoa ohjaa noin 200 nuorta Innoagenttia ja muuta kokenutta innovaatio- ja bisnesasiantuntijaa.

Kaksi keskeistä osallistumisen mallia yrityksille ovat: Ideas Challenge -bisneshaaste ja uuden tuotteen tai palvelun happotesti omalla ständillä.

Rami Saarniahon mukaan ideas challenge -haasteessa luodaan yrityksille tapahtuman aikana uusi innovaatioratkaisu annettuun bisneshaasteeseen. Bisneshaasteeseen aletaan pureutua jo ennen tapahtumaa.

– Eri brändit tuovat innovaatiotaan ja ratkaisujaan nuorille testattavaksi happotestin tavoin. Ja nuoret antavat erilaisia kehitysideoita ja saavat kosketuksen yritysten edustajiin.

Yritys voi löytää myös osaavia nuoria työntekijöitä tätä kautta. Viime vuonna mukana oli noin 50 yritystä, nyt tapahtuman tavoitteena on lähes tuplata mukaan lähtevien ryitysten määrä.

InnoDay 2017-tapahtumaan voi ilmoittautua viimeisin päiviin asti ennen tapahtumaa. Lisätietoa tapahtumasta.

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta@yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna