YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Haasteita rekrytoinnissa? Näillä vinkeillä vältät sudenkuopat
Rekrytoinnin ammattilainen kertoo, miten onnistut rekrytoinnissa ja mitkä ovat yleisimmin työntekijän palkkaamisen pahimmat kompastuskivet.
Rekrytointi voi olla yrittäjälle haastava tehtävä etenkin, jos kyse on yrityksen ensimmäisestä työntekijästä. Yrittäjän oma aika ei välttämättä riitä rekrytointiponnistuksiin. Haasteena voi olla myös se, ettei rahaa ole rekrytointikonsulttien palkkaamiseen.
Rekrytointiasiantuntija Tomi Mahlamäki listaa Yrittäjäsanomille vinkkinsä rekrytoinnin tehostamiseen.
1. Laita ilmoitus LinkedIn-palveluun
Jos et vielä ole LinkedInissä, luo sinne profiili. Erityisen paljon hyötyä palvelusta on, jos toimit myynnin tai markkinoinnin alalla. Ammattilaisia houkutteleva sosiaalisen median palvelu on tarjoaa paljon hyödyllisiä kontakteja ja ammatillista keskustelua.
Rekrytoijan kannattaa laittaa LinkedIniin napakka ja selkeästi laadittu ilmoitus, jossa kerrotaan mitä yritys etsii. Pyydä omaa verkostoasi jakamaan ilmoitusta.
Tee sama Facebookissa.
2. Lähetä soveltuvaan oppilaitokseen ilmoitus, jos etsit osa-aikaista työvoimaa.
Keskustele oppilaitoksen kanssa toiveistasi ja kysy tarvittaessa myös mahdollisuutta harjoittelijoiden käyttöön.
3. Ota yhteyttä paikalliseen TE-toimistoon.
Kerro mitä haet ja pyydä heitä laittamaan tietoa ainakin muutamasta soveltuvasta henkilöstä (http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonantajalle/loyda_tyontekija/index.html).
4. Älä pelkää yhteydenottoja.
Voit vastata kandidaateille, että hakemus on rekisteröity, minkä jälkeen voit täysin itse päättää, kenet haluat tavata ja haastatella. Mitä nopeammin hakemuksen saapumisen jälkeen otat kontatkin, sen parempi. isommissakin yrityksissä palataan kaikille hakijoille 24 tunnin sisällä, viimeistään 48 tunnin sisällä.
Yleisimmät kompastuskivet rekrytoinnissa
Mahlamäen mukaan kokeneemmatkin rekrytoijat sortuvat usein liian pitkään kestäviin hakuprosesseihin.
– Monesti voi olla, että tehtävänkuva, yritys tai työnantajamielikuva eivät houkuttele hakijaa. Ilmoittelu- ja julkaisuverkosto voi olla liian suppea. Prosessi voi olla hakijalle liian raskas, eli joudutaan täyttämään pitkiä lomakkeita ja käymään läpi monta haastattelukierrosta, jolloin prosessiin kuluu liian paljon aikaa.
Ongelmana voi olla myös se, että hakijoita ei kontaktoioda riittävän nopeasti.
– Eli niin sanottu ”human touch” puuttuu. Pidetään rekrytointia avoinna pari viikkoa ilmoitushaulla pelkästään perinteisissä rekrytointikanavissa ja katsotaan sitten mitä jäi haaviin. Soitetaan ehkä parille parhaalle kandidaatille ja sitten lähetetään ”ei kiitos”. Pahimmassa tapauksessa hakija ei kuule koskaan mitään prosessista ja päätöksistä, Mahlamäki sanoo.
Kuva: iStockPhoto
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi