YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Haaveena päätoiminen yrittäjyys
Vanerisia tuotteita valmistavan Puuvan yrittäjä Mika Haantio löysi kohderyhmänsä sosiaalisen median avulla.
Käsitöitä aina tehnyt hammaslahtelainen yrittäjä Mika Haantio, 36, hankki vuosi sitten itselleen laserleikkauskoneen. Kesällä hän teki sillä vaneriset koristeet ystäviensä häihin ja alkoi pohtia vastaavien tuotteiden tekemistä myyntiin.
– Yrittäjyyskin on aina kiehtonut minua, siinä on vapaus tehdä ja päättää itse työstään, Haantio sanoo.
Puuvan valikoimiin kuuluu koivuvanerisia tuotteita syntymätauluista sisustustuotteisiin ja koruista juhlatuotteisiin, kuten personoituihin kakkukoristeisiin. Verkkokauppa avautui tammikuussa, mutta sitä ennen Haantio selvitti sosiaalisen median avulla, onko tuotteille kysyntää.
– Alussa minulla ei ollut yhtään käsitystä, mikä kohderyhmäni voisi olla ja ensimmäisiin mainoksiin laitoin rajaukseksi ”ihmiset Suomessa”. Sen kautta kohderyhmäkseni konkretisoitui 20–40-vuotiaat naiset. Suurin osa asiakkaista on yksityishenkilöitä, Haantio kertoo.
Toiminimiyrittäjäksi hän uskalsi alkaa, sillä taustalla on palkkatyö liukuovia ja säilytysjärjestelmiä valmistavassa yrityksessä. Haaveena on saada yrityksestä leipä pöytään vuoden loppuun mennessä.
– Päätoiminen yrittäjyys on unelmani, mutta haluan päästä siihen ilman taloudellisia riskejä ja lainaa.
Kilpailtu ala
Haantion tulevaisuuden toiveissa on laitteiston monipuolistaminen ja tuotevalikoiman lisääminen.
– Kehittelen koko ajan uusia tuotteita. On vaikea keksiä mitään täysin uutta, mutta esimerkiksi ystävänpäiväksi tekemäni, tilaajan valitseman musiikkilinkin sisältäneet avaimenperät olivat hitti enkä ainakaan löytänyt, että Suomessa joku muu olisi tehnyt vastaavia, Haantio sanoo.
Maakunnassa Puuvalla on ainakin yksi kilpailija, valtakunnallisesti enemmänkin. Kilpailueduikseen Haantio mainitsee ympäristöystävällisyyden ja paikallisuuden: kaikki tuotteet valmistetaan käsin ja suunnitellaan asiakkaan tarpeiden mukaan. Kakkukoristeen tekemiseen menee suunnittelun jälkeen noin 20 minuuttia.
– Valmistan kaikki tuotteet myrkyttömistä ja maatuvista materiaaleista. Maailmantilanteen myötä ihmiset suosivat paikallista, ja toisaalta olipa tilanne mikä hyvänsä, niin ihmiset haluavat ikuistaa esimerkiksi lasten tiedot johonkin joka tapauksessa, Haantio pohtii.
Teksti ja kuva: Susanna Lehikoinen-Eriksson