YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kaksi yrittäjää kertoo kamppailleensa kolmen vuoden ajan lopettaakseen heihin kohdistuneen nettihäiriköinnin, jonka takana on sama henkilö.
Kaksi yrittäjää kertoo kamppailleensa kolmen vuoden ajan lopettaakseen heihin kohdistuneen nettihäiriköinnin, jonka takana on sama henkilö. Kuva: Getty Images
26.4.2023 klo 14:01
Uutinen

Häirikkö piinaa yrittäjiä vihakirjoituksilla ja WhatsApp-viesteillä, poliisista ei juuri apua – ”Taitaa tulla veritulppa ennen oikeuskäsittelyä”

Nettihäirikkö on ollut yrittäjien kintereillä jo kolmen vuoden ajan.

Kaksi yrittäjää kertoo kamppailleensa kolmen vuoden ajan lopettaakseen heihin kohdistuneen nettihäiriköinnin, jonka takana on sama henkilö.

Perintä- ja rahoitusalalla toimivan Sami Saarenpään häiriköinti alkoi lähettäjän omalla nimellä tulleista sähköposteista.

– Hän syytti minua tietomurroista ja siitä, että kuuntelen hänen puhelintaan. Sitten sama henkilö alkoi kirjoitella internetin keskustelupalstoille. Uusia loukkaavia ketjuja alkoi syntyä joka yö. Hän on pitänyt minusta myös eräänlaista vihablogia.

Häiriköinti jatkui suorilla puhelinsoitoilla. Ensimmäinen niistä tuli kaksi vuotta sitten jouluna.

– Pidin puhelua kaiuttimessa ja sain tallennettua sen vaimoni puhelimella. Sen jälkeen puheluita on tullut kaksi ja nekin ovat tallessa.

Useiden satojen WhatsApp-viestien jälkeen Saarenpää haki häirikölle lähestymiskieltoa ja sai sen. Lähestymiskielto koskee myös viestien lähettämistä.

– Hän seuraa tekemisiäni lähes reaaliajassa. Olin viime syksynä muuttamassa vanhempia pienempään taloon Kannuksessa. Silloin hän siirsi kaiken kirjoittelun Kannuksen alueellisiin foorumeihin, joissa hän kertoi, että siellä se tietomurtorikollinen nyt on.

Merkittävä asiakas lopetti yhteistyön

Toinen häiriköinnin kohteeksi joutunut on uusasiakashankintaan ja asiakkuuksien hoitoon erikoistuneen LevelUp Oy:n yrittäjä Jouni Anttila.

– Häirikkö esiintyi jossain vaiheessa yrityksemme työntekijänä ja kertoi, että olemme jättäneet hänen palkkansa maksamatta. Hänellä sellainen tapa, että hän luo toisen profiilin, jolla keskustelee itsensä kanssa. Nettipalvelut eivät suostu poistamaan viestejä, koska lain mukaan yrityksen kunniaa ei voi loukata.

Epämiellyttävät viestit ovat aiheuttaneet Anttilan yritykselle ongelmia muun muassa rekrytointiin. Häirikkö on esiintynyt asiakkaana, joka syyttää yritystä. Kun keskusteluja pidetään jatkuvasti yllä ja luodaan uusia, ne alkavat nousta Google-hauissa.

– Se on aiheuttanut ongelmia asiakashankintaamme. Yksi iso asiakas on ilmoittanut, etteivät he pysty jatkamaan yhteistyötä, koska he eivät voi käyttää yhteistyökumppania, josta kirjoitellaan netissä tällaista. Tämä johti siihen, että kyseisessä projektissa työskennelleille ei voitu tarjota uutta korvaavaa työtä.

Epämiellyttävät viestit ovat aiheuttaneet Anttilan yritykselle ongelmia muun muassa rekrytointiin.

”Koskaan ei voi tietää, ilmestyykö ovelle”

Anttilan ja Saarenpään ohella useat muut yritykset ovat tehneet rikosilmoituksia samasta henkilöstä.

– Erikoisinta tässä on, että tiedän siitä kaverista kaiken. Hänen nimensä, yhteystietonsa ja asuinpaikan. Silti en tunnistaisi häntä kadulla, jos hän kävelisi vastaan. En ole koskaan ollut missään tekemisissä hänen kanssaan. Henkilö ei ole ollut työntekijämme eikä asiakkaamme, Anttila kertoo.

“En kuitenkaan pelkää, vaan pidän kyseistä toimintaa lähinnä säälittävänä.”

Sami Saarenpää

Saarenpää on pystynyt elämään asian kanssa, eikä hän ole halunnut muuttaa sosiaalisen median käyttöään.

– Se tässä on, etten voi koskaan tietää, ilmestyykö hän ovelleni. Viime syksynä hän laittoi minulle viestin, jossa kerrottiin uutisesta, jossa tuntemattoman kimppuun oli hyökätty kirveen kanssa keskellä päivää.

– En kuitenkaan pelkää, vaan pidän kyseistä toimintaa lähinnä säälittävänä. Haluan tulla asian kanssa esille, jotta muutkin vastaavaa kokeneet ymmärtäisivät, ettei häiriköistä kannata välittää.

Saarenpää sai oman asiansa rikoskäsittelyyn puolitoista vuotta rikosilmoituksen tekemisestä. Tapaus on nyt syyteharkinnassa. Henkilöä syytetään mahdollisesti vainoamisesta, kunnianloukkauksesta ja viestintärikkomuksesta.

Anttilan yrityksen kohdalla asia ei ole edennyt mihinkään.

– Taitaa tulla veritulppa ennen oikeuskäsittelyä. Viimeisin viesti poliisilta oli sellainen, että heillä on niin paljon henkeen ja terveyteen liittyviä vakavia rikoksia, ettei minun tapaukseeni ole pystytty osoittamaan tutkijaa.

”Voi täyttää vainoamisen tunnusmerkistön”

Suomen Yrittäjien teettämien kyselyiden mukaan lähes kymmenen prosenttia yrittäjistä on kokenut nettikiusaamista. Tilanteisiin on usein vaikea puuttua. Yrittäjien asiantuntija Atte Rytkönen-Sandberg pitää kahden yrittäjän tilannetta äärimmäisen valitettavana ja vakavana.

– Luonnollisen henkilön ja oikeushenkilön haukkumisen välillä eroa on ainakin sinä, ettei rikoslaissa säädetty kunnianloukkaus tule kyseeseen oikeushenkilön, kuten yrityksen, osalta. Suomen lainsäädännön mukaan yrityksellä, eli oikeushenkilöllä ei ole sellaista kunniaa, jota voitaisiin loukata.

Teko voi olla rangaistava, jos kunnianloukkaus kohdistuu selkeästi yrityksen omistajaan.

– Kuvatun kaltaisissa tilanteissa on lisäksi mahdollista, että jatkuva kirjoittelu ja häiriköinti täyttää myös vainoamisen tunnusmerkistön. Jos yrittäjä epäilee joutuneensa rikoksen uhriksi, on aina suositeltavaa tehdä asiasta rikosilmoitus, vaikka prosessi voikin tuntua turhauttavalta, Rytkönen-Sandberg jatkaa. Hän pitää tärkeänä, että poliisin määrärahoja lisätään, jotta rikostutkinnan riittävät resurssit voidaan turvata.

– Yrittäjän ei pidä jäädä tilanteessa yksin. Yrittäjät voivat hakea keskusteluapua esimerkiksi Mielenterveysseuran Yrittäjän Kriisikeskuksesta, joka tarjojaa tukea ja apua.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus
Toimitus
Avaa pop-up -ikkuna