YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Hallinnollinen digispurtti: ”Tehdäänkö nopeasti vai tietokoneella?”
Korona kiihdytti digitalisaation vyörymistä arkeemme niin kohtaamisissa kuin viranomaisasioinnissa. Japira Rakennuspalvelun Jarkko Hyvärisen mielestä sovellusten kehittämisessä käyttäjälle sujuvaksi on vielä tekemistä.
Japira Rakennuspalvelu Oy:n yrittäjä ja toimitusjohtaja Jarkko Hyvärinen joutui digijumiin, kun haki henkilökunnalleen valtuutuksia hallinnollisten asioiden hoitamiseen suomi.fi-palvelusta.
– On loistava idea, että palveluita yrityksen eri tilanteisiin on koottu yhden osoitteen alle. Ongelmana on mielestäni se, että jokainen annettava valtuutus maan ja taivaan väliltä on pilkottu useisiin eri tasoihin ja yksityiskohtaisiin osiin. Eri valtuutuksia löytyy yritykselle reilusti yli kaksi sataa. Omalle kirjanpitäjälle ja työnjohtajalle valtuuksia antaessani olen joutunut neljään otteeseen käymään palvelussa eli tietokoneella on tuhrautunut tuntikausia. Tarkoitus on hyvä, mutta en tiedä, ketä tämä palvelee.
Hyvärinen ehdottaa, että aakkosjärjestykseen laadittua luetteloa voisi kategorisoida, ettei listalta olisi niin vaivalloista hakea. Hän pohtii, tarvitseeko asioita ylipäätään pilkkoa näin pieniin yksityiskohtiin. Käytöstä poistuneessa Katso-palvelussa asiat hoituivat hänen mielestään sujuvammin.
– Toki isossa pörssiyhtiössä voidaan tarkasta valtuutusten tasosta ajatella toisin, mutta pk-yrittäjän näkökulmasta tämä on vaivalloista. En väitä, että kiusaa olisi tahallaan tehty. Ohjelmistojen kehittäjien ja niiden tilaajien pitäisi muistaa riittävän hyvä testaus loppukäyttäjillä. Perusyrittäjälle näiden sovellusten näpelöinti ei ole välttämättä jokapäiväistä hommaa, tuskailee Hyvärinen.
Normien purku – puhetta vai villoja?
Kun puheeksi otetaan päättäjien hehkuttama normien purku, Hyvärinen ei koe oman toimialansa näkökulmasta paljoakaan tapahtuneen. Japira Rakennuspalvelu Oy työllistää noin 30 rakennusalan ammattilaista. 25-vuotisen yrittäjänuran aikana Hyvärisen mielestä työsuhdeasioissa on päästy eteenpäin, vaikka joskus muutokset tuntuvat etenevän tuskastuttavan hitaasti.
Paikallinen sopiminen on myönteinen asia ja olemme pystyneet sitä jossain määrin soveltamaan. TES-maailmassa rajanvedot voisivat olla hieman joustavampia. On hyvä, että henkilökunnan valitsema edustaja neuvottelee näistä asioista, jotta kaikkien kanssa ei tarvitse sopia erikseen.
Luottamushenkilönä muille yrittäjille
Hämeenlinnan Yrittäjien hallituksen jäsenenä Hyvärinen on kiinnostunut tarjoamaan yrittäjäkokemuksensa perspektiiviä myös muille.
– Olen päässyt konkreettisemmin näkemään ne mahdollisuudet, mitä paikallisella, alueellisella ja valtakunnallisella tasolla voimme saada aikaan. Tapahtumissa ja vapaa-ajan tilaisuuksissa olen päässyt tutustumaan enemmän yrittäjäkenttään ja huomannut, että meillä on hyödyllistä vuoropuhelua, ja samankaltaisia tavoitteita toimialoista riippumatta.
Japiralle koronavuosi tuotti uusia kuvioita arkeen ja aluksi myös erilaisia pelkotekijöitä. Remonttitöissä oltiin paljon tekemisissä ihmisten kanssa ja huolta tuotti muun muassa se, miten tunnistetaan ja kohdellaan riskiryhmiin kuuluvia.
– Toki se alkuun sekoitti järjestelyjä työmailla. Sairauslomia yrityksessämme myös ollut jonkin verran enemmän, koska esimerkiksi flunssaoireissa on oltu selvästi varovaisempia ja vastuullisempia. Ihminen on kovin sopeutuvainen pieneen pinteeseen. Uudessa arjessa puhumme kahvipöydissä säiden sijaan luontevasti koronatilanteesta, naurahtaa Hyvärinen.