Tv-mainoksista, yritysvideoilta ja elokuvistakin tuttu monitoimimies Miikka Anttila (oikealla) työskentelee myös Kauppapaikka Tavastilan markkinoinnissa. Viola & Maxin Kim Vähänen valmistelee brändiuudistusta.
13.9.2022 klo 10:25
Uutinen

Hämeenlinnan kauppakeskuksissa tehtiin huippukesä: “Kaikkien aikojen myyntiennätyksemme”

Kauppakeskuksilla on takana haastavat, poikkeusolojen värittämät vuodet. Yhteistyö kauppakeskusten sisällä on ollut entistä suuremmassa roolissa, kun hiljaisempia kuukausia on pyritty kääntämään voitoksi rajoituksia purkaessa. Onnistuneet tapahtumat ja vilkastunut kauppa kevään edetessä ovat nostaneet kauppiaiden tunnelmia.
— Yhdessä olemme selvinneet pahimmat ajat: joustolla ja ymmärryksellä, kertoo Viola & Maxin yrittäjä Kim Vähänen Kauppapaikka Tavastilasta.

Poikkeusolojen vaikeudet ovat vaihtuneet myötätuuliin. Goodmanin kauppakeskusjohtaja Virpi Tuupanen kertoo, että myynti on noussut viime vuodesta jo 11 prosenttia. 
— Kesäkuussa teimme kaikkien aikojen kesäkuun myyntiennätyksemme, iloitsee Virpi Tuupanen.

Myös Kauppapaikka Tavastilassa, Hämeenlinnan keskustan toisessa kauppakeskittymässä, suunta on ollut selvästi noususuhdanteinen. 
— Kävijämäärät jatkavat nousuaan. Samalla keskiostoksen määrä on noussut huomattavasti, komppaa Tavastilan tiedotus- ja markkinointivastaava Miikka Anttila.

Tilojen täyttöaste kohenee

Kesäkuukaudet ovat monille kauppakeskuksille joulun ohella tärkeimmät myyntipiikit. Kesälomien ja alesesongin pyörähtäessä samanaikaisesti käyntiin, kävijät ja erikoisliikkeiden valikoimat kohtaavat hyvin. Ne kauppakeskukset, joista löytyy kattava ravintolavalikoima ja päivittäistavarakauppa, ovat pärjänneet kilpailijoitaan paremmin. Yksi syy tähän on kasvava verkkokaupan kilpailu, joka ulottuu näille segmenteille maltillisemmin.

Vilkkaasta kesäkaupasta huolimatta kävijöissä ei olla vielä päästy koronaa edeltävälle tasolle. Syksyn kiinnostavan tapahtumatarjonnan ja uusien vuokralaisten myötä tämän toivotaan muuttuvan. Goodmaniin on solmittu iso, uusi vuokralainen, joka avaa ovensa ensi vuoden puolella. Tavastilassa puolestaan toivotetaan merkittävä uusi tulokas mukaan jo syksyllä, ennen joulukaupan avausta.
— Täyttöaste liiketilojen osalta hipoo jo 90 % paikkeilla, mutta mukaan mahtuisi erityisesti esimerkiksi kahvila, lelukauppa tai kirjakauppa, toteaa Tavastilan Miikka Anttila. 

Tapahtumat ja tempaukset vetonaulana

Tapahtumasuunnittelu rullaa molemmissa kauppakeskuksissa jo tavalliseen tapaan. Korona-ajoista on opittu joustavuutta ja nopeaa päätöksentekoa.
— Jos uusia rajoituksia tulee syksyn aikana, niin vaihdamme suunnitelmaa lennossa. Tähän on jo totuttu viime vuosien aikana, Goodmanin Virpi Tuupanen summaa.

Paikalliset yrittäjät odottavat syksyn tapahtumatarjontaa innostuneena. Jo vuosikausia suosittua Pimeän kaupan iltaa suunnitellaan jo kovaa vauhtia ja kauppakeskustapahtumien lisäksi yrittäjät toivovat kaupan vilkastuvan omien kampanjoidensa kautta.
— Juhlimme 11-vuotisjuhlia syyskuussa, ja julkistamme samalla liikkeen uuden nimen, vinkkaa Viola & Maxin Kim Vähänen.