YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

5.10.2018 klo 14:13
Uutinen

Hankalan työntekijän irtisanomisesta tuli Marille kova ponnistus: ”Koko työyhteisö kärsi yhdestä ihmisestä”

Palvelukotiyrittäjä joutui erottamaan koko työyhteisön toimintaa hankaloittaneen työntekijän. Asia ratkaistiin lopullisesti oikeudessa. Nyt yrittäjä kertoo tarinansa ja perustelee, miksi hän kannattaa irtisanomissuojan keventämistä.

Hoiva-alalla toimiva yrittäjä Mari on kokenut, mitä liian hankala irtisanominen voi pahimmillaan aiheuttaa. Viime keväänä hän joutui puimaan irtisanomistapausta oikeudessa asti.

Kyseessä oli tapaus, jossa yksittäinen työntekijä aiheutti paljon ongelmia työyhteisössä.

– Hänestä tuli moitteita useilta tahoilta. Oli yksinkertaisesti pakko tehdä jotain. Koko työyhteisön viesti oli, ettei tilanne voi jatkua hänen kanssaan.

Mari antoi ensin työntekijälle lain edellyttämän varoituksen.

– Oletin tekeväni kaiken huolellisesti, mutta se tavallaan kostautui. Minulla oli käsitys, että työntekijällä pitää olla kaksi varoitusta alla ennen kuin hänet voi irtisanoa.

Annettuaan työntekijälle puoli vuotta aikaa korjata käytöstään Mari antoi toisen varoituksen ja sen jälkeen toteutti irtisanomisen. Tosiasiassa yksikin varoitus olisi lain mukaan riittänyt.

”Oli haastanut myös edelliset työnantajat”

Yrittäjä oli kouluttanut kyseisen työntekijän ammattiin ja antoi vielä mahdollisuuden jatko-opiskeluihin. Marin mukaan hänellä ei ollut aikomustakaan irtisanoa työntekijää, mutta muutos työntekijän käyttäytymisessä oli ”radikaali”. Irtisanomishetkellä työntekijällä oli voimassa oleva oppisopimuskoulutus meneillään.

– Koulutukset eivät ole ilmaisia työnantajalle, Mari huomauttaa.

Marin tapauksessa kyseinen työntekijä oli haastanut aiemminkin lähes kaikki edelliset työnantajansa oikeuteen.

– Hänen yksi suurimmista motiiveistaan tälle käytökselle on rahan saaminen. Uskoisin, että hän tulee myös jatkamaan tätä käytöstään.

Lopulta Marin yritys joutui sopimaan asian välttääkseen asian pitkittymisen.

– Näissä tapauksissa työnantajan pitää aina miettiä, haluaako yrityksensä julkisesti riepoteltavaksi mediassa oikeuskäsittelyn takia. Siinä voi mennä yrityksen maine ja imago. Työntekijällä puolestaan ei yleensä ole mitään menetettävää. Meidän oli pakko sopia asia yrityksen maineen säilyttämiseksi. Jouduimme maksamaan siitä tuhansia euroja.

”Joku roti pitäisi olla”

Mari puolustaa hallituksen kaavailemaa irtisanomissuojan keventämistä pienissä yrityksissä.

– Kun on seurannut viime päivien keskustelua, olen miettinyt, että joku tolkku tässä keskustelussa pitäisi olla. Olen ehdottomasti hallituksen esityksen kannalla. Tuntuu, että ihmiset eivät ole täysin ymmärtäneet asiaa.

– Suomessa vallitsee jatkuva pula hyvästä työvoimasta, alasta riippumatta. Hyvä työntekijä saa aina töitä, mutta jos tulee jokin ongelma, irtisanomisen ei pitäisi olla niin hankalaa kuin nyt. Mielestäni tämä ei ole pelkästään työnantajan oikeus vaan koko työyhteisön.

Mari korostaa, että normaalitilanteessa työntekijän ja työnantajan välillä vallitsee molemminpuolinen joustavuus ja luottamus.

– Silloin ongelmia ei ole. Olisi kuitenkin hyvä olla mahdollisuus reagoida ongelmatilanteissa. Mielestäni myös sairauslomakäytäntöjä tulisi muuttaa.

– Pienen yrittäjän näkökulmasta yrityksen tärkeimpiä menestystekijöitä on osaava, luotettava, ammattitaitoinen sekä hyvinvoiva henkilökunta, Mari korostaa.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi