YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Harkitsetko verkkokaupan perustamista Business Finlandin tuella? – Katso ohjeistus, mihin rahaa saa ja mihin ei
Koronakriisissä moni etsii tapoja siirtää toimintansa verkkoon. Kehitysrahoitusta verkkokaupoille haetaan Business Finlandista ja Ely-keskuksista paljon.
Koronavirusepidemian aiheuttama talouskriisi on pakottanut monet yrittäjät miettimään uusia tapoja toteuttaa liiketoimintaa. Business Finland ja Ely-keskukset myöntävät myös kehitysrahoitusta yritysten uusille hankkeille.
Monelle yrittäjälle ratkaisu tilanteessa on ollut jonkinlainen digiloikka ja esimerkiksi oman verkkokaupan perustaminen. Juuri siihen moni hakee nyt kehittämisrahaa esimerkiksi Business Finlandista.
Verkkokaupan kehitys on hyvä kohde rahoituksen hakemiselle, mutta hakemusta laatiessa on hyvä tietää, mihin rahoitusta voi saada ja mihin ei.
Verkkokauppaen erikoistunut konsultti Mika Niemi ja hänen Northglow-yrityksensä on tehnyt Business Finlandin ja Ely-keskusten sivuilla julkaistavan ohjeistuksen siitä, milloin verkkokauppa hanke on rahoituskelpoinen ja milloin ei.
Rahoitusta voi esimerkiksi käyttää suunnitteluun ja asiantuntijapalveluiden ostamiseen, mutta ei esimerkiksi verkkokauppa-alustan ostamiseen.
Rahoitusta voi käyttää myös markkinoinnin suunnitteluun, mutta ei sen toteuttamiseen.
– Suunnittelutyössä tärkeintä on pysähtyä miettimään, miksi perustat verkkokaupan. Kauppiaan täytyy miettiä asiakkaansa ja miksi he ostaisivat minulta verkkokaupastani. Jos myyn vakiasiakkailleni tuotteita tai palveluita paikallisesti, digitaalinen kanava voi olla vaikka Whatsapp, Facebook tai Tori.fi. Eli tuoko verkkokauppa digikanavana lisäarvoa asiakkaalle. Jos tavoite on palvella kansallisesti tai laajentua kansainväliseksi, silloin verkkokauppa on varmasti oikea vaihtoehto, Niemi sanoo.
Vastaavanlainen pohdinta on paikallaan muidenkin kehityshankkeiden kohdalla.
Tarkemman ohjeistuksen näet täältä.
Elina Hakola
elina.hakola(at) yrittajat.fi