YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

14.2.2019 klo 08:02
Uutinen

Harvinainen rubiinisuklaa on ystävänpäivän hittituote – kurkistimme suklaatehtaan pinkille linjalle

Maailman suklaamarkkinoiden kuumin puheenaihe on tällä hetkellä rubiinisuklaa. Yrittäjämediat piipahti ystävänpäivän kunniaksi pinkkien suklaakonvehtien alkulähteellä.

Rubiinisuklaasta on kohistu Suomessakin sen jälkeen, kun ensimmäiset tuotteet saapuivat myyntiin. Iiittalassa toimiva Kultasuklaa oli ensimmäinen suomalainen suklaatehdas, joka toi pinkin suklaan kuluttajien ulottuville.

Vuosi sitten julkaistu Ruby on kehitetty Ranskassa ja Belgiassa. Suklaan väri on peräisin luonnollisista ainesosista. Suklaan hieman hapan ja marjaisa maku erottuu selvästi esimerkiksi maitosuklaasta. Kilohinnaltaan rubiinisuklaa on selvästi tavallista suklaata kalliimpaa.

Lisää faktatietoa rubiinisuklaasta löytyy esimerkiksi Kultasuklaan sivuilta.

Raakasuklaan kysyntä taittui

Kultasuklaan toimitusjohtajan Juha-Pekka Kärkkäisen mukaan trendit määräävät myös suklaanvalmistuksessa. Terveysbuumin myötä kasvanut raakasuklaan kysyntä on nyt laantunut.

– Uudet maut, vegaanisuus, vähäsokerisuus ovat nousussa. Rubiinisuklaassa on vähemmän sokeria kuin normaalisuklaassa.

Kultasuklaa on kokeillut myös terveystrendin aallonharjalla olevan härkäpavun yhdistämistä tummaan suklaaseen yhdessä merisuolan kanssa.

– Se on myynyt melko hyvin. Sirkkasuklaan kohdalla oli alussa hirveä buumi mutta nyt se on rauhoittunut. Sirkat eivät ole millään tavalla valtavirtaa, Kärkkäinen sanoo.

Suomalaiset ostavat edelleen mieluiten maitosuklaata, vaikka maku on hiljalleen muuttunut tummempaan suuntaan. Rubiinisuklaan kysyntää hillitsee sen korkea hinta.

– En usko rubiinisuklaan hinnanlaskuun, mutta siitä tulee varmasti monia uudenlaisia versioita.

Hyppy tuntemattomaan

Juha-Pekka Kärkkäinen omistaa Kultasuklaan yhdessä pitkäaikaisen ystävänsä Juri Kaskelan kanssa. Kaksikko teki yrityskaupat pari vuotta sitten.

– Etsimme yritystä, joka on hyvämaineinen, vahvalla pohjalla ja jota voi kehittää eteenpäin. Muitakin yrityksiä oli loppuviivalla mutta tämä vaikutti kiinnostavimmalta. Tunsin myös yrityksen historian melko hyvin.

Kärkkäisen tausta on matkailualalla kaupallisissa tehtävissä. Yhtiökumppanilla on enemmän kokemusta elintarvikealalta.

– Vaihdoin alaa, hyppäsin tuntemattomaan. Joku voisi sanoa, että hullunrohkea päätös.

Kärkkäistä miellytti se, että Kultasuklaan ydintuote, suklaa, oli hyvällä mallilla.

– Suklaa on laadukasta. Me olemme lähinnä pyrkineet kirkastamaan myyntiä ja markkinointia ja lisäämään jakelukanavia. Olen itsekin ollut veivaamassa suklaata temperointipatojen äärellä mutta se ei ole oma vahvuuteni.

Uusi omistajakaksikko on muutettu Kultasuklaan brändi-ilmeen ja visuaalisen ilmeen. Myös pakkaukset on tuunattu uusiksi.

– Lisäksi olemme vahvistaneet jakelukanavia. Omia myyntikanavia ei ole kuin oma tehtaanmyymälä, Helsingin vanha kauppahalli ja verkkokauppa.

Teksti, video ja kuva: Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna