YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Hellon voitti palvelumuotoilulla kansainvälisen kilpailun jo kolmatta kertaa
Palvelumuotoilutoimisto Hellon palkittiin pääpalkinnolla alansa kansainvälisessä kilpailussa jo kolmatta kertaa. Hellon suunnitteli paremman kauppakokemuksen lapsiperheille irtlantilaisen Musgrave-ruokakauppaketjun käyttöön.
Service Design Global Conferencen tuomaristo vallitsi Hellonin viime vuoden parhaimmaksi kansainväliseksi palvelumuotoilutyöksi torstaina Dublinissa. Palkittu työ paransi parkkipaikalle saapumista, ostoskärryllä liikkumista, lapsiperheille suunnattua stressitöntä kassapistettä ja huomioi yleisesti lasten ja vanhempien viihtyvyyden koko kaupassa käynnin ajan.
Asiakasyritys Musgrave on laskenut saavuttavansa lähes viiden miljoonan euron vuosittaisen kasvun palvelumuotoilun ansiosta. Voittohanke vakuutti tuomarit sekä innovatiivisuudellaan että kaupallisilla huipputuloksillaan.
Hellon Lontoon studion johtava palvelumuotoilija Lotta Julkunen korostaa, että arkisten askareiden jouhevampi onnistuminen riippuu useasti palvelumuotoilusta.
– Muotoilijoina meidän tehtävämme on ymmärtää, mistä asiakaskokemus muodostuu, millaisia odotuksia ja tarpeita erilaisilla kohderyhmillä on ja miten näistä löydöksistä luodaan kestävää liiketoimintaa ja erottuvuutta markkinoilla, sanoo Julkunen.
Palvelumuotoilu Hellon perustettiin Helsingissä vuonna 2009 ja vuodesta 2015 lähtien sillä on ollut oma studionsa myös Lontoossa. Palvelumuotoilualan kansainvälisen kattojärjestön Service Design Networkin jo kolme kertaa parhaasta työstä palkitsema Hellon on noussut yhdeksän toimintavuotensa aikana alansa kaikkien aikojen palkituimmaksi toimijaksi maailmassa.
– Suomi on 1930-luvulta lähtien tullut tunnetuksi arvostettuna muotoilumaana arkkitehtuurin ja käyttöesineiden ansiosta. On hienoa nähdä, että suomalainen palvelumuotoiluosaaminen jatkaa tätä perintöä. Kolmas kansainvälinen voitto osoittaa, että suomalainen funkkis toimii käyttökokemuksena, vakuuttaa Hellon Lontoon toimitusjohtaja Timo Pätiälä.
Hellonin asiakkaita ovat globaalit yritykset kuten Volkswagen, Boots, Yara, Tesco sekä nyt palkittu Musgrave. Hellon on valittu myös maailman toiseksi suurimman teleoperaattori Vodafonen palvelumuotoilukumppaniksi. Aiemmat Service Design Networkin palkitsemat kultamitalityöt ovat tulleet Suomeen Finavialle ja Yhteistyöapteekeille.
toimitus (at) yrittajat.fi