Helsingin Aleksanterinkatu.
31.10.2022 klo 14:30
Uutinen

Helsingin Yrittäjät: Yrityksiä kuultava Helsingin keskustan käveltävien alueiden laajennuksia suunniteltaessa

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa alkaa 1.11.2022 kävelykeskustan laajentamisen nopeiden toimenpiteiden käsittely. Valmistelussa ei ole kuultu yrityksiä, joiden toimintaan suunnitelmat olennaisesti vaikuttavat. Käveltävien alueiden laajentamista tulee valmistella yhdessä yritysten kanssa Ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman sekä keskustan toiminnallista elinvoimaisuutta lisäävien toimenpiteiden kokonaisuutena.

Helsingin keskustan elinvoimaisuus on laskenut viime vuosina, ja koronapandemian vaikutukset ovat nopeuttaneet kehitystä. Erityisesti erikoiskaupan yrityksiä on lopettanut toimintansa keskustassa ja tyhjien liiketilojen osuus kasvanut. Keväällä 2019 ydinkeskustan liiketiloista oli tyhjillään 5,5 prosenttia ja tänä keväänä jo 9,0 prosenttia.

Keskustan elinvoimaisuuden kasvattamiseksi Helsingin kaupunki asetti viime syksynä kaupungin ja elinkeinoelämän HELY-yhteistyöryhmän. Sen tavoitteena on etsiä sekä nopeita että pitkän aikavälin kehittämistoimenpiteitä keskustan elävöittämiseksi ja muodostaa yhteiset tavoitteet, joiden pohjalta ydinkeskustaa kehitetään.

HELY-työryhmälle esiteltiin syksyllä kaupunkiympäristön toimialan valmistelemat ns. nopeat toimen-piteet kävelyn edistämiseksi ydinkeskustassa. Uusia kävely- ja pyöräilyalueita suunnitellaan toteutettavaksi Etelä- ja Pohjoisesplanadeilla, Kasarmikadulla, Erottajankadulla, Korkeavuorenkadulla Designmuseon edustalla ja Lönnrotinkadulla. HELY-työryhmässä painotettiin laajalti, ettei kävelyn edistämistoimenpiteitä tule viedä eteenpäin irrallaan muusta ydinkeskustan kehittämisestä ja kuulematta asiassa alueen yrityksiä. HELY-työryhmän näkemyksiä ei kuitenkaan ole valmistelussa huomioitu, vaikka esitetyillä nopeilla toimenpiteillä vaikutetaan olennaisesti kaupunkikeskustan toimivuuteen ja elinkeinoelämän mahdollisuuksiin toimia keskustassa.

Helsingin Yrittäjät on huolestunut keskustan elinvoiman heikkenemistä ja kaupungin suunnitelmista nopeiksi toimiksi käveltävien alueiden laajentamiseksi, jotka uhkaavat heikentää elinvoimaa entisestään. Kaupan ja muiden palveluyritysten taloustilanne on huonontunut markkinoiden voimakkaiden muutosten johdosta ja epävarmuuden jatkuessa yritysten näkymät ovat jatkuvasti synkentyneet. Tässä tilanteessa ei tule tehdä uudistuksia varmistamatta yrityksiltä, että toimenpiteet eivät vaikeuta yritysten toimintaedellytyksiä entisestään.

Kaupunginhallitus edellytti tammikuussa 2021 keskustan kehittämisen visioista päättäessään, että alueen kiinteistönomistajat ja liikkeet otetaan mukaan kokonaisuuden suunnitteluun ja katujen valintaan. Nyt kuuleminen on kuitenkin kohdentumassa vain katujen kalustamiseen, ikkunan edustan käyttöön yms., vaikka näin merkittävät katujen muutokset pitäisi arvioida ja suunnitella huolellisesti yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa. Muutoksille pitäisi myös ennalta määritellä selkeät mittarit, joilla vaikutuksia yritystoimintaan seurataan ja joiden pohjalta kokeilut voidaan tarvittaessa keskeyttää.

Keskustassa tarvitaan lyhytaikaisia asiakaspysäköintipaikkoja

Etelä- ja Pohjoisesplanadit suunnitellaan muutettaviksi autoliikenteen osalta yksikaistaisiksi. Eteläesplanadille suunnitellaan ajokaistan tilalle kaksisuuntaista pyörätietä, jolle ei ole erityistä tarvetta ja joka voi heikentää kävelijöiden turvallisuutta. Eteläesplanadin puolella kävelijämäärä ei myöskään edellytä leveämpiä jalkakäytäviä. Pohjoisesplanadin jalkakäytävä on jo nykyisellään leveä ja kävelijämäärään sopiva kesäaikanakin. Esplanadien välissä on myös laaja Esplanadin puisto, joka tarjoaa viihtyisää kävely- ja oleskelutilaa.

Muutosten suunnitellaan ajoittuvan kesän 2023 alusta loppuvuoteen 2024. Näin ollen Esplanadit olisivat yksikaistaisia myös talvella, jolloin lumi haittaa liikennettä, eikä jalkakäytävillä kulje paljoa ihmisiä. Ajokaistojen poistaminen ruuhkauttaisi ydinkeskustan liikennettä, jonka sujuvuudessa on jo nykyisellään parantamisen tarvetta. Myös autoliikenteen vähentäminen Lönnrotinkadulla ja Uudenmaankadulla heikentäisi keskustan saavutettavuutta, joka huononee muutoinkin meneillään olevien ja tulevien isojen liikenneinfrahakkeiden seurauksena kaikista ilmansuunnista.

Suunnitelman mukaan Pohjoisesplanadilta poistetaan pysäköintipaikat ja Eteläesplanadille voitaisiin mahdollisesti jättää joitakin pysäköintipaikkoja. Lönnrotinkadun kokeilussa ajorata kavennetaan yksiajokaistaiseksi ja kadulle lisätään pyöräkaista länteen suuntautuvalle pyöräliikenteelle, jolloin asiakaspysäköintipaikat häviäisivät kadun toiselta reunalta tälläkin kadulla. Kuitenkin sekä kaupungin Keskustavisiossa että pysäköintipolitiikkastrategiassa nostetaan esille lyhytaikaisen asiointipysäköinnin tarve. Myös Helsingin Yrittäjien syksyllä 2021 toteuttamassa yrittäjäkyselyssä pula lyhytaikaisista asiakaspysäköintipaikoista nousi merkittävimmäksi ongelmaksi keskustassa.

Kävelykeskustaa suunniteltava yhteistyössä yritysten kanssa

Helsingin Yrittäjät ja Helsingin seudun kauppakamari ovat ilmaisseet suunnitelmista huolensa yhteisessä kirjelmässään Helsingin kaupunkiympäristölautakunnalle ja valtuustoryhmille.

Käveltävien alueiden laajentamista ei tule toteuttaa esityksen mukaisesti. Uudistuksia tulee valmistella huolellisesti yhdessä yritysten kanssa Ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman ja keskustan toiminnallista elinvoimaisuutta lisäävien toimenpiteiden kokonaisuutena.

Lisätietoa:

Tiina Oksala

Tiina Oksala

Toimitusjohtaja
Helsingin Yrittäjät

KUVA Adobe Stock