YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Helsingin Yrittäjien puheenjohtaja: Espan ajokaistojen sulkeminen on kuolinisku kivijalkayrittäjille – “Asiakas ei löytänyt parkkipaikkaa ja ajoi Espoon Selloon”
Turistien kaikkoaminen, korkeat vuokrat ja verkkokauppa kurittavat jo nyt Helsingin ydinkeskustan kivijalkayrittäjiä. Päätös Esplanadin ajokaistojen sulkemisesta tukaloittaa tilannetta entisestään.
Päätös ajokaistojen vähentämisestä Pohjois- ja Etelä-Esplanadilla huonontaa radikaalisti Helsingin ydinkeskustan yrittäjien asemaa. Helsingin Yrittäjien puheenjohtaja Mari Laaksonen sanoo olevansa tyrmistynyt.
– Kun päätös tehtiin, istuin vielä yhdeltä yöllä Twitterissä ja mietin, ettei tämä voi olla todellista. Se on typerin päätös, mitä vähään aikaan on nähty.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta päätti viime tiistaina, että Pohjois- ja Eteläesplanadilla vähennetään ajokaistoja. Molemmilta kaduilta poistuvat toinen ajokaista ja parkkipaikat ensi vuoden keväänä. Eteläesplanadilla ajoradalta vapautuva tila hyödynnetään pyöräliikenteelle.
Viime aikoina pääkaupungin ydinkeskustan näivettymisestä on muutenkin puhuttu paljon julkisuudessa. Helsingin Sanomien mukaan ydinkeskustan tyhjien liiketilojen määrä on nyt yli 15 prosenttia, kun tavoite olisi kuudessa-seitsemässä prosentissa.
Bulevardilta Selloon
Laaksonen sanoo, etteivät kivijalkaliikkeiden yrittäjät ole vielä toipuneet koronapandemian aiheuttamasta notkahduksesta, ja rasitteena ovat myös inflaatio sekä korkeat vuokrat. Lisäksi verkkokauppa vie asiakkaita.
Laaksosen mukaan kuitenkin ensisijainen kivijalkayrittäjien asemaa parantava asia olisi se, että keskustaan pääsisi sujuvasti kaikilla kulkuvälineillä, myös autoilla.
– Jokainen kyllästynyt autoilija, joka ei pääse tarpeeksi jouhevasti keskustaan, jättää tulematta, Laaksonen sanoo.
Hän kertoo esimerkin tuntemastaan sisustuskaupan yrittäjästä Bulevardilla.
– Yrittäjä menetti ison asiakkaan, joka olisi tullut jouluostoksille hänen liikkeeseensä. Asiakas ei löytänyt pysäköintipaikkaa ja ajoi Selloon Espooseen. Jos Helsingin keskustaan on vaikea saapua, autoilijat menevät kehyskuntien isoihin ostoskeskuksiin.
Tärkein lähtökohta yritysvaikutukset
Laaksonen kritisoi voimakkaasti Helsingin kaupungin päätöksentekoa, sillä siinä ei hänen mielestään huomioida yrittäjiä lainkaan. Hän painottaa, että ensimmäinen lähtökohta kaikessa päätöksenteossa olisi arvioida toimenpiteiden yritysvaikutukset.
– Tämä koskee niin kaupungin maankäyttöä, kaavoittamista kuin liikennettä, ja se tulisi kirjata kaupungin elinkeinostrategiaan.
Laaksonen ihmettelee kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtajan Anni Sinnemäen sanoja siitä, että päätös Esplanadien sulkemisesta antaa lisää tilaa kävelylle ja viihtymiselle.
– Ei sanaakaan elinkeinoista tai elinvoimasta. Mihin koko kaupungin päätöksenteosta on unohtunut elinvoima? Laaksonen kysyy.
Laaksonen muistuttaa, että vetovoimainen keskusta on Helsingin käyntikortti ja elinehto.
Muutakin kuin kulttuuria ja kahviloita
Laaksonen sanoo, että ne asiakkaat, jotka tulevat ydinkeskustaan asti autolla, yleensä käyttävät enemmän palveluita sekä ostavat enemmän ja kalliimmalla kuin julkisilla keskustaan saapuvat. Siten autoilijoilla on kivijalkayrittäjille suuri merkitys.
– Yrittäjien huoli on todella suuri.
Viesti yrittäjäkentältä on, että ydinkeskustassa eivät liiku enää muut kuin siellä asuvat. Keskustan ja lähialueen asukkaat eivät kuitenkaan yksin kannattele kenenkään liiketoimintaa.
– Me tarvitsemme turisteja, autoilevia asiakkaita, sitä ostopotentiaalia, joka ostaa kerralla enemmän ja isommin. Kaupunki ei elävöity pelkästään kulttuurilla ja kahviloilla.
Laaksonen huomauttaa, että kolme neljäsosaa Helsingin kaupunginvaltuuston jäsenistä asuu itse kantakaupungissa. Autoton keskusta on tietenkin mukava siellä asuville, mutta huomioon pitäisi ottaa muitakin seikkoja.
– Tehdäänkö ydinkeskustasta houkutteleva vain asukkaille, vai myös turisteille ja yrityksille?
Laaksonen sanoo, että ydinkeskustan yrittäjien keskuudessa vallitsee hämmennys ja suru varsinkin Esplanadin osittaisesta sulkemisesta sekä pysäköintipaikkojen poistamisesta.
– Espalla on seitsemän metriä leveät jalkakäytävät ja keskellä puistoa menee kävelytie. Ei ole mitään perustetta tai järkeä poistaa jo valmiiksi leveältä kävelyosuudelta autokaistat.
Laaksosen omalla siivousfirmalla on toimisto Ullanlinnassa ja 13 autoa, joilla sukkuloidaan kentällä.
– Mietin sitäkin, mitä tämä tarkoittaa liikkuvaa palvelutyötä tekeville yrittäjille? Meidäthän lyödään ihan mottiin sinne.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Vinkkaa meille juttuaihe!
Kaisu Puranen