31.10.2019 klo 12:20
Uutinen

Hoivapalveluyrittäjä Sari Ruohosella on aikaa asiakkailleen: pystyn tarjoamaan lämpöä

Yksityisen hoivaketjuyrittäjän työ on paljon enemmän kuin laastarointia. Yrittäjätutkinnon Sari Ruohonen suoritti työnsä ohella.

Kun hoivapalveluyrittäjä Sari Ruohonen ja vantaalainen Eila-rouva kävelevät kirkolta Eilan puolison haudalle, ajassa mennään sopivalla tavalla taaksepäin.

Ruohonen on toiminut muistisairaan rouvan rinnalla kulkijana viime joulukuusta saakka. Koska hän tai joku hänen työntekijöistään käy yksin asuvan rouvan luona joka arkipäivä ja -ilta, päivittäin ehditään paljon muutakin kuin fysiologiset hoivatoimenpiteet.

Ruohonen aloitti yrittäjänä pari vuotta sitten. Aiemmin HUSissa työskennellyt sairaanhoitaja on onnellinen siirtymästään.

–Pystyn tarjoamaan laatua ja lämpöä. Elämän suurimmat ilot ja surut olivat läsnä jo entisellä työpaikallani. Kun lähdin mielestäni maailman parhaasta työyhteisöstä, halusin kehittää itse vielä paremman.

Alkumetreillä hän toimi yhden naisen yrityksenä. Tällä hetkellä Vantaalla, Helsingissä ja Nurmijärvellä toimiva yritys työllistää kaksi lähihoitajaa ja kaksi kotipalvelutyöntekijää.

Suomessa on tällä hetkellä kaikkiaan 30 Alina-ketjun yrittäjää.

–Ketju tukee meitä yksittäisiä yrittäjiä ja on tarkka laadusta.

Asiakkaita vauvasta 101-vuotiaaseen

Nykyisin Ruohosen työpäiviin kuuluu aina myös toimistotöitä. Välillä asiakkaiden luona käydään työpareina, kuten verinäytteiden ottamisen aikaan.

–Ne toimitamme HUSlaboratorioon, Ruohonen kertoo.

Hän on suorittanut yrittäjyytensä ohessa myös Alina-ketjun ja Business Collage Helsingin yhdessä järjestämän yrittäjän ammattitutkinnon.

–Omien työntekijöideni kanssa voin taata hoivan paremmin kuin yksin. Esimerkiksi muistisairaat vanhukset kiintyvät tuttuihin hoitajiin, ja kun meitä on monta, emme joudu sanomaan, että joinain päivinä emme pääsekään auttamaan.

Hoivapalveluyrittäjän asiakkaiden ikähaitari vaihtelee vauvasta vaariin. Tällä hetkellä iäkkäin asiakas on 101-vuotias.

Työ palkitsee tekijänsä jatkuvasti.

–Maanantaina ajattelin, että tänään oli viikon kohokohta, mutta niin ajattelin myös tiistaina ja joka kerta, kun asiakkaat kiittivät, Ruohonen sanoo.

Leila Itkonen

leila.itkonen (at) yrittajat.fi