YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Hookle neuvoo, koska on oikea aika postata someen – yrittäjäveljekset innoissaan Google-yhteistyöstä
Tero ja Jere Seppälä kehittivät sovelluksen varsin kilpaillulle sosiaalisen median markkinalle. Yrittäjäsanomat tapasi kaksikon Barcelonan mobiilimessuilla.
Hookle on beta-vaiheessa oleva sovellus, jonka alkutaival on ollut onnistunut. Google valitsi sen yhdeksi esimerkkisovellukseksi, jolla markkinoidaan uutta Flutter-ohjelmointialustaa.
– Google-yhteistyö on iso juttu puoli vuotta vanhalle startupille, Hooklen toimitusjohtaja Tero Seppälä iloitsee.
Seppälä osallistuu yhtiökumppaninsa kanssa parhaillaan käynnissä olevaan Mobile World Congress -tapahtumaan Barcelonassa.
Hookle on ohjelmoitu Flutterilla, joka mahdollistaa sekä Android- että iOS-sovellusten kehittämisen yhdellä ja samalla alustalla.
– Se laskee ohjelmistokehittäjän kustannuksia ja nopeuttaa prosessia, Seppälä selvittää.
Tällä hetkellä Hooklesta on saatavilla rajoitettu beta-versio. Se lanseerattiin muutama viikko sitten Los Angelesissa. Ensimmäinen kaupallinen versio tulee saataville maaliskuussa.
Tero Seppälä omistaa startupin yhdessä veljensä Jeren kanssa. Lisäksi mukana on kolmas omistaja.
– Tällä hetkellä ensisijainen juttu on hakea sijoittajia. Olemme nyt liikkeellä omilla ja Tekesin rahoilla, veljekset kertovat.
”Tarkoitus helpottaa somen käyttöä”
Hookle on sosiaalisen median hallintatyökalu, jonka kilpailijoita ovat muun muassa Smarp ja markkinajohtaja Hootsuite.
– Erottaudumme kilpailijoista sillä, että kohderyhmänämme ovat yrittäjät ja pienet yritykset. Lähes kaikki kilpailijamme ovat suuntautuneet isoihin yrityksiin.
Hooklen avulla voi laatia usean somekanavan päivitykset samalla kertaa.
– Moni yrittäjä kokee sosiaalisen median jonkinlaisena viidakkona. Tarkoitus on helpottaa somen käyttöä.
Hooklen ensimmäinen versio tarjoaa postaukset useampaan somekanavaan kerralla. Seuraavaan versioon veljekset lupaavat ajastusmahdollisuutta.
– Tulossa on älykäs ajastustoiminto, joka päättää itsenäisesti, milloin olisi hyvä ajankohta julkaista. Tekoäly päättelee, milloin käyttäjän seuraajat ovat aktiivisimmillaan verkossa.
Tekoäly kertoo, milloin kannattaa julkaista
Hookle pisteyttää käyttäjän someaktiivisuuden ”social splash” -numerolla, joka ulottuu nollasta sataan. Pisteet lasketaan julkaisumäärän, kanavien määrän ja seuraajien reaktioiden määrän perusteella.
– Olemme hakeneet patenttia Magic wand -toiminnolle, joka kertoo prioriteettijärjestyksen, milloin seuraava postaus kannattaa tehdä, jotta sillä olisi suurin vaikutus käyttäjän sosiaaliselle aktiviteetille. Yksinkertaisimmillaan se kertoo, mikä kanava kannattaisi ottaa käyttöön tai mikä postaus kannattaisi jakaa uudelleen, Tero Seppälä kertoo.
Seppälät ovat kumpainenkin sarjayrittäjiä. Terolla on 15 vuoden kokemus it-alalta. Viimeiset kahdeksan vuotta veljekset ovat pyörittäneet urheilualalla toiminutta yritystä.
– Nyt keskitymme sataprosenttisesti tähän. Emme lähde leikkiin mukaan kylmiltään, sillä olemme tehneet vuoden verran markkinatutkimusta. Totesimme, että Hooklen kaltaiselle sovellukselle on kiinnostusta.
Kuvat: Hookle, Pauli Reinikainen
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi