YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Yrittäjä kommentoi Ukkopekan liikennöinnin loppumista
Ukkopekka on liikennöinyt lähes 40 vuoden ajan.
19.6.2024 klo 13:07
Uutinen

Höyrylaiva Ukkopekka liikennöi pian viimeisen kerran – Turun kaupungin äkillinen päätös tuli yrittäjälle puun takaa: ”Elävä historia tuhoutuu” 

Turun kaupungin kilpailutuspäätös yllätti Pentti-Oskari Kankaan ja sinetöi samalla perinteikkään höyrylaivan kohtalon.

Lähes 40 vuoden ajan Turun saaristossa liikennöinyt höyrylaiva S/S Ukkopekka lopettaa risteilynsä tämän kesän jälkeen. Viimeiset asiakkaat pääsevät nauttimaan höyrylaivan tunnelmasta elokuussa.

– 38 vuotta olemme toimineet ilman julkista tukea. Olemme pystyneet siihen, koska Turun kaupunki on vuokrannut meille satamaterminaalikiinteistön, höyrylaivayrittäjä Pentti-Oskari Kangas sanoo.

Äskettäin kaupunki päätti yllättäen, että kiinteistö myydään ja laitetaan julkiseen kilpailutukseen. Kankaan mukaan yrityksellä ei ole taloudellista mahdollisuutta tehdä tarjousta.

– Höyrylaivatoimintaa on tehtävä pitkäjänteisesti. Emme voi ajatella vain muutamaa vuotta eteenpäin. Tämä tarkoittaa, että toimintaedellytykset loppuvat.

Ukkopekka on liikennöinyt Vaakahuoneen satamaterminaalista. Kankaan perheen yritys on remontoinut terminaalin lähes kauttaaltaan.

– Kun teimme aikanaan vuokrasopimuksen, paikalla oli nupukivilattiainen peltihalli. Olemme rakentaneet sinne toimistot, kylmähuoneet ja kesäravintolan sekä laittaneet viemäröinnit ja sähköt kuntoon. Yrityksen rahaa on mennyt useampi sata tuhatta euroa, Kangas kertoo.

Lopettamispäätökseen vaikutti Kankaan mukaan myös tieto siitä, että kaupunki suunnittelee lähes ilmaiseksi tarjottavia Föli-kuljetuksia nopeaan kantosiipiliikenteeseen.

Kaupunki ehdotti kiinteistön ostoa

Nykytilanteeseen johtaneet tapahtumat saivat alkunsa Museoviraston muutaman vuoden takaisesta ilmoituksesta, jonka mukaan historiallisesti arvokas satamakiinteistö on peruskorjattava. Kankaan mukaan korjaus olisi vaatinut vähintään 100 000 euron investoinnin.

– Katsoimme, ettei meillä ole sellaiseen mahdollisuutta, kun vuokra-aikaa on jäljellä vain muutama vuosi. Ilmoitimme kaupungille, että korjaus olisi meille kohtuuton. Sitten kaupunki ehdotti meille, että ostakaa halli, jonka jälkeen korjaus olisi kannaltamme järkevämpää.

Kankaan yritys ja Turun kaupunki neuvottelivat asiasta pari vuotta. Lopputuloksena kaupunki teki ehdotuksen kauppahinnasta. Höyrylaivayhtiö hyväksyi tarjouksen ja oli jo valmis kehittämään toimintaa pitkäjänteisesti.

Tilanne muuttui äkisti, kun asia oli etenemässä kaupunginhallituksen käsittelyyn.

– Muutama tunti ennen käsittelyä asia vedettiin pois ja meille ilmoitettiin, että kiinteistö myydään julkisella kilpailutuksella. En tiedä, mikä aiheutti niin nopean käänteen, Kangas kertoo.

Lopettamispäätökseen vaikutti Kankaan mukaan myös tieto siitä, että kaupunki suunnittelee lähes ilmaiseksi tarjottavia Föli-kuljetuksia nopeaan kantosiipiliikenteeseen.

“Meillä ja kaupungilla on erilainen näkemys siitä, mikä arvo tällaisella toiminnalla on.”

Pentti-Oskari Kangas

”Kaupungilla erilainen näkemys”

Kangas ei ole kaupungille katkera. Hän uskoo siihen, että ratkaisu oli lopulta oikea.

– Surutyö on tehty. Aikanaan pienen pojan suurena haaveena oli saada höyrylaiva. Sen kanssa touhuaminen on ollut elämäni onnellisinta aikaa. Olemme saaneet kuljettaa merellä noin 800 000 asiakasta. Nyt ei voi muuta sanoa kuin että aikansa kutakin. Olemme kiitollisia Turun kaupungille, että se on mahdollistanut toiminnan näinkin pitkään. Tämä laiva on kullannut elämäntyöni.

Ukkopekan lopettamisen myötä Suomen merialueilla ei liikennöi kuluvan kesän jälkeen enää yhtäkään höyrylaivaa. Kangas myöntää, että se tuntuu ikävältä.

– Meillä ja kaupungilla on erilainen näkemys siitä, mikä arvo tällaisella toiminnalla on. Turku priorisoi omia suunnitelmiaan. Elävä historia tuhoutuu. Toki toivoimme, että olisimme voineet jatkaa. Laivalla ja minulla on ikää yhteensä lähes 200 vuotta. Ehkä on aikakin lopettaa. Siitä kiitos kaupungille.

Ukkopekka oli aikanaan mukana molemmissa sodissa ja toimi sodan jälkeen Neuvostoliiton valvontakomission käytössä suorittaen rannikon sotilastukikohtien valvontaa. Laiva oli Suomen valtion omistuksessa vuoteen 1986 saakka.

– Valtio pitää tunnetusti kalustoaan uutta vastaavassa kunnossa. Me olemme jatkaneet sitä perinnettä. Pienimmätkin viat on huollettu välittömästi. Pari vuotta sitten löysimme täsmälleen samanlaisen höyrykoneen, josta saamme tarvittaessa varaosia. Kyllä sillä on elinaikaa vielä toiset 88 vuotta.

Ukkopekka on nyt myynnissä ja kyselyitä on tullut ainakin Ruotsista. Kangas toivoo, että laiva jää Suomeen.

– Turkuun se tuskin ainakaan jää.

Poika jatkaa, minä siirryn puolipäiväeläkkeelle teen enää 12 tuntista työtä tästä eteenpäin

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen
Avaa pop-up -ikkuna