YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Marisanna Ahola ja Katja Ahola istuvat Hotelli Rakuunan loungessa
Marisanna Ahola (vas) on Hotelli Rakuunan hotellinjohtaja ja yrittäjä Crocoliini-lastentavaraliikkeessä ja Hobbitti-lahjatavaraliikkeessä. Katja Ahola on Loihde Analyticsin toimitusjohtaja sekä yrittäjä Hotelli Rakuunaa pyörittävässä Bellurum Oy:ssä. Kuva: Johannes Wiehn
16.3.2022 klo 08:00
Uutinen

”Hyvä idea, ja siitä se sitten lähtee” – Hotelli Rakuunan yrittäjäsiskokset keksivät koko ajan uutta Lappeenrannan matkailuun

Yrittäjäsisarukset Katja Ahola ja Marisanna Ahola ovat pistäneet tuulemaan Lappeenrannan matkailun kehittämiseksi. He perustivat kolme vuotta sitten Hotelli Rakuunan vanhalle kasarmialueelle. Seuraavaksi vuorossa on Lappeenrannan kylpylän uudistaminen.

Katja Ahola:

Teimme kaupat Kasarmi 9:stä 7. tammikuuta 2019. Puolustusvoimat muutti pois tammikuussa, ja pääsimme remontoimaan tiloja. Saimme hotelli Rakuunan auki kesäkuussa 2019, ja Marisanna ryhtyi hotellinjohtajaksi.

Hotelli sijaitsee Lappeenrannan Rakuunanmäellä, joka on vanha kasarmialue. Haluamme tuoda esille alueen historiaa muun muassa valokuvissa huoneissa ja käytävillä. Museoviraston suojelema Kasarmi 9 on aiemmin toiminut muun muassa maasotakoulun oppilasasuntolana ja maapuolustuskoulutuksen tiloina.

Huonejakoon emme puuttuneet, mutta poistimme vaaleanvihreät muovimatot ja 90-luvun kuosit. Kasarmirakennus maksoi noin miljoona euroa, ja remonttiin meni saman verran.

Erikoisuutena hotellillamme on pari huonetta, jotka on sisustettu armeijan tuvaksi. Kolmannessa kerroksessa on kuulapyssyampumarata. Tämän pelihuoneen jätimme 90-luvun retroasuun.

Hotellibisneksessä on kiinnostavaa, että saa tutustua erilaisiin asiakkaisiin. Yksi huoneistamme on nimetty Adolf Ehrnroothin mukaan. Hänen lapsenlapsensa majoittui siinä. Armeijassa työskennelleitä tai heidän lähisukulaisiaan käy paljon kertomassa muistojaan.

Perheessämme on yrittäjähenkisyyttä, ja itse olen ollut pitkään it-alan yrittäjä. Päivätyöni on Loihde Analyticsin toimitusjohtajana. Asun lähellä Lappeenrantaa Taipalsaarella, jonne muutimme vuosi sitten. Käyn viikoittain Espoon toimistolla, mutta voin työskennellä myös Lappeenrannassa.

Olen hotelliyrittäjä Bellurum Oy:n kautta. Hotellilla työni on olla ikään kuin ulkopuolinen laaduntarkkailija, joka pitää silmällä, mitä pitää tehdä. Rahoituspuoli ja suunnittelu ovat vastuullani. Saatan siivota tai auttaa muissa tehtävissä hotellilla tarpeen mukaan.

Tässä on menossa muitakin projekteja. Ryhdymme Marisannan kanssa pyörittämään Lappeenrannan kylpylää, joka on ollut pitkään kiinni. Uudistamme konseptin ja haemme mukaan hoitoalan yrittäjiä ja ravintoloitsijaa.

Kun lähdemme Marisannan kanssa ideoimaan, kukaan ei meitä jarruttele. Mietimme silti aina, mikä on järkevää ja teemme laskelmat tuottavuudesta. Tarvitaan hyvä idea, ja siitä se sitten lähtee.

Meillä on hulvattoman hauskaa yhdessä työskennellessä. Myös vastoinkäymiset otamme huumorilla ja haasteet pyrimme ratkaisemaan vauhdilla.

Marisanna Ahola:

Olen yrittäjä kahdessa kaupassa. Crocoliini-lastentavaraliikkeen perustin kymmenen vuotta sitten. Kuusi vuotta sitten laitoimme Katjan kanssa yhdessä pystyyn toisen, Hobbitti-lahjatavaraliikkeen. Siellä ”isojen lasten leluliikkeessä” on myynnissä kaikkea kivaa. Perustin liikkeet, koska juuri niiden tarjontaa ei Lappeenrannassa ollut silloin.

Hotellinjohtajana teen vähän kaikkea. Teen työvuorot ja integroin varausohjelmaa, mutta voin avata vessanpöntön tukoksetkin.

Olen hotellilla yleensä kymmenestä neljään, jonka jälkeen lähden kauppaan. Yrittäminen on harrastus eikä työtunteja voi laskea.

Työntekijöitä on hotellilla 12 vakituista ja extraajia. Kesällä heitä on enemmänkin. Koronan aikana on ollut epävarmuutta ja osa on ollut lomautettuna. Kun tilanne kesäkuussa 2020 normalisoitui, meidän oli vaikea löytää nopeasti kesätyöläisiä.

Talvella asiakkaita on paljon yrityksistä, ja he viipyvät pidempään. Viikonloppuisin hotellimme täytyy kotimaisista turisteista. Elokuusta saakka asiakkaina on ollut myös ulkomaalaisia turisteja.

Olen kuullut paljon tarinoita kasarmialueelta. Armeijan työntekijöiden lapsilla oli oma lastentarha, ja kasarmilla oli myös oma leipomo. Tämä on ollut oma pienoismaailmansa, jonka portit ovat erottaneet muusta kaupungista. Alueen tunnettuutta olisi varaa lisätä esimerkiksi opasteilla.

Katjan kanssa olemme innokkaita keksimään ja ideoimaan. Yhteistyö toimii hyvin, ja aina on pari projektia menossa. Yksi ideoistamme on pizza-automaatti, jonka pitäisi saapua maaliskuussa hotellin kulmalle palvelemaan asiakkaitamme 24/7. Siihen oli tarvetta, koska ihan lähellä ei ole iltaisin auki olevia ruokaravintoloita.

Bellurum Oy / Hotelli Rakuuna

Matkailu-, hyvinvointi- ja asumispalveluiden tarjoamiseen keskittyvä yritys.
Liikevaihto: 789 000 € (2020)
Liiketulos: 3 661 000 € (2020)
Henkilömäärä: 9 (2020)
Perustettu: 2019

Katja Ahola, 45

MITÄ: Yrittäjä Bellurum Oy:ssä, Loihde Analyticsin toimitusjohtaja
PERHE: Aviomies ja kolme lasta
HARRASTUKSET: matkailu ja hotelleihin tutustuminen, aikuisjalkapallo, salibandy
MITÄ SEURAAVAKSI: Luoda uusi Lappeenrannan kylpylän konsepti, panostaa yhteistyöhön Lappeenannan alueen matkailuyrittäjien kesken

Marisanna Ahola, 44

MITÄ: Yrittäjä, Hotelli Rakuunan hotellinjohtaja
PERHE: Avomies
HARRASTUKSET: Käsityöt (hilloan kankaita kaappiin, josko joskus ompelisin niistä jotain)
MITÄ SEURAAVAKSI: Hobbitti-kaupan laajennus ja verkkokaupan kehitys, pizza-automaatin tuominen sekä opiskelija-asuntolan kehittäminen Rakuunanmäelle

Tiina Rantakoski
Avaa pop-up -ikkuna