YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kuva: Getty Images.
23.8.2022 klo 15:25
Uutinen

Hyvä myyntipuhe huomioi asiakkaan – Nyt voit pitää Suomen parhaan hissipuheen

Suomen Yrittäjien ja Sanoma Media Finlandin Myyntipuhe-kilpailussa yrittäjät pääsevät summaamaan yrityksestään olennaisimman 60 sekunnin hissipuheessa.

Kenelle viestisi on tarkoitettu, mihin ongelmaan tuot ratkaisun, ja miksi siihen pitäisi uskoa? Näin tiivistää Sanoma Markkinointi Roudan liiketoimintajohtaja Teea Björklund hyvän hissipuheen rungon.

Hissipuhe on ytimekäs myyntipuhe, jossa yrittäjä summaa yrityksestään olennaisimman asian ja vakuuttaa kuulijan. 

– Hyvässä myyntipuheessa kohderyhmä on mietitty etukäteen. Olen tykästynyt siihen ajatukseen, että puheessa on runko, jossa esitetään havainto tai näkemys siitä, mihin idea perustuu, asiakaslähtöinen ratkaisu asiaan, ja vielä hyvät perustelut, miksi ratkaisu toimii, Björklund sanoo.

Hän painottaa, että asiakaslähtöinen ajattelu näkyy hissipuheessakin.

– Vaikka puhe olisi valmiiksi kirjoitettu, sen olisi hyvä olla juuri tietylle asiakkaalle räätälöity.

– Tietysti myös hyvä fiilis tarttuu kuulijaan. Mukana pitäisi olla ylpeyttä ja intoa siitä, mistä kertoo, Björklund sanoo.

Finalistit kuvataan hississä

Yrittäjät pääsevät hiomaan myyntipuhetaitojaan meneillään olevassa Myyntipuhe-kilpailussa, jonka Suomen Yrittäjät ja Sanoma Media Finland järjestävät. 

– Kilpailun avulla innostamme yrittäjiä kiteyttämään oman myyntipuheensa, sanoo Suomen Yrittäjien markkinointipäällikkö Eija Sinisalo.

Kilpailuun voi osallistua kuvaamalla oman myyntipuheensa 60 sekunnin videolle, ja lähettämällä videon Suomen Yrittäjille.

Finaaliin edenneet kutsutaan kuvauksiin Sanomatalon hissiin, jossa myyntipuhe pidetään autenttisessa ympäristössä. Myöhemmin kilpailuraati valitsee videoista voittajan, ja yleisö suosikkinsa. Voittaja saa 5000 euron arvoisen digikampanjan Sanoman verkostossa, yleisön suosikki puolestaan 1000 euron arvoisen digikampanjan. Sekä raadin valitsema voittaja että yleisön suosikki julkistetaan lokakuussa Yrittäjäpäivillä.

– Myyntipuheeseen tiivistettyjä viestejä kannattaa hyödyntää muuallakin myynnissä ja markkinoinnissa, Sinisalo vinkkaa.

Myyntipuhe-kampanjan verkkosivuilla on neuvoja ja opas myyntipuheen laatimiseen.

– Osallistukaa ihmeessä! Se on kiva kilpailu, ja tarjolla on mukavia palkintoja, Sinisalo kannustaa.

Löydät ohjeet täältä.

Kaisu Puranen
Avaa pop-up -ikkuna