YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

14.5.2020 klo 14:23
Uutinen

Hyviä uutisia kulutuksen elpymisestä: Korttimaksaminen piristyy, verkkokaupoissa voimakasta kasvua

Nordean maksukorttitilastot kertovat, että kuluttaminen elpyy edelleen. Verkkokaupat ovat erityisen kovassa nosteessa.

Nordean on kertonut tuoreita tietoja maksukorttitilastoistaan. Niiden mukaan kuluttaminen Suomessa jatkoi varovaista toipumistaan viikolla 18. Tästä huolimatta kulutus laahaa vielä selvästi korona-arkea edeltävän ajan perässä. Korttimaksamisen volyymi on euromääräisesti edelleen noin 15 prosenttia pienempi kuin ennen koronakriisiä.

– Kulutuksen toipuminen Suomessa on jatkunut, mutta kirittävää riittää edelleen. Toimialakohtaiset erot ovat edelleen hyvin suuria, Nordean analyytikko Kristian Nummelin sanoo.

Nordean päivittää viikoittain ”koronamittaria”, joka seuraa korttimaksamisen muutoksia. Nordean markkinaosuus on Suomessa noin kolmannes, joten data antaa hyvän kokonaiskuvan kulutuksen kehittymisestä.

Kriisi on vaikuttanut paitsi itse kulutukseen, myös kuluttajien ostokäyttäytymiseen.

– Esimerkiksi päivittäistavarakaupassa verkkokauppa on nostanut selvästi suosiotaan, vaikkakin sen osuus on silti vielä verrattain pieni koko päivittäistavarakaupasta. Myös ravintoloiden ja muun vähittäiskaupan osalta verkkokauppa on kasvanut selvästi, Nummelin jatkaa.

Hän huomauttaa, että verkkokaupassa myös muut maksutavat kuin kortit ovat merkittävässä roolissa. Tämä aiheuttaa osaltaan hienoista epävarmuutta datan tulkintaan.

Kuluttaminen joukkoliikenteessä, takseissa, ravintoloissa, matkailussa sekä kulttuurissa on kaiken kaikkiaan yhä hyvin vähäistä Suomessa. Ravintoloissa tapahtuneissa korttiostoissa voi kuitenkin havaita pientä nousua huhtikuun alun tilanteesta.

Jotta kulutus pääsisi Suomessa jälleen kunnolla vauhtiin, Nummelinin mukaan epävarmuuden pitäisi poistua.

– Tässä suhteessa myös epidemian kehittyminen on avainasemassa, hän muistuttaa.

Verkkokauppa voi lisätä myös kivijalan myyntiä

Nordean tilastot osoittavat verkkokaupan voimakasta kasvua kriisin aikana. Tämän vahvistaa myös verkkokauppa- ja kassajärjestelmiä toimittavan Nethit Systems Ltd Oy:n keräämä data. Sen mukaan alkuvuosi on ollut verkkokaupalle kulta-aikaa. Nethit Systems Ltd Oy:n ja SKJ Systems Ltd Oy:n alustoilla toimivien verkkokauppojen myynti on kasvanut 39 prosenttia viime vuoden samaan ajanjaksoon verrattuna (maalis-huhtikuu). Laskennassa on mukana yli sata verkkokauppaa kaikilta toimialoilta pois lukien apteekit.

– Luonnollisesti verkkokauppojen myynnin kasvu vaihtelee toimialoittain, ja myös kauppojen yksilölliset erot on muistettava. Kasvua on ollut erityisesti vapaa-aikaan, mökkeilyyn, rakentamiseen, ulkoiluun ja sisustukseen liittyvillä aloilla. Aikuisten muoti on pysynyt lähes ennallaan, mutta esimerkiksi lastenvaatteet ovat kovassa kasvussa, Nethit Systemsin toimitusjohtaja Jari Anufrijeff kertoo.

– Pitää muistaa, että verkkokauppa on kasvanut vuosittain ennen koronaepidemiaakin, mutta maltillisemmin. Nyt nähty myynnin kasvu on äkillinen ja raju.

– Pelkästään kivijalassa myyvillä kaupoilla on ollut haastavat ajat. Verkkokauppojen myynnin kasvu on riittänyt puolestaan paikkaamaan myymälöiden myynnin laskua tai jopa kasvattamaan liikevaihtoa reilusti. Osassa kauppoja myös kivijalan myynti on kasvanut, kun uudet asiakkaat ovat löytäneet yrityksen verkosta.

Yksi myönteinen esimerkki on Suomen Akut Oy, joka on kolminkertaistanut verkkokauppansa myynnin parissa kuukaudessa. Yritys on myynyt paristoja ja akkuja verkossa jo vuodesta 2011 lähtien.

– En olisi ikinä uskonut, että uusi verkkokauppa myy tavaraa kolminkertaisesti aiempaan verrattuna. Poikkeusaika on vienyt ostamista enemmän verkkoon, mutta myös verkkokaupan toiminnallisuus, näkyvyys, löydettävyys ja markkinointi ovat isossa roolissa, Suomen Akut Oy:n yrittäjä Kari Rautionaho toteaa.

Kuva: Getty Images

toimitus (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna