YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

12.12.2017 klo 17:23
Uutinen

”Hyvityshuijausten tekijäjoukko on pitkälti sama” – Kaksi tärkeintä neuvoa kauppiaille

Viikonloppuna tuli ilmi erikoinen maksupäätehuijaus, jossa eläinlääkärikeskuksen korttimaksulaitteella oli tehty kaksi hyvitysmaksua. Keskuksen eläinlääkäri ei ollut hyvityksistä tietoinen.

Varkaat näpyttelivät maksupäätteelle yhteensä vajaan 10 000 euron arvosta hyvityksiä.

Tämän tyyppiset hyvityshuijaustapaukset alkoi näkyä maksujärjestelmiä tarjoavassa Netsissä marraskuun puolivälin jälkeen, kertoo Netsin kaupallinen johtaja Sami Toivonen Yrittäjäsanomille. Nets on toimittanut tietoja poliisille tutkinnan edistämiseksi.

– Näitä on tullut joitain kymmeniä vastaan. Ne tulivat tällaisena ryöppynä, mikä viittaa siihen, että tekijäjoukko on pitkälti sama. Tässä ei ole kyseessä maksupäätteen haavoittuvuus, tai muunkaltainen hyväksikäyttö, vaan päätettä on käytetty ikään kuin kassanhoitajan roolissa. Vähän sama kuin, että otettaisiin kassalipas käyttöön, Sami Toivonen sanoo.

Yle kertoi lauantaina eläinlääkäri Jukka Marttilan kokemasta maksupäätehuijauksesta.

Maksujärjestelmien tarjoaja korostaa: ”Maksupäätettä ei pitäisi jättää vartioimatta”

Nets neuvoo kauppiaita, ettei liikuteltavia maksupäätteitä jätettäisi vartioimatta.

– Ongelma voi syntyä, jos pääte on jäänyt tiskille nököttämään yksikseen. Tuskin on toista huijaustapaa, jolla on yhtä suuri kiinnijäämisriski, sillä maksukortit on kytketty oikeisiin tileihin. Siksi on vain ajan kysymys, milloin siitä jää kiinni.

– Vaikea nähdä, että tästä tulisi isoa buumia. Törkeistä maksuvälinepetoksista on tuomittu aika ankaria tuomioita, Toivonen sanoo.

Toivonen antaa kaksi neuvoa kauppiaille:

– Älä jätä maksupäätettä vartioimatta. Koska monet päätteet ovat kannettavia, joku saattaa sen varastaakin. Toinen neuvo on olla tarkkana, jos maksutapahtuma etenee oudosti, esimerkiksi kestää pitkään tai asiakas näppäilee sitä pitkään. Silloin voi olla, että asiakas meneekin PIN-numeron syöttämisen sijaan maksupäätteen valikoihin. Kuitti kannattaa tarkistaa; kuitissa lukee, onko kyseessä osto vai hyvitys.

Uudemmissa maksupäätelaitteissa hyvitysmaksut on mahdollista laittaa niin sanotun kauppiaskortin hyväksynnän taakse. Netsin yleisimmissä malleissa kauppiaskortilla hyväksyminen on vakiona hyvitystapahtumissa, eli kauppias ensin kirjautuu päätteelle pyyhkäisemällä kauppiaskortin siitä läpi.

– Tämä ominaisuus on kauppiaalla mahdollista ottaa pois käytöstä. Toki suosittelemme, että näitä käytetään. Joissain tilanteissa kauppiaskortin vaatimisen on koettu mutkistavan asioita, jos korttia ei ole heti saatavilla.

Nyt on joulusesonki päällä ja kaupoissa ruuhka-apua palvelemassa asiakkaita.

– Jouluna kaupalla on käytössä paljon tilapäisresursseja jouluruuhkassa. Se saattaa houkutella tällaisiin [huijauksiin], koska silloin asiakaspalvelussa on tottumattomampia henkilöitä. Rikokset eivät ole tavallisesti teknisiä murtoja, vaan mennään heikoimman lenkin kautta, eli ihmisen, joka on myymälässä töissä.

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi