YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Isä ja poika testasivat uutta korttipeliä niin kauan, että siitä tuli varmasti hyvä – DinoDeckiä myytiin yli 1000 kappaletta alle kahdessa kuukaudessa
It-konsultointi sai jäädä, kun Ilkka Landén päätti toteuttaa suunnitelmansa dinosauruskorttipelistä.
Espoolainen Ilkka Landén teki vielä viime vuonna töitä oman it-yrityksensä nimissä. Se tarjosi it-konsultointia lähinnä lentokentille. Helmikuussa yrittäjyys vaihtui Hirmu Gamesiin.
– Halusin tehdä DinoDeckistä korttipelin, jossa jokainen osa-alue on mahdollisimman hyvä. Keskityin pelkästään siihen, Landén kertoo.
Kyseessä on fyysinen korttipeli, joka muistuttaa läheisesti 80-luvun autokorttipelejä, joissa vertailtiin teknisiä ominaisuuksia. Pelissä voitti se, joka keräsi itselleen kaikki kortit.
Landénilla ei ollut aikaisempaa kokemusta kortti- tai lautapelien kehittämisestä. Idea korttipelistä sai alkunsa isänpäivänä vuonna 2020, kun Landén leikki 5-vuotiaan Väinö-poikansa kanssa muovisilla dinosauruksilla.
– Jossain vaiheessa googlasin, löytyykö maailmalta dinosaurusteemaisia pelejä lapsille. Ei oikein löytynyt. Ajatuksena oli kehittää simppeli peli, jota pienet lapset osaisivat pelata. Ideana on vertailla dinosaurusten ja muiden muinaisten otusten pituutta, painoa ja nopeutta. Korteissa olevien symbolien avulla jo neljävuotiaat pystyvät pelaamaan peliä.
Pakassa on kaikkiaan 48 korttia, joista viisi on erikoiskortteja. Ne ovat ”jokereita”, muun muassa asteroidi, tsunami ja maanjäristys.
”Pelasin joka aamu ja ilta Väinön kanssa”
Suunnittelun alkuvaiheessa Landén löysi sopivan taiteilijan ja graafisen suunnittelijan tiimiinsä. Kun kuvia oli kasassa 30 kappaletta, tehtiin ensimmäiset prototyypit.
– Sen jälkeen pelasin joka aamu ja ilta Väinön kanssa puolen vuoden ajan. Sain hiljalleen pakan hyvään tasapainoon ja riittävästi kaikkien tuntemia dinosauruksia mukaan. Joka päivä testasimme, että saimme pakasta hyvän. Testauksen apuna käytettiin myös 40 testiperhettä. He olivat korvaamaton apu pienissä viilauksissa ja ideoissa.
Valmis peli lanseerattiin toukokuussa. Nyt Landén on avannut verkkokaupan, minkä lisäksi korttipeliä myydään muun muassa Suomalaisessa kirjakaupassa, Akateemisessa kirjakaupassa, lautapelikaupoissa sekä muutamissa K-Marketeissa.
– Peli on saanut tosi hyvän vastaanoton. Keneltäkään en ole kuullut, etteikö siitä olisi tykätty. Erityisen hyvin peli on uponnut 4–10 -vuotiaisiin.
Peliä on myyty puolentoista kuukauden aikana reilut 1000 kappaletta. Landénin tavoitteena on viedä DinoDeck maailmalle.
– Joko lähden itse levittämään sitä kansainvälisesti tai etsin jonkun isomman toimijan. Työn alla on myös toinen peli, jossa hahmot ovat esihistoriallisia otuksia. Siihen on jo aika paljon kuvia valmiina. Tarkoitus on julkaista peli ensi vuonna.
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi