YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Matjus Varjonen aloitti parturoinnin 16-vuotiaana kotinsa autotallissa. Nyt hänellä on oma yritys. Parturoitavana Bakari Diarra.

Itseoppinut Matjus, 20, aloitti parturintyöt 16-vuotiaana, nyt hänellä on supersuosittu liike – ”En usko, että olisin tässä pisteessä ilman somea”

Matjus Varjosen uuden liiketilan avajaiset keräsivät paikalle satoja nuoria ja jonon kauas kadulle.

Parturin työ alkoi kiinnostaa Matjus Varjosta, 20, nelisen vuotta sitten. Hän tykkäsi laittaa omia hiuksiaan ja katseli somessa videoita parturoinnista.

– Kun kävin leikkauttamassa omia hiuksia, katselin partureiden työtä. Se näytti kiinnostavalta, Varjonen kertoo.

Varjonen osti käytetyn hiustenleikkuukoneen, jolla alkoi harjoitella. Ensin hän parturoi lähinnä pikkuveljensä hiuksia ja teki siitä videoita TikTokiin. Hän ammensi oppia ja ideoita Youtube-videoista sekä sosiaalisesta mediasta.

Varjosten someen tekemien parturivideoiden myötä kaveritkin alkoivat kiinnostua hänen palveluistaan. Kysynnän kasvaessa Varjosen piti siirtyä leikkaamaan hiuksia kodin vessasta autotalliin, sillä siellä oli enemmän tilaa. Somesuosio kasvoi, ja sen myötä hän sai yhä enemmän asiakkaita. 

– Tein autotalliin sellaisen pienen parturin ja leikkasin siellä vähän yli puoli vuotta. Sitten pääsin ekaan työhön parturina, Varjonen kertoo. 

Varjonen pääsi 16-vuotiaana vuokratuolille Helsingin Kampissa sijaitsevaan parturinliikkeeseen, ja sen jälkeen Töölöön. Vuokratuoleilla hän keräsi lisää oppia ja kokemusta, ja kun hän täytti 18, hän perusti oman toiminimen. Noin vuosi sitten, 19-vuotiaana, hän avasi Kallioon oman parturinliikkeen nimeltä 81Barber.

Varjonen kävi myös jonkin aikaa parturikoulua, mutta lopetti sen kesken.

– Töitä alkoi olla niin paljon, etten enää ehtinyt käydä koulussa.

Varjonen sanoo, että suosio sosiaalisessa mediassa on mahdollistanut hänelle parturin ammatin.

– Some on auttanut tosi paljon. En usko, että olisin tässä pisteessä ilman somea. 

Nuoret jonottivat 81Barberin avajaisiin tammikuussa.

Nuoria jonoksi asti

Tammi-helmikuun vaihteessa 81Barber muutti vanhasta liikkeestä uuteen, isompaan niin ikään Kalliossa sijaitsevaan liiketilaan.

– Vanha liike oli tosi pieni, ja sieltä alkoi loppua tila kesken. Meitä partureita on tällä hetkellä lisäkseni kolme, ja enemmän on tulossa, Varjonen kertoo.

Uuden liiketilan avajaiset keräsivät paikalle satoja ihmisiä, ja jono jatkui kauas kadulle asti. Väkeä houkutteli paikalle paitsi taidokas parturointi, myös pop-up-myymälä Varjosen yhteistyökumppanin, merkkivaatteita myyvän Vuoplugin kanssa. 

– Jaoimme ilmaisia vaatteita ja hiustuotteita, ja meillä oli isoja alennuksia. Markkinoimme avajaisia somen kautta, ja tänne tuli monta sataa ihmistä. 

Varjosen mukaan kysymys ei niinkään ollut markkinointitempauksesta vaan yksinkertaisesti kiitollisuudesta.

– Halusimme antaa ihmisille jotain takaisin, sillä ilman heitä meillä ei olisi asiakkaita.

Varjosen taidot ja mittava somesuosio näkyvät myös 81Barberin varauslistalla. 

– Kaikkien listat alkavat olla ihan täynnä pitkälle ensi viikkoon. Asiakkaita riittää tosi hyvin.

Varjonen kertoo, että enimmäkseen 81Barberin asiakkaat ovat nuoria miehiä, vaikka vanhempiakin asiakkaita käy. Yleisimmin Varjoselta pyydetään erilaisia häivytyksiä, ”feidauksia”. Niissä päälaelle jätetään muutaman sentin mittaiset hiukset, jotka lyhenevät niskaan mentäessä. Usein Varjonen viimeistelee hiusten lyhyen osan hiustatuoinneilla, jotka hän tekee ajolaitteen kulmalla ja partaveitsellä.

Varjonen toivoo tulevaisuudelta, että uuden liikkeen saisi pyörimään hyvin. Laajentaminenkin on jo käynyt hänen mielessään.

Tulevaisuudessa 81Barberissa leikataan ja värjätään myös naisten hiuksia.

– Itse en leikkaa pitkiä hiuksia tai tee värjäyksiä, mutta meille on tulossa tänne myös kampaaja.

Varjonen ei usko enää menevänsä mihinkään pitkään parturikoulutukseen, sen sijaan lyhyissä koulutuksissa hän aikoo käydä.

– Aina on jotain uutta opittavaa.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Kaisu Puranen