YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Skanssin kauppiaat. Kuva: Teija Hakula
17.6.2024 klo 07:17
Uutinen

Kaupan ala vaatii ketteryyttä ja rohkeutta olla edelläkävijä

K-Citymarket Skanssin kauppiaat Jaakko ja Elina Kauppinen haluavat mahdollistaa asiakkailleen nopean, helpon ja miellyttävän ostosreissun. Vaikutteita haetaan ulkomaita myöden. Tavoitteena on tarjota turkulaisille kauppa, jonne kannattaa tulla pidemmältäkin.

Kaksitoista vuotta kauppiaana

Jaakko Kauppiselle ura kauppiaana ei ollut ensimmäisenä mielessä, kun hän hakeutui opiskelemaan Turun Kauppakorkeakouluun. Opintojen ohella Kupittaan Citymarketissa työskentely sai hänet kuitenkin kiinnostumaan alasta ja hän päätti hakeutua Keskon kauppiasvalmennukseen.

– Näin, mitä kauppiaan työ voi olla, kun seurasin Hannun työtä Kupittaalla ja totesin, että tämä on todella mielenkiintoinen ala. Tässä ammatissa pystyy yhdistämään sekä yrittäjyyden että intohimoni ruokaa kohtaan, Jaakko sanoo.

Ensimmäisen kauppansa Jaakko avasi Porin keskustaan 2012. Ennen Skanssin Citymarketin kauppiaaksi siirtymistä, matkan varrelle on mahtunut K-Supermarket Antinkadun lisäksi K-Supermarket Lautturi Huittisissa sekä K-Citymarket Puuvilla Porissa. Elina Kauppinen oli mukana auttamassa oman työnsä ohella jo Jaakon ensimmäisestä kaupasta asti ja on nyt Jaakon rinnalla kauppiaana Skanssissa.

– Olen ollut lapsesta asti kaupassa töissä ja ajattelin aina, ettei todellakaan kauppaan. Olen oikeustradenomi ja ollut eri tuomioistuimissa töissä, mutta kun Jaakko päätti alkaa kauppiaaksi, en ikinä nähnyt häntä, Elina naurahtaa.

Täysipäiväisesti kauppaan siirtyminen osui Elinan työuran kannalta sopivaan vaiheeseen, ja nyt yhteistä kauppiasuraa on Jaakon kanssa takana jo kuuden vuoden ajalta.

Digitalisaatio, some ja asiakkaat muuttavat alaa

Jaakko kertoo, että kaupan ala on muuttunut valtavasti sinä aikana, kun hän on ollut mukana. Elina vahvistaa, että etenkin digitalisaatio on tuonut mukanaan suuria muutoksia. Verkkokaupan rooli on kasvanut ja erilaiset digitaaliset ohjelmat ja apuvälineet ovat nostaneet myös henkilökunnan osaamistason vaatimuksia.

– Ehkä suurin muutos on tullut siitä, että asiakkaiden tarpeet ovat muuttuneet ja kauppa muuttuu asiakkaidensa mukana. Ruoka ei ole enää vain polttoaine, vaan monille harrastus ja intohimo. Se asettaa vaatimuksia kaupalle, Jaakko toteaa.

Myös sosiaalinen media on muokannut asiakkaiden tarpeita ja sitä kautta kaupan alan rytmiä.

– Sosiaalisessa mediassa erilaiset ilmiöt ja tuotteet nousevat ja laskevat todella nopeaa vauhtia. Meidän täytyy pysyä siinä mukana ja myös ennakoida niitä muutoksia. Kauppiaalta vaaditaan ymmärrystä siitä, missä maailma on nyt, mihin se on menossa, millaisia asiakkaamme ovat nyt ja mahdollisesti 5 vuoden päästä. Mitä he odottavat meiltä? Jaakko sanoo.

Enemmän kuin asiointikauppa

K-Citymarket Skanssissa panostetaan erityisesti tuoreosastoihin, kuten hedelmiin ja vihanneksiin sekä kalatiskiin. Paikalliset toimittajat ovat merkittävässä roolissa ja kaupalla onkin valtava verkosto, joka toimittaa tuotteita suoraan. Etenkin kalatiskillä Jaakko ja Elina haluavat tarjota alueen parasta palvelua.

– Haluamme olla kauppa, jossa asiointi ei ole vain suoritus, vaan sieltä saisi aina jotain uutta piristystä arkeen. Toivoimme myös, että voisimme auttaa asiakkaitamme ruuanlaiton haasteissa, eli siinä mitä laitetaan ruuaksi ja miten sitä voisi laittaa. Näen että meillä on siinä iso rooli, Jaakko toteaa.

Kaupan valikoimaa rakennetaan Skanssissa asiakkaiden tarpeet ja toiveet edellä.

– Rakennamme kauppaamme asiakkaillemme ja tyytyväiset asiakkaat ovat kaiken toimintamme päämäärä. Kuuntelemme asiakkaitamme herkällä korvalla ja meille onkin tärkeää, että kaikki asiakaspalautteet tulevat suoraan meille ja vastaamme niihin henkilökohtaisesti ja nopeasti, Elina kertoo.

Ajan hermolla

Skanssin Citymarketissa on luvassa muutoksia ja ensi vuodelle tulevaa kokonaisuudistusta suunnitellaan parhaillaan.

– Olemme ajan hermolla ja käymme paljon myös ulkomailla katsomassa muita kauppoja. Haluamme tuoda sieltä parhaaksi havaittuja asioita kauppaamme asiakkaidemme iloksi. Toivomme että asiakkaat voivat tulla meille inspiroitumaan, Elina sanoo.

 Jaakko vahvistaa Elinan ajatukset ja lisää:

– Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme sellainen kauppa, jonne kannattaa tulla pidemmältäkin käymään. Haluamme toimia myös edelläkävijöinä koko alalle niin, että meistä käytäisiin ottamaan mallia muualle.

Elli-Noora Nieminen
Avaa pop-up -ikkuna