YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

26.2.2019 klo 16:48
Uutinen

Jättimäiset Barcelonan mobiilimessut eivät aukene pikkurahalla: 80 neliön messuosasto on kahden omakotitalon investointi

Barcelonan mobiilimessut ovat alan olympialaiset, joihin valmistautuminen aloitetaan jo kuukausia ennen h-hetkeä. Yritykselle messut voivat antaa paljon, jos kassa kestää.

Business Finlandin johtaja Pekka Sivonen on todellinen mobiilimessuveteraani. Hän on osallistunut Mobile World Congress -tapahtumaan 21 vuotena peräkkäin.

– Ranskan Cannesista kaikki alkoi 10 000 ihmisen tapahtumasta. Nykyään Barcelonassa järjestettävillä messuilla käy yli 100 000 ihmistä, hän vertaa.

Sivonen luonnehtii tapahtumaa ”mobiiliteknologian olympialaisiksi”. Sellainen onkin kyseessä, pelkästään lukujen valossa: Messupinta-alaa on 200 000 kerrosneliömetriä.

– Se on 30:n jalkapallokentän kokoinen alue. Valtava koko edellyttää, että messukävijän on oltava todella hyvin valmistautunut. Pitää olla määritelty, mitä tapahtumalta hakee ja keitä ihmisiä haluaa tavata. Koskaan ei voi liikaa alleviivata ennakkovalmistautumisen tärkeyttä.

Sivosen mukaan messuille tulevan yrityksen täytyy aloittaa valmistautuminen kuukausia etukäteen.

– Mitä paremmin kotiläksyt on tehty, sitä paremmin messuihin käytetty investointi tuottaa takaisin.

Jättimäisiä budjetteja

Halpaa touhua mobiilimessuilu ei ole, varsinkaan MWC:n tapauksessa. Sivosen mukaan 80-neliöinen messuosasto maksaa parin omakotitalon verran. Yksittäinen yritys pääsee Suomen paviljonkiin alkaen 4500 eurolla. Järjestäjä velottaa betonilattian vuokrasta noin 1500 euroa neliöltä. Hinta vaihtelee vuosittain.

– Ei ole rahallisesti mikään pikkujuttu, mutta toisaalta Mobile World Congress on tapahtumana sellainen, josta ei ole varaa olla pois. Suomella on täällä maine maana, josta on aina tullut maailman huippua edustavia mobiiliteknologioita.

Maailman suurimmat mobiililaitevalmistajat käyttävät omiin messuosaastoihinsa tähtitieteellisiä summia.

– Eilen kuulin vahvistamattoman tiedon, jonka mukaan Huawei olisi käyttämässä messuihin 50–100 miljoonaa euroa. Heillä on 3000 ihmistä töissä tapahtumassa. Se näkyy ja kuuluu.

Isot yritykset upottavat messuihin miljoonista kymmeniin miljooniin euroihin.

– Nämä ovat olympialaiset, joissa isoilla firmoilla on oikeasti isot budjetit. Ne tapaavat viikon aikana kaikki tärkeimmät asiakkaansa.

Isoja kaloja vierailee osastolla

Sivosen mukaan Suomi-osaston tehtävä on mahdollistaa pienille ja keskisuurille yrityksille osallistuminen Barcelonan mobiilimessuille.

– Yhteisyritys on ainoa tapa päästä läpi sadan tuhannen ihmisen tapahtumassa. Olemme kutsuneet paikalle etukäteen satamäärin toimittajia, analyytikkoja ja teknologia-asiantuntijoita. Tänäänkin meille on tulossa isojen matkapuhelinvalmistajien teknologiaskoutteja, jotka haluavat kuulla heille mahdollisesti relevanteista teknologiayrityksistä.

Hänen mukaansa suomalaisyrityskin näyttää uskottavammalta, kun se on mukana maabrändin edustamalla osastolla.

– Jokainen, joka tulee vierailemaan osastolla tietää, että mukana olevat yritykset eivät ole mitä tahansa vaan oikeasti relevantteja. Vaikka yritykset ovat melko pieniä, niillä on teknologioita, joilla on laajaa merkitystä globaalisti.

Sivonen mainitsee esimerkkinä Haltian Oy:n, jonka luona on käynyt isoon mittaluokkaan lukeutuvia toimijoita.

– Monet pienistä firmoista voivat saada teknologiansa mukaan miljooniin tai miljardeihin laitteisiin. Yhdessä älypuhelimessa saattaa olla useamman sadan yrityksen osaamista, vaikka yksi nimi näkyy ulospäin.

Neuvottelut buukataan viikkoja etukäteen

Suomi-osastolla mukana olevan yrityksen vastuulla on miehittää oma osionsa niin, että paikalla on jatkuvasti joku. Tilassa on paikka näytölle, jolla voi esitellä omaa palveluaan tai tuotettaan.

– Yrityksen edustajan täytyy olla harjaantunut pitchaamaan. Kiireinen messukävijä pitää saada kiinnostuneeksi kahdessa minuutissa. Lisäksi täytyy olla sosiaalisia taitoja, pitää osata kuunnella asiakasta ja mikä tätä oikeasti kiinnostaa, Sivonen listaa.

Osastolla on pari neuvotteluhuonetta, jotka on buukattu jo viikkoja etukäteen.

– Varaukset ovat puolen tunnin palaverislotteja. Melkein kaikki niistä olivat täynnä ennen tapahtumaa, jotta tiedämme tarkalleen, mitä viikon aikana tapahtuu. Tämä on hyvin harjoiteltu kuvio.

Sivosen mukaan mukana olevat suomalaisyritykset tutustuvat toisiinsa etukäteen.

– Olen huomannut, että firmat osaavat syöttää asiakkaan toisen lapaan ja esitellä potentiaalisia asiakkaita toisilleen.

Ensi vuoden varaukset tehdään pian

Ensi vuoden messuista kiinnostuneiden yritysten kannattaa olla valppaana pian, sillä suunnittelu käynnistyy pian tämän vuoden tapahtuman päättymisen jälkeen.

– Jo kuukauden päästä eli huhtikuussa lyömme kiinni tilavaraukset järjestäjälle GSMA:lle. Silloin joudumme maksamaan ison osan tilavarauksesta seuraavalle vuodelle. Käytännössä näiltä firmoilta, jotka ovat mukana tänä vuonna, otamme tapahtuman päätteeksi ennakkotiedon, ovatko ne mukana ensi vuonna, Sivonen selvittää.

Kesän ja syksyn aikana sitoumukset muuttuvat sitoviksi. Jos paikkoja jää, Business Finland käynnistää markkinoinnin ja myy jäljellä olevat paikat.

– Käytännössä mukaan tulee sellaisia firmoja, joilla on seuraavan sukupolven teknologiaa.

Teksti, video ja kuvat: Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi