YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Joukkorahoitus pelasti Nomen Nescion konkurssin partaalta – ”Tuntuu niin hyvältä näiden vaikeiden vuosien jälkeen”
Onnistunut joukkorahoituskampanja pelasti konkurssin partaalta pelkästään mustia vaatteita myyvän vaatekauppa Nomen Nescion. Yrittäjät Niina ja Timo Leskelä ovat huojentuneita.
Nomen Nescio keräsi joukkorahoitusoperaattori Mesenaatin kautta järjestetyllä joukkorahoituskampanjalla 48 000 euroa. Liikkeessä järjestämällään varastomyynnillä yrittäjät Niina ja Timo Leskelä keräsivät Nomen Nesciolle lisäksi 55 000 euroa.
Summa riittää pelastamaan yrityksen luisulta konkurssiin.
– Tuntuu niin hyvältä näiden vaikeiden vuosien jälkeen kokea se, että teemme jotain niin merkityksellistä, jonka moni kokee sen niin tärkeäksi, että on valmis tukemaan. Nyt pursuamme taas energiaa, toimitusjohtaja Niina Leskelä kertoo.
Nomen Nescio ajautui vaikeuksiin kalliin vuokrasopimuksensa kanssa, kun Ukrainan sota ja inflaation kiihtyminen vetivät asiakkaiden kukkaron nyörit kiinni, ja moni siirtyi säästölinjalle.
Yritys toimii Helsingin Mikonkadun liikkeessään, verkkokaupassa ja jälleenmyyjien kautta.
Nomen Nescio oli ennen Ukrainan sodan alkua juuri tehnyt lupaavat kasvu- ja kansainvälistymissuunnitelmat pandemian aiheuttaman kurimuksen jälkeen. Yritys oli vuokrannut hienon toimitilan Mikonkadulla Helsingissä, ja yrittäjät uskoivat kasvuun.
Kunnes Ukrainassa alkoi sota ja epävarmuus lisääntyi kuukausi kuukaudelta. Vuonna 2022 Nomen Nescio kirjasi 760 000 euron liikevaihdolla 150 000 euron tappion. Tilanne alkoi näyttää pelottavalta, Leskelä kertoo.
Uusi vuokrasopimus sitoi kolmeksi vuodeksi.
”Pandemia oli lasten leikkiä”
Kun odotettu kasvu ei toteutunutkaan, vaikeudet iskivät päin kasvoja, ja yritystoiminnasta tuli pelkkää tulipalojen sammuttelua, Leskelä kertoo.
– Pandemia oli lasten leikkiä sodan markkinavaikutuksiin verrattuna. Se oli aivan toivotonta. Se söi energian. Yrittäjänä energian ja valmiuden tehdä töitä saa siitä, että tulee onnistumisia. Kun eteenpäin menemisen näkymä on avoin. Millaisena haluaa nähdä tulevaisuuden ja mitä toimia aikoo tehdä, niin siitähän sitä virtaa saa. Kun yrittäminen muuttuu tulipalojen sammuttamiseksi, ilo siitä hommasta katoaa nopeasti. Se menee maksuaikojen neuvottelemiseksi. Tulevaisuuden ja pitkäaikaiset suunnitelmat joutuu laittamaan sivuun, Leskelä kertoo.
Pelastusoperaation takana oli myös muita toimenpiteitä.
Yritystä oli jo yritetty pelastaa myös henkilökunnan supistamisella sekä korkeampivuokraisesta tilasta pienempään muuttamalla. Nomen Nescio muutti jonkin aikaa sitten Mikonkadun toiselle puolelle 82 neliömetrin tiloihin aiemmista 120 neliömetrin tiloista.
Tilanne on vaatekaupassa ja kivijalkakaupassa rankka, ja monia alan yrityksiä on ajautunut syviin vaikeuksiin tai joutunut konkurssiin, Leskelä sanoo.
Kampanjasta keskusteluihin sijoittajen kanssa
Nyt tilanne näyttää Nomen Nesciolle taas valoisalta.
Monet ihmiset jakoivat omissa verkostoissaan ja sosiaalisen median kanavissaan viestejä kampanjasta ja pyysivät kavereitaan tukemaan Nomen Nesciota, Leskelä kertoo.
Se ilahdutti ja johti myös oikeisiin tuloksiin. Nomen Nescio neuvottelee myös sijoittajien kanssa jatkorahoituksesta.
– Helsingin Sanomat ja Hufvudstadsbladet kirjoittivat kampanjasta ja saimme hyvin näkyvyyttä, jolloin saimme eri suunnista yhteydenottoja myös sijoittajilta. Keskustelemme nyt kolmen eri sijoittajatahon kanssa, kun akuutein tilanne on saatu joukkorahoituskampanjalla hallintaan, että jos saisimme sijoittajien kanssa tehtyä parin-kolmen vuoden kasvusuunnitelman.
Nomen Nescio on saanut paljon jälleenmyyjiä maailmalta ja herättänyt paljon kiinnostusta Pariisin muotiviikoilla uniikilla konseptillaan. Jälleenmyyjiä on esimerkiksi Saksassa, Sveitsissä, Ranskassa, USA:ssa Hongkongissa.
Hyvää palautetta on tullut esimerkiksi hinta-laatusuhteesta.
“Minimalismi on vastuullista”
Nomen Nescion vaate on musta, linjakas ja sukupuoleton. Niina Leskelä suunnittelee vaatteet.
2012 perustetun yrityksen brändi ja ideologia ovat uniikkeja, sanoo Leskelä.
– Teemme vaatteita, joissa tuote ei määrittele sukupuolta, ikää tai muuta. Kokonaan musta mallisto, joka on leikattu niin, että se sopii todella monenlaisille ihmisille.
Tuotanto on Tallinnassa ja materiaalit tulevat Euroopasta.
– Me teemme tosi kompaktia ja monikäyttöistä vaatetta. Voi olla hyvin suppea valikoima vaatteita, joita käytät. Minimalismin kautta vastuullinen kuluttaminen on helpompaa, sanoo Leskelä.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Eeva Pesonen
eeva.pesonen@yrittajat.fi