YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

– Joulupukki on tavattavissa ympärivuotisesti. Meillä on joulu joka päivä, Inga Pokka-Jääskö naurahtaa. Kuva: Jouni Porsanger
11.1.2024 klo 07:13
Uutinen

Joulu meni ja vuosi vaihtui, mutta Ingalla on joulupukki työkaverina vuoden jokaisena päivänä

Inga Pokka-Jääskö luotsaa Napapiirillä Joulupukin lomakylää, jossa majoittuu vuosittain kymmeniä tuhansia turisteja – ja vieraat haluavat tavata pukin myös kesällä.

Vuosi 1969 oli Olavi ja Hannele Pokalle merkityksellinen kahdesta syystä: he perustivat tuolloin Rovaniemelle porontaljojen muokkaamon, ja samana vuonna heille syntyi Inga-tytär. 

Nykyisin Inga Pokka-Jääskö on Napapiirillä sijaitsevan Joulupukin lomakylän, Santa Claus Holiday Villagen, toimitusjohtaja. Hän luotsaa lomakylää yhdessä henkilöstöpäällikkönä toimivan siskonsa Marjaana Saapungin kanssa.  

Inga Pokka-Jääskö muistaa, kuinka hänen lapsuudessaan porontaljojen muokkaamo sekä myöhemmin perustettu matkamuistomyymälä sinnittelivät paikoin vain vaivoin pystyssä.  

– 1980-luvun puolelle saakka taloudellinen tilanne oli tiukka. Laskut olivat usein myöhässä ja ulosotossa. Selvisimme, koska kukaan meistä ei luovuttanut ja koko perhe puhalsi yhteen hiileen. Äiti tsemppasi koko perhettämme, hän kertoo.  

Nykyisin perheyritysryppään ydin on Joulupukin lomakylä, jonka liikevaihto oli vuonna 2023 lähes 14 miljoonaa. Kymmenet tuhannet turistit majoittuvat siellä sesonkiaikana. 

Kuinka bisnes kasvoi ja yritys alkoi kukoistaa vuosikymmenten varrella? 

Lapsena myymälän kassalla

Inga Pokka-Jääskö sai jo pikkutyttönä tuntumaa yrittäjyyden arjesta. Hän pyöri Marjaana-siskonsa ja Harri-veljensä kanssa tiuhaan vanhempiensa työpaikalla viikonloppuisin ja koulun loma-aikoina. 

– Näimme, kuinka porontaljojen muokkaaminen on raskasta työtä. Taljat muokataan märkinä ja kuivataan kuivausrummussa. 

Vuonna 1976 Olavi ja Hannele Pokka perustivat matkamuistomyymälän nimeltä Souvenirs Napapiiri ky. Inga-tyttö toimi myymälässä kassaneitinä ensimmäisen kerran jo 8-vuotiaana.  

– Äiti opetti minua ja siskoa kassatyössä. Se oli hauskaa perheen yhteistä aikaa.  

Veli hääräsi isän apurina porontaljojen kimpussa. 

– Naiset olivat Napapiirillä ja miehet muokkaamossa. 

Joulukuussa petipaikat täynnä

Vuonna 1980 Olavi ja Hannele Pokka alkoivat rakentaa mökkejä lomakylään. Kylää pyöritti Olavi Pokka Oy, josta tuli myöhemmin Santa Claus Holiday Village Oy. 

Vuonna 1994 Inga ja hänen miehensä Marko Jääskö perustivat Napapiirin Lahja -yrityksen, vuokrasivat Ingan vanhemmilta myymälän tilat ja alkoivat pyörittää lahjatavaraliikettä. 

Vuosina 2011–2022 Napapiirin Lahja vastasi myös lomakylän majoituksesta, ja sen jälkeen vastuu siirtyi taas Santa Claus Holiday Village Oy:lle. 

Lomakylän liiketoiminta singahti kunnolla vauhtiin vuonna 2011.  

– Siitä alkoi isompi nousu, joka on ollut korona-aikaa lukuun ottamatta huimaa, Pokka-Jääskö kertoo.  

Nykyisin lomakylässä on 159 huoneistoa. Turisti voi valita classic- tai superior-mökin tai sviitin. Petipaikkoja on yhteensä 600. Ravintoloita on kolme, kuten myös lahjatavaraliikkeitä.  

Mökit oli jo viime vuoden lopulla buukattu täyteen helmikuun loppuun saakka. Joulukuussa kaikki petipaikat olivat täynnä joka yö, ja kuukauden aikana majoittui yhteensä 18 600 ihmistä.  

Toimitusjohtaja Inga Pokka-Jääskö tekee töitä myös myymälässä ja vastaanottotiskillä. Espanjalaiset Aitana Martin, Ricardo Martinez, Adrian Quinonero ja Cristian Agullo saavat häneltä apua t-paitojen valinnassa. Kuva: Jouni Porsanger
 

Pukki on merkittävä täky

Mistä Joulupukin lomakylän suosio kumpuaa? Inga Pokka-Jääskö löytää useita syitä.  

– Olemme perheyritys, joten yrityksellä on tarjota kasvot. Satsaamme paljon hyvään asiakaspalveluun, ja meillä on puitteet kunnossa. 

Hän arvioi turistien arvostavan myös sitä, että he pääsevät kätevästi lomakylän järjestämille poro- ja husky-ajeluille sekä moottorikelkkasafareille.  

Yritys poimii myös ideoita asiakkailta ja huomioi heitä yksityiskohdissa. 

– Yksi asiakas kirjoitti booking.com-sivustolle, että olisipa ihanaa, jos huoneessa olisi kahvia ja teetä. Keittimet meillä oli mökeissä jo entuudestaan, ja palautteen perusteella hankimme pieniä kahvi- ja teepussukoita.  

Merkittävä täky turisteille on joulupukin kohtaaminen. Asiakas voi tavata legendaarisen hahmon Joulupukin talossa tai tilata pukin omaan huoneeseensa varttitunnin visiitille tuomaan lahjat. 

– Joulupukki on tavattavissa ympärivuotisesti. Meillä on joulu joka päivä, Pokka-Jääskö naurahtaa. 

Haluavatko turistit tavata joulupukin myös kesällä? 

– Kyllä. Tosin eivät yhtä usein kuin talvella. 

Italialaisia ja ranskalaisia

Napapiirin kauneutta ihailemaan ja joulupukkia tervehtimään saapuu eniten italialaisia ja ranskalaisia turisteja. Jonkin verran tulee myös brittimatkailijoita.  

Lomakylän vetovoimaa vauhdittaa se, että Rovaniemelle järjestetään suoria lentoja monesta eri maasta.  

Pokka-Jääskön mielestä yksi menestyksen salaisuus on ahkeruus. 

– Lomakylän pyörittäminen on kovaa työtä, ja meillä on hyvä henkilökunta. Tärkeää on myös pitää huolta omasta jaksamisestaan. 

Inga ja hänen miehensä Marko lentävät tasaisin väliajoin ulkomaille latautumaan – ja hankkimaan ideoita yrityksen kehittämiseksi. Haastattelupäivän iltana pariskunta oli lähdössä Espanjaan.  

Lapissa on monia suosittuja turistikohteita. Pokka-Jääskön mukaan Joulupukin lomakylän pahimmat kilpailijat ovat kaikki ne paikat, joissa on lentokenttä.  

– Ihmiset valitsevat matkakohteeksi sellaisen, johon on helppo mennä.   

Kausityöntekijät tärkeitä

Joulupukin lomakylässä työskentelee 40 vakituista työntekijää. Kylää ei silti voisi pyörittää ilman kausityöntekijöitä. Yritys palkkaa vuokrafirmojen kautta sesongin ajaksi lokakuusta helmi-maaliskuulle 110 kausityöntekijää. Suurin osa heistä on espanjalaisia ja italialaisia. 

– Palkkaisimme mielellämme suomalaisiakin, mutta heitä ei ole tarjolla riittävästi. 

Pokka-Jääskön mukaan ulkomaiset työntekijät ovat tärkeitä myös siksi, että he pystyvät palvelemaan asiakkaita näiden omalla äidinkielellä. Esimerkiksi italialainen tarjoilija riensi palvelemaan maanmiestään, joka ei ravintolassa pystynyt kunnolla ilmaisemaan itseään englanniksi. 

– Sen jälkeen he jatkoivat pitkät pulinat muuten vain italian kielellä. 

Siivooja Diana Kimur ja siivojien esimies Youssef Adel järjestävät lomakylän mökkiä kuntoon. Kuva: Jouni Porsanger

Korona tyhjensi lomakylän

Tähän mennessä raskain ajanjakso Joulupukin lomakylässä koettiin, kun korona sulki Suomen rajat. Talvikauden turisteista 95 prosenttia on ulkomaalaisia, mutta yhtäkkiä kukaan ei saapunut. Mökit ammottivat tyhjyyttään, ja vain muutama työmies asusti ja saapasteli lomakylässä puuhissaan. 

– Lomakylä oli autio, ja täällä oli ihan hiljaista.  

Vuosina 2020–2021 Santa Claus Holiday Villagen liikevaihdosta suli yhteensä 12 miljoonaa.  

Perheyrityksen oli pakko lomauttaa osa työntekijöistään. Lomakylää pyöritettiin pienellä budjetilla, menot suhteutettiin tulojen mukaan ja investoinnit pantiin jäihin.  

Yhteishengen ylläpitämiseksi Pokka-Jääskö järjesti päivittäin Rovaniemen keskustaan kävelyretken, johon osallistui sekä lomautettuja että vapaapäivää viettäviä työntekijöitä.  

Pientä elpymistä asiakasvirrassa koettiin kesällä ja joulukuussa 2020, jolloin kylässä pistäytyi suomalaisia. 

– Lähimatkailijat sanoivat, että ”me tultiin pitämään yritystänne pystyssä”.  

Inga Pokka-Jääskö pysyi tyynenä läpi tiukkojen vuosien. 

– Yksi henkilökuntamme jäsen kysyi minulta tuolloin, kuinka minulla pysyy pää kasassa. Vastasin, ettei meillä ole mitään hätää, sillä taloutemme on kunnossa. Kerroin, ettei tämä ole mitään verrattuna lapsuuteni aikoihin, jolloin vanhemmillani ei ollut yhtään rahaa.  

Kun arki normalisoitui, turistit palasivat ripeästi. Vuonna 2022 liikevaihto kohosi reippaasti verrattuna koronaa edeltävään aikaan. 

– Olemme saaneet kovalla vauhdilla takaisin sen, mitä menetimme. Ihmisillä on ollut patoutunut tarve matkustaa.  

Lisää majoitusta suunnitteilla

Yrityksen menestystä voi mitata muillakin mittareilla kuin asiakasvirtojen vuolaudella ja liikevaihdon kasvulla. Yhdeksi menestyksen ilmentymäksi Pokka-Jääskö laskee sen, että porontaljojen muokkaamo on yhä tänä päivänä pystyssä. 

Pokka Reindeer Hides -yritystä pyörittää hänen veljensä Harri Pokka yhdessä vaimonsa Mariela Pokan kanssa. 

– Se on vaikea ala, ja Suomessa on vain pari porontaljatehdasta.  

Napapiirin Lahjan liiketoimintaan kuuluu nykyisin 15 airbnb-asuntoa sekä kaksi matkamuistomyymälää Rovaniemen lentokentällä.  

Joulupukin lomakylän tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu 50 uuden majoitusyksikön rakentaminen.  

– Ostimme maata parin kilometrin päästä ja ryhdymme rakentamaan parin kolmen vuoden päästä.  

Olavi ja Hannele Pokka omistavat yhä lomakylän.  

– Perheessämme kaikki tekevät ristiin töitä toistensa yrityksissä siellä, missä eniten apua tarvitaan. 

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Milla Rautiainen
Avaa pop-up -ikkuna