YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Joulukukkakausi alkaa yhä aiemmin – pienyrittäjän valtteina laatu, persoonallisuus ja oikea paketointi
Marketvetoinen joulukukkasesonki alkaa joka vuosi yhä aiemmin. Kokeneet kukkakauppiaat kertovat pärjäävänsä kilpailussa laadulla, joka koskee niin kukkia, palvelua kuin oikeanlaista paketointiakin.
Seinäjokelaisen Törnävän Kukan yrittäjällä Tuija Jardinilla on jo 25 vuoden kokemus joulumyynnistä. Hän on huomannut, että kukat tulevat kauppoihin vuosi vuodelta aiemmin. Joulumyyntiä halutaan kasvattaa, ja se onnistuu pidentämällä kautta jopa marraskuun alkuun.
– Aikaisemmin joulukukkien myynti alkoi itsenäisyyspäivänä, nyt valikoimaa näkyy kaupoissa jo paljon aiemmin, Jardin sanoo.
Myös jyväskyläläistä Ruusupuu-kukkakauppaa 22 vuotta pitänyt Minna Savolainen on huomannut joulukauden aikaistuneen. Pienet kukkakaupat seuraavat trendiä isojen markettien vanavedessä.
– En ole huolissani markettien tarjonnasta. Toki ne vievät kukkakauppiaiden myynnistä jonkun prosentin, mutta me voimme kehittää koko ajan uusia persoonallisia tuotteita, Savolainen korostaa.
Savolainen kertoo, että Ruusupuusta ostetaan jouluksi erityisesti leikkokukkia ja niistä tehtyjä asetelmia.
– Kukista on mahdollista tehdä melkein mitä vain, vaikkapa koruja tai pullokoristeita.
Yrittäjien mukaan kukkakauppiaiden kilpailuvaltteina ovatkin laatu ja ammattitaito, jotka näkyvät kukkien lisäksi palvelussa ja jopa paketoinnissa.
– Monet ostavat kahdet joulutähdet, kun marketista napattu joulutähti onkin tiputtanut seuraavana päivänä lehdet. Se on saanut kylmää pakkasilmassa tai vetoisassa paikassa. Kunnollinen paketoiminen on tärkeää, Jardin muistuttaa.
Laatu näkyy myös siinä, että kukkiminen ajoittuu oikein halutuille päiville joulunaikaan.
– Esimerkiksi hyasinttien kukkimista voi säädellä lämpötilan avulla. On tärkeätä, että kukka ja sitä myöten tuoksu avautuu juuri oikealla hetkellä, Jardin sanoo.
1,8 miljoonaa joulutähteä
Varsinainen ryysis ajoittuu kukkakaupassa kolmelle päivälle ennen joulua.
– Ennen tilattiin joulukukkia enemmän, nyt luotetaan, että kaupassa on valikoimaa riittävästi, Jardin lisää.
Joulun kukkasuosikit pysyvät samoina vuodesta toiseen. Kauppapuutarhaliitosta kerrotaan, että joulutähtiä myydään noin 1,8 miljoonaa, ritarinkukkia eli amarylliksiä noin miljoona ja hyasintteja noin 2,6 miljoonaa kappaletta. Joka vuosi joukossa on uusia suosikkeja, tänä vuonna esimerkiksi prinsettia eli minijoulutähti.
– Kun maailma muuttuu koko ajan, on hienoa, että jotkut perinteet säilyvät. Suosikkivärejä ovat edelleen punainen ja valkoinen, seinäjokelainen Jardin kertoo.
Jyväskyläläisestä Ruusupuusta joulukoteihin viedään eniten valkoisen ja vihreän sävyisiä asetelmia.
– Odotukset joulumyynnistä ovat kovat. Avasimme uuden liikkeen ja nyt on ollut todella vilkasta, Savolainen kertoo.
Jardin toimi pitkään yksinyrittäjänä, mutta nyt hän työllistää pääsääntöisesti kaksi työntekijää. Kauppa on auki iltaseitsemään joka päivä ja luvassa on joulun alla kiirettä.
– Tulen tänne yleensä kuudelta aamulla. Välillä työntekijät sanovat, että pitäisikö Tuija sun lähteä mökille. Siellä kun olen pari päivää, niin olen taas virtaa täynnä.
Suurin osa joulukukista kasvatetaan kotimaassa noin 150 kauppapuutarhalla. Suomessa kasvatetaan etenkin joulutähtiä, hyasintteja, ritarinkukkia ja tulppaaneja.
– Tänä vuonna on näkynyt oranssia Cinnamon- tai Autumn leaves -joulutähteä. Erikoislajikkeet ovat kuitenkin pieni osa koko myynnistä. Joulutähteä ja ritarinkukkaa myydään punaisena noin 65 prosenttia ja valkoisena 25 prosenttia. Hyasintissa valkoisia, sinisiä ja vaaleanpunaisia myydään tasaisesti, kertoo Kauppapuutarhaliiton viestintäpäällikkö Minna Rantala.
Joulukukkabisneksen arvo on noin 100 miljoonaa euroa, mikä on noin viidennes koko vuoden myynnistä. 80 prosenttia suomalaisista kotitalouksista ostaa jouluksi kukkia joko itselle tai lahjoiksi.
Tiina Rantakoski
tiina.rantakoski (at) yrittajat.fi
Kuvat: Tiina Rantakoski, Eva Suomala