YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Joululahjan ostopaikalla on merkitystä – ”Olen pyrkinyt käyttämään paikallisia palveluja, jotta ne säilyisivät”
Kuluttajat eivät välttämättä hylkää lähipalveluja jouluhankinnoissakaan, vaikka nettiostaminen on lisääntynyt. Yhä useampi tiedostaa myös palvelujen käytön yhteyden kotipaikkakunnan palvelutarjonnan säilymiseen; ostotavalla halutaan olla myös turvaamassa lähipalvelujen säilyvyyttä. Hinta ei ole aina ainoa valintakriteeri, sillä laatu ja henkilökohtainen palvelukin painavat usein kuluttajan vaa’assa.
Näitä kysyimme katugallupissa:
1. Teetkö jouluun liittyvät hankinnat nettikaupasta vai kivijalkaliikkeestä?
2. Mikä vaikuttaa jouluostospaikan valintaasi?
3. Oletko ajatellut, mikä merkitys ostopaikan valinnallasi on lähipalvelujen säilymiseen ja siten paikallistalouteen?
4. Mikä mielestäsi edistää lähipalvelujen käyttöä?
Tanja Juutinen
1. Teen jouluhankinnat paikallisista liikkeistä painottuen marketteihin, listalla on lahjoja lapsille, koristeita, herkkuja ja tietysti ruokaa.
2. Tykkään, kun saan valita ja katella kaikessa rauhassa ja kun ostokset saa heti mukaan, ei tarvitse odotella ja noutaa postipaketteja.
3. Olen pyrkinyt käyttämään paikallisia palveluja, jotta ne säilyisivät, vaikka varsinkin vaateliikkeet ovat vähentyneet täältä selvästi. Käytämme perheen kanssa jonkin verran ravintolapalveluitakin edistääksemme niiden säilymistä ja paikallistaloutta.
4. Paikallisilla palveluilla pitää olla näkyvyyttä, markkinointia tuotteista ja tiedotusta aukioloajoista ynnä muista asioimiseen liittyvistä seikoista. Seuraan enimmäkseen sähköisiä medioita, mutta myös muun muassa Lounais-Lappi -lehteä. Mainontaa tulee seurattua, vaikka itse ei juuri sillä hetkellä tarvitsisi markkinoitavaa tuotetta tai ei olisi menossa mainostettavaan tapahtumaan – on hyvä tietää, mitä on saatavilla. Suosimme koko perheen tapahtumia.
Max Peteri
Max Peteri tekee jouluhankinnat paikallisista liikkeistä, koska on tyytyväinen tarjontaan ja haluaa olla osaltaan turvaamassa sen säilymistä vastaisuudessakin.
1. Jouluun liittyvät ostokset teen paikallisista liikkeistä. Ostoslistalla on ainakin kodinkoneita ja lasten leluja.
2. Ostopaikan valintaan vaikuttaa monipuolinen tarjonta, kun on samoja tuotteita tarjolla kuin isommillakin paikkakunnilla
3. Olen kyllä tiedostanut sen, että kuluttajien ostopaikan valinnoilla on laajempaa vaikutusta. Hinnalla on itselleni merkitystä, mutta myös laatu ja ostamisen helppous ovat oleellisia seikkoja ja vaikuttavat asiaan. Varsinkin vaateostoksissa on tärkeää saada näppituntumaa materiaaleihin ja sovittaa ennen ostopäätöstä. Pelkistä kokomerkinnöistä ei voi aina varmistua vaatteen sopivuudesta itselle.
4. Monipuolisuus, varsinkin vaatetarjonnassa. Tosin ymmärrän kyllä, että pieni liike ei voi pitää kovin laajaa valikoimaa. Varmaankin ihmisten ostokäyttäytymisestä johtuen vaatetarjonta on täällä Kemissä supistunut, mikä voi ruokkia supistumisen kierrettä. Merilappilainen jalanjälki -kampanja on mielestäni hyvä yritys kääntää suuntaa paikallispalveluihin, mutta en osaa sanoa, kuinka paljon se auttaa. Kemistä puuttuu kaupunkikulttuuria, joka suosisi paikallispalvelujen käyttöä.
Matti Vahlroos
Matti Vahlroos on huomannut, että katukuvasta on poistunut liikkeitä viime vuosina. Osittain siksi hän pyrkii käyttämään mahdollisimman paljon paikallisia palveluja.
1. Teen jouluhankinnat paikallisista liikkeistä – ne ovat aika vähäisiä, lähinnä käyttötavaraa lapsille. Meillä rouva hoitaa enemmän jouluhankintoja kuin minä.
2. Olen sen ikäinen, ettei nettiostaminen kiinnosta. Varsinkin vaatteet pitää saada ensin kokeilla, perinteisellä tavalla mennään.
3. Kyllä sen näkee Kemissäkin, että netistä ostetaan. Liikkeitä on poistunut katukuvasta aika paljon viimeisten 10-15 vuoden aikana. Itse pyrin käyttämään mahdollisimman paljon paikallisia palveluja.
4. Uskon, että erilaisilla kampanjoilla, kuten Merilappilainen jalanjälki, ja ostotapahtumilla saadaan paikallista väkeä aktivoitua lähipalveluiden piiriin.
Aila Nevanperä
Aila Nevanperälle on tärkeää nähdä tarjolla olevat tuotteet ”livenä” ostohetkellä todetakseen esimerkiksi laadun ja sopivan koon itselleen – samalla hän haluaa toimia lähipalvelujen turvaamiseksi.
1. Sekä että, mutta enemmän ostan paikallisista liikkeistä. Hankin lahjoiksi lähinnä vaatteita ja leluja lapsen lapsille – jotakin hyödyllistä.
2. Voin tehdä nettiostoksia, mutta en ole oikein nettiostajasukupolvea. Minulle on tärkeää, että näen tuotteet ”livenä” ja voin heti todeta, ovatko laatu ja koko kohdillaan. Mielestäni nettiostoissa postimaksut nostavat usein liikaa tuotteen hintaa – silloin vaakaa kallistuu paikallisen liikkeen puoleen. Lähikaupan hinta kestää joskus olla vähän netti- tai naapurikaupungin kauppaa korkeampikin, sillä aina ei ole aikaa lähteä etsimään tuotteita kotikulmia kauempaa.
3. On tietysti. Tyhjät näyteikkunat ovat pistäneet silmään. Kyllä lähikauppoja pitäisi kannattaa, jotta raha jäisi kiertämään kotipaikkakunnalle.
4. Mielestäni erilaisilla kampanjoilla on vaikutusta, esimerkiksi Black Friday houkutteli minut joulukamppeiden ostoon paikallisiin liikkeisiin.
”Asiakkaat ottavat usein puheeksi lähipalvelujen säilymisen”
Myymäläpäällikkö Anne Sotisaari ja yrittäjä Pertti Ylimäinen kertovat monien asiakkaittensa ilmaisevan tyytyväisyytensä siitä, että paikkakunnalta löytyy vielä alan lähipalveluja.
Yrittäjä Pertti Ylimäinen kertoo, että kuluttajat tekevät tietotekniikkahankintojaan nyt aiempaa tasaisemmin ympäri vuoden. Joulusesonkikin vielä näkyy alalla, pukinkonttiin menee täällöin varsinkin pelikäyttöön soveltuvia tietokoneita. Ylimäinen kuulee silloin tällöin asiakkaiden huolta lähipalvelujen supistuvasta trendistä.
– Varsinkin tänä vuonna olemme kuulleet asiakkaittemme kantavan huolta paikallisten palvelujen säilymisestä; moni on sanonut haluavansa kannattaa hankinnoillaan nimenomaan paikallista liikettä. Ilmeisesti tyhjät liiketilat ovat herättäneet huomiota, Ylimäinen kertoo.
Huoli lähipalveluiden katoamisesta on aiheellinen, sillä paikallisesta liikkeestä saa aina asiantuntevaa palvelua henkilökohtaisesti eikä se jätä asiakastaan oman onnensa nojaan missään tilanteessa.
– Nettikaupan yleistyminen on lisännyt töitä huoltopuolella. Teemme takuuhuoltoja useisiin merkkeihin ja lähetämme tarvittaessa laitteita muualle huoltoon asiakkaan puolesta.
Lähiliike voi tarjota myös nettiostamisen edut
Lapin ATK-huollosta on tullut oman verkkokauppansa ansiosta hybridiliike; asiakas voi tilata tai tutustua tuotteeseen netin kautta ja tehdä kaupat tai pelkästään noutaa tuotteen kivijalkaliikkeestä -ilman postimaksua.
– Verkkokaupan ansiosta voimme tarjota laajan valikoiman ja usein asiakas on yllättynyt positiivisesti vertailtuaan hintojamme verkkokauppoihin. Voimme informoida asiakasta myös eri valmistajien tarjouskampanjoista. Erilaisten asennuspalvelujen ja palvelutuotteiden hankinta laitteiden ohella lienee kuitenkin ratkaisevimpia syitä, miksi meidät valitaan nettikaupan sijasta. Varsinkin yritysasiakkaat haluavat koneet lähes aina käyttövalmiiksi asennettuina.
Ylimäisen mielestä on hyvä, että lähipalvelujen käyttöä niiden säilyvyyden näkökulmasta pidetään esillä medioissa. Hän toivoisi jatkoa myös Merilappilainen jalanjälki -kampanjalle, josta asiakkaat puhuivat viime vuoden joulukaupassa.