YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Joulutorit ovat tänä vuonna harvinaisuus – Koruseppä keräsi 100 pienyrittäjää joulumyyjäisiin verkkoon
Tampereen torin laidalla olevat rakennukset ovat tänä vuonna saaneet pintaansa valotaideteokset. Näiden keskelle on kerätty myyntimökkejä edellisvuosien tapaan. Tapahtuman tuottavan Event Companyn Rami Lehtinen kertoo, että järjestelyitä on linjattu kesästä lähtien.
– Suunnitelmia on päivitetty matkan varrella ja tarkennettiin vielä viikko sitten. Alueella on nyt leveämmät käytävät, mökkeihin asennettiin pleksit myyjien ja asiakkaiden väliin ja opastuksia käsidesipisteille on paljon. Ravintoloiden asiakaskapasiteetti on puolet normaalista, Lehtinen kertoo.
Tampereen Joulutori avautui 28. marraskuuta. Tähän asti järjestelyt ovat toimineet hyvin.
– Viimeisin turvakeino otettiin käyttöön 4.12. eli Joulutorin porteille tuotiin valvojat, jotka säännöstelevät asiakkaiden virtaa alueelle ja sisällä olijoiden määrää. Opasteet, joissa kerrotaan torialueen olevan täynnä on suomeksi ja englanniksi. Pyrimme ennakoimaan turvatilanteen, Lehtinen kertoo.
– Porteilla on vallinnut ymmärrys ja levollisuus. Turvavälit pitävät, emmekä ole saaneet someraivoa tai muutakaan negatiivista palautetta järjestelyistä, hän jatkaa.
Kysymykseen siitä, miten yrittäjät ja myyjät ovat Joulutoriin suhtautuneet, Lehtinen naurahtaa.
– Mitäpä luulet? Kun myyjät ovat maaliskuusta asti pyöritelleet sormiaan, heistä on kiva päästä myymään ja he ovat kiitollisia, että saavat olla täällä. Jokainen myyntipäivä on voitto, Lehtinen toteaa.
Järjestäjät tarkkailevat tautitilannetta ja turvajärjestelyitä. Jos tilanne huononisi merkittävästi, siihen olisi reagoitava.
– Tapahtuma on kuitenkin ulkotiloissa, kun samaan aikaan sisätiloissakin voi tehdä kauppaa, Lehtinen muistuttaa.
Joensuun uusi tori sai joulutorin
Joensuussa Maakunnallinen Joulutori järjestetään ensimmäistä kertaa uusitulla torilla kaupungin keskustassa. Paikalla on noin 20 myyjää yhteensä, mutta määrä vaihtelee päivästä riippuen.
Torilta on kaikki lavaohjelma peruttu, ja ohjeistukset turvaväleihin, käsidesin käyttöön ja maskisuositukseen on näkyvästi esillä.
Tuomaan markkinat siirtyi verkkoon
Osa joulumarkkinoista on siirtynyt verkkoon. Esimerkiksi Helsingissä järjestettävä perinteinen Tuomaan Markkinat keräsi noin 100 myyjän yhteystiedot verkkoalustalle. Jos myyjällä ei ole omaa verkkokauppaa, hänelle on ainakin yhteystiedot näkyvissä, jotta on joku tapa myydä ja toimittaa tuotteita.
– Järejstimme Tuomaan Markkinoita alun perinkin koronaturvalliseksi, eikä verkkovaihtoehtoa mietitty. Kun sitten ulkotapahtumaakaan ei voinut järjestää, oli toimittava nopeasti. Verkkoalustan pystyttäminen vaati työtä, mutta ei ollut lopulta niin vaikeaa, kuin voisi ajatella. Meillä ei ole logistiikkaa, emmekä pyöritä kauppaa suoranaisesti, Helsingin tapahtumasäätiön viestintäpäällikkö Laura Gottleben kertoo.
Jotkut myyjät perustivat oman verkkokaupan, jotta pääsevät mukaan yhteiselle alustalle.
– On kiva, että on joku tapa tehdä jouluostoksia tavaratalon sijaan ja voi tehdä löytöjä kivoista ja vastuullisista tuotteista. Olemme saaneet hyvää palautetta sekä myyjiltä että yleisöltä, ja tämä on poikinut hyvää pientuottajien suuntaan, Gottleben sanoo.
Myyjäiset verkossa
Varsinaisen voimanponnistuksen on tehnyt kultaseppäyrittäjä Linda Lakanen. Lila Design -yrityksellä toimiva yrittäjä on kerännyt 100 käsityöläisyrittäjän tiedot ja verkkokaupat yhteen Joulumyyjäiset2020-sivuston alle. Viimeiset yrittäjät sadan myyjän tavoitteesta tuli täyteen torstaina 10. joulukuuta.
– Katselin syksymmällä myyjäisiä ja markkinoita ja totesin, että niitä on huonosti ja loputkin voidaan perua. Lähipiirissäni oli osaamista, joten päätin laitta pystyyn verkkomyyjäiset, Lakanen kertoo.
Apunaan hänellä on ollut puoliso Outi Tuominen ja tapahtuma-alan ammattilainen Johanna Paaso.
Kauppakin on alkanut käydä.
– Alussa oli hiljaista, mutta viimeiseen parin päivän sisään myynnit ovat nousseet perus messumyynnin tasolle. Iltalehdessä julkaistu juttu toi paljon kävijöitä. Se on ilahduttanut kauppiaita, Lakanen kertoo.
Keväällä yhteisiä verkkokauppa-alustoja perustettiin pienyrittäjien tueksi, mutta lopulta niiden ylläpito on hiipunut tai niiden hyöty on jäänyt vähäiseksi.
Verkkomyyjäiset on työllistänyt tiimiä huomattavan määrän. Kyselyitä jatkosta on jo tullut, mutta Lakanen ei osaa vielä sanoa, onko myyjäisellä tulevaisuutta.
– Työmäärä on yllättänyt. Kahdella meistä on päivätyö, eli olemme hakanneet tätä projektia kaikki illat, viikonloput ja tauot. Pyrimme pitämään alustan yksinkertaisena, ettei siitä tulisi kuluttajalle sekava. Sitä, saisiko tätä pysyväksi, en vielä tiedä, Lakanen sanoo.
Muista myös Auta pientä jouluna! -kampanja
Elina Hakola
elina.hakola (at) yrittajat.fi