YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Juhlateltoille on kysyntää valmistujaisviikonloppuna – loppukesä on juhlien suhteen epävarmaa
Kesän juhlat ovat vielä monille järjestäjille kysymysmerkki. Valmistujaisviikonloppuna on juhlatelttojen vuokraajalle kiireinen, mutta loppukesä kysymysmerkki.
Koulujen valmistujaisia juhlitaan viikonloppuna. Juhlia saadaan viettää poutasäässä, mikä on monelle juhlia järjestävälle koronarajoitusten valossa helpotus.
Juhlaviikonloppu näkyy myös telttoja vuokraavan Lainateltta.fi:n varauksissa.
– Valmistujaisviikonloppuna on hyvä kysyntä. Viime vuonna peruttiin kaikki. Hyvä kysyntä koskee kuitenkin vain tätä viikonloppua. Joitakin varauksia on häille ja synttäreille tänä kesänä, mutta monet pohtivat edelleen koko tilaisuuden järjestämistä, yrittäjä Sami Ranta kertoo.
Yritykset, järjestöt, uskonnnolliset yhteisöt tai muut juhlia ja tapahtumia järjestävät tahot eivät Rannan mukaan ole vielä heränneet edes kyselemään telttojen perään.
– Yksityishenkilöiltä tulee kyselyitä. Tilanne näyttää lupaavalta, mutta ilmassa on paljon epävarmuutta. Myynti ei ole ollut ihan nollaa, mutta vielä ei tiedä, miksi se muodostuu. Se aiheuttaa sen, ettemme uskalla nyt rekrytoida lisävoimia, Ranta kertoo.
Juhlatarvikkeilla on kysyntää
Lainateltta.fi on osa Sorted Oy:tä, joka toimii Uudellamaalla kahden yrittäjän voimin. Yrityksen liikevaihto ei ole koronavuodesta huolimatta notkahtanut hälyttävästi. Yrityksen liikevaihto oli joulukuussa 2019 vajaa 400 000 euroa. Vuotta myöhemmin se oli 363 000 euroa.
Yrityksen toinen liiketoiminta, juhlatarvikkeiden verkkokauppa Serpentiini.fi, on pitänyt yritystä pinnalla, ja Ranta on ryhtynyt vuokraamaan varastotelttoja pysyvään käyttöön yrityksille ja teollisuudelle.
– Juhlatarvikkeiden kauppa on käynyt huhtikuulta samaan tahtiin kuin ennen koronaa. Pieniä juhlia, kuten polttareita, vauvakutsuja ja syntymäpäiviä on ilmeisesti juhlittu pienessä piirissä, Ranta pohtii.
Hän allekirjoittaa myös havainnon siitä, että juhlissa käytetään nykyään enemmän koristeita.
– Sosiaalinen media antaa inspiraatiota ja kun kuvataan enemmän, koristellaankin enemmän, Ranta toteaa.
Elina Hakola
elina.hakola (at) yrittajat.fi