YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Jyrki Sukulan lempinimeä kantavalla jäätelöllä menee lujaa Saksassa: ”Suomalaiset ovat jäljessä luomussa”
Suomisen Maito Oy on onnistunut murtautumaan luomujäätelöllään Saksan markkinoille. Suomessa luomutuotteet eivät nauti läheskään yhtä suurta arvostusta.
Jäätelötehtailla koneet käyvät kuumina. Suomen kesäkuu on ollut piristysruiske hiljaisen kevään jälkeen. Suomisen Maidon tehtaalla Aurassa töitä on riittänyt.
– Lämmin sää piristää aina jäätelökauppaa. Nyt on ollut hyvä tilanne sen suhteen. Kaupan toiminta on lähes normalisoitunut. Muusta liiketoiminnastamme ilmailualan asiakkuudet ovat edelleen pysähdyksissä, yrityksen toimitusjohtaja ja yksi perustajaosakkaista Horst Neumann kertoo.
Hän myöntää, että helteet ovat pelastaneet paljon hiljaisen kevään jälkeen.
– Maaliskuussa oli kaikki seis. Menetimme vuoden myynnistä melkein yhden kuukauden. Jos kesäkuu olisi ollut kelien puolesta huono, tilanteemme olisi nyt merkittävästi synkempi. Siinä missä muut yritykset seuraavat pörssikursseja, jäätelökauppiaat seuraavat sääennusteita.
Suomisen Maito on alusta asti valmistanut jäätelönsä luomuraaka-aineista. Koronakeväänä yritys teki poikkeuksen ja lanseerasi ei-luomujäätelön.
– Kokeilimme halvemman hintapisteen ei-luomullista tuotesarja. Ideana oli korvata koronan takia menetettyä myyntiä. Tuotteet saivat heti valikoimapaikan ja lähtivät yllättävän hyvin liikkeelle. Jossain vaiheessa saatamme miettiä muitakin vastaavia tuotteita, Neumann sanoo.
Hän pitää mahdollisena, että kesän myynti ylittää viime vuoden kesäsesongin.
– Kesästä voi tulla parempi kuin viime kesästä, mutta koko vuoteen vaikuttaa edelleen se, että maaliskuussa oli kuukauden kaikki melkein seis. Sen takaisinkiriminen on haastavaa. Onneksi suomalaiset kuluttavat jäätelöä ympäri vuoden.
”Suomessa luomu hakee todellista kasvua”
Suomisen Maito on onnistunut kasvattamaan myyntiään Saksan markkinoilla.
– Siihen ovat vaikuttaneet jakeluteiden leventyminen ja brändin lisääntynyt tunnettuus. Keväällä satsasimme onneksi reilusti markkinointiin tietämättä koronasta mitään, Neumann selvittää.
Yritys on luomujäätelöineen Saksassa muutamassa tukussa, suurimmissa luomuketjuissa ja yhteensä 800:ssa kaupassa. Neumannin mukaan yrityksen tuotteet ovat suomalaisista elintarvikkeista parhaiten näkyvillä ja saatavilla Saksan markkinoilla.
– Se on vaatinut monen vuoden pitkäjänteistä työtä ja satsaamista messuille. Tänä vuonna olemme ostaneet ilmoitustilaa alan lehdistä, käyttäneet somemarkkinointia aktiivisesti ja osallistuttu kampanjoihin.
Suomi on edelleen yrityksen päämarkkina. Neumann arvioi, että Keski-Euroopassa, erityisesti Saksassa, Ruotsissa ja Tanskassa luomussa ollaan paljon Suomea pidemmällä.
– Saksan luomumarkkinat ovat kooltaan 12 miljardia euroa. Suomessa ala ei ole läheskään niin kehittynyt. Asiakkaiden tietoisuus on selvästi vähäisempi, eikä Suomessa ole vielä pelkästään luomuun keskittyneitä luomutukkuja tai -ketjuja. Täällä luomutuotteet ovat kaupan sisällä omissa hyllyissään ja omina tuoteryhminään. Suomalaisilla on osittain edelleen sellainen käsitys, että täällä meillä on kaikki niin puhdasta, ettei luomusta synny lisäarvoa. Näin on ehkä sen takia, ettei asiaan ole perehdytty riittävästi eikä täysin ymmärretä, miten suuri vaikutus luomutuotannolla on elintarvikkeisiin ja tuotantoketjuun.
Suomisen Maidon yksi viidestä perustajaosakkaasta on Jyrki Sukula. Jymy-jäätelöt ovat saaneet nimensä Sukulan lempinimen mukaan.
Kuva: Suomisen Maito Oy
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen(at) yrittajat.fi