YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Kaffe och bulle är billig vardagslyx
Coronakrisen har satt sina spår, men man måste trots det våga tänka framåt. När arbetstempot tillfälligt sänks finns det tid att fundera på hur man vill utveckla företaget. Och en sak är säker, också i dåliga tider vill man mötas över en kopp kaffe.
– Jag hade aldrig tänkt på mig själv som en företagare, utan halkat in som på ett bananskal. Men här står jag nu dryga tjugo år senare, ler Annika Äbb, som driver Wi-Box i Raseborg tillsammans med maken Mika Äbb.
Till företaget hör ett bageri, en lunchrestaurang och ett café inne i Ekenäs centrum. Annika har en lång historia i företaget. Hon började som praktikant då hon gick sista året i högstadiet. Därefter sommarjobbade hon i bageriet fram till 1992, då hon slutförde sin bagarutbildning. Sedan var det heltidsanställning som gällde. Efter sju år i företaget ville dåvarande ägaren, Ulla Näsman, sälja bort bageridelen och enkom fokusera på caféet i Ekenäs centrum. Tyvärr fanns det inga hugade köpare och personalen riskerade bli utan jobb.
– Det var min pappa och mina bröder som hejda på mig att köpa bageriet, de övertygade mig att jag nog skulle klara det, minns Annika.
Färre caféleveranser
Och klara sig, ja det har Annika och hennes man Mika gjort med väl godkänt betyg. Då Annika tog över bageriet var det hon plus tre anställda. Personalstyrkan i dag är tiofaldigt så stor med dryga fyrtio fast anställda på lönelistan. Under sommarmånaderna, då omsättningen fördubblas, sysselsätter man ytterligare drygt tjugo personer. Den lilla lokalen man startade verksamheten i är ersatt med en ny stor bageribyggnad i Horsbäck, och senaste tillskottet är lunchrestaurangen Wi-Box Bakery & Kitchen. Paret är överens om att den nya bageribyggnaden som stod klar 2010 var en viktig milstolpe för företagets utveckling.
– De nya utrymmena gav helt andra förutsättningar att bygga ut verksamheten, säger Mika.
Under fjolåret hade företaget en omsättning på cirka tre miljoner euro. Från bageridelen går cirka 60 procent till återförsäljning och 40 procent säljer man direkt via sina egna två försäljningspunkter. Många av kunderna är samma som för tjugo år sedan.
– Av butikskunderna är det ytterst få som fallit bort, tvärtom har butikskundernas andel ökat. En sak som förändrats under våra år i branschen är caféleveranserna till mindre caféer har minskat. De i dag klart färre än för tjugo år sedan, konstaterar Mika.
Kundkretsen befinner sig huvudsakligen på axel Hangö-Helsingfors.
Inga lätta vinster
Vilka lärdomar har ni fått som företagare?
– En allmän visdom som visat sig stämma ganska bra är att om något kommer lätt, blir det inte långvarigt, ler Mika.
– Det stämmer nog, man ska inte tro att saker kommer lätt. Att vara företagare är en bra övning i tålamod, och man ska inte förvänta sig ledig tid. Får man en stund ledigt är det att betrakta som en bonus, inflikar Annika.
Mika konstaterar att hur man klarar sig också är mycket fast vid ens grundinställning. Han är själv uppvuxen i Sydösterbotten på en gård där lantbruk och transporter var familjens inkomstkällor. Han fick från tidig ålder lära sig om service och vikten av att anpassa sig efter kundernas behov.
Och att det är viktigt att ha en rejäl hacka i besparingar, för när det börjar snöa, kan det snöa länge. Alla räddningsvägar ut kostar rejält och då är varje besparing guld värd, säger han och tillägger att han är lättad att coronakrisen kom innan de hade hunnit påbörja sommarens nyinvesteringar. Nu fanns det kapitalet kvar och investeringarna får dröja till ekonomiskt stabilare tider.
Nya konsumtionsmönster
Som företagare i café- och restaurangbranschen har coronakrisen satt kännbara spår. För första gången någonsin hamnade Annika och Mika att permittera personal. I skrivande stund är nästan hälften av personalstyrkan permitterad. I lunchrestaurangen får man givetvis sälja take away-portioner, men omsättningen är långt ifrån det normala. Många familjer lagar mat tillsammans då man vistas mera hemma.
– Det är i och för sig en trevlig sak att de gemensamma måltiderna blir fler, men rent ekonomiskt betyder det ju ett inkomstbortfall för oss, säger Mika.
Matbröden har fortfarande nästan samma åtgång som innan, men efterfrågan på söta bakverk och tårtor har minskat drastiskt. Här inverkar naturligtvis att inga större sammankomster är tillåtna. Men motgångarna till trots, finns det också ljusglimtar. Det sänkta arbetstempot ger tid för eftertanke och reflektion över hur man vill se företaget utvecklas.
– Det är allmänt känt att konsumtionsmönster ändras i samband med stora kriser. Nu gäller det bara att utkristallisera vilka de förändringarna är, att man satsar på rätt saker, säger Mika.
Lära av misstag
Paret Äbb konstaterar att det talats mycket från regeringshåll om företagshjälp och understöd. Mika önskar för sin del att regeringen är väl insatt med effekterna av olika stödåtgärder från 1990-talets lågkonjunktur, och inte upprepar samma misstag. Han omnämner transportbranschen, som var hans tidigare arbetsgivare, som exempel. Företag som hade tragglat sig igenom den värsta lågkonjunkturen fick plötsligt statsstödda nya konkurrenter.
– Statens subventioner vilket ledde till ett enormt prisras i branschen och torpederade verksamheten för de företagare som på egen hand klarat sig igenom lågkonjunkturen, exemplifierar Mika.
Ojämna utbildningar
Ett annat orosmoln inför framtiden, som inte har med pandemin att göra, är de stora pensionsklasserna och behovet av nyrekrytering. Paret Äbb upplever att utbildningsnivån under speciellt de fem senaste åren inom kock-och bagarutbildningen varierar stort mellan olika läroinstanser.
– Det verkar som att eleverna ska bäras igenom systemet med silkesvantar till vilken kostnad som helst. Om de inte blir utexaminerade, förlorar skolan anslag, funderar Mika.
– För oss blir det ju en väldigt otrevlig sits om man ska betala en yrkeskunnigs lön till någon som mera är som en praktikant, examen till trots, säger Annika.
De efterlyser här en allmän höjning av utbildningsnivån, men också en mer jämn kvalitetsnivå mellan olika yrkesskolor. De ställer sig också frågan om det eventuellt skulle vara lättare att lyfta kvaliteten genom att ha färre utbildningspunkter
Framgångsrecept
Vad är receptet på framgång?
– Jag är övertygad om att känslan av samhörighet, att vi alla arbetar för ett gemensamt mål är helt A och O. Om det är stor omsättning på personalen är det svårt at bygga upp en ”vi-anda”. Om folk trivs på jobbet stannar de länge, vilket också betyder att kunskapen och erfarenheten hålls i huset, säger Annika.
Mika inflikar att en annan hörnsten är pålitligheten och kontinuiteten. Arbetsdagen är slut först då alla beställningar är avklarade. Hela kedjan måste fungera klanderfritt, allt från produktion till marknadsföring, försäljning och transport.
– Det är sant, man behöver inte missa många tårtbeställningar innan man skapat sig ett dåligt rykte som kan vara svårt att reparera, säger Annika.
Förmånlig guldkant
Vågar man prata om framtiden i dessa tider?
– Nog vågar man det. Redan förra ägaren konstaterade att också i svåra tider hittar folk pengar till en kopp kaffe och en bulle när man vill ut och träffa sina vänner. Folk behöver lite guldkant på vardagen och en kopp kaffe är rätt billig vardagslyx jämfört med mycket annat, säger Annika.
Paret Äbb har heller inte helt tappat hoppet inför sommarsäsongen, även om det blir en litet annorlunda sommar på grund av pandemin. Och när vardagen går mera mot det normala – eller nya normala – kommer det att finnas många kalas att fira.
– Det är heller inte orealistiskt att anta att inhemska turismen får ett uppsving, spånar Mika. Så länge vi får hållas friska ordnar det sig, men hårt jobb väntar, avrundar Annika.
Vem: Annika (47 år) och Mika Äbb (47 år)
Familj: tre döttrar
Hobbyn: Annika gillar naturvandringar och skidning, Mika olika former av motion, speciellt skidning.
Företag: Wi-Box Bageri (inkluderar Bakery & Kitchen och Wi-Box Café)
Grundat år: 1951 av Hälge Wikström och Valter Boxberg. A. Äbb köpte bageriet 1999, och senare caféet 2014.
Årsomsättning: ca 3 miljoner euro
Personalmängd: ca 40 fast anställda, plus inhoppare. Sommartid ytterligare ca 20 sommararbetare.
Text: Mia Berg-Lundqvist
Foto: Peter Lundqvist