Yrittäjä! Tule mukaan omiesi pariin. Liity Yrittäjiin.

Jäsen, oletko jo ladannut Yrittäjät -sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

San Marinon euroviisukilpailija Megara vuodelta 2024, taustalla Pyromanin tulipallot. Kuva: Ralph Larmann
10.9.2024 klo 11:41
Uutinen

Kaikki alkoi Lordin voitosta – Suomalaisella pyrotekniikkayrityksellä on takanaan jo kymmenen Euroviisun erikoisefektit

Itseoppinut pyroteknikko Markku Aalto luo erikoisefektit suurille tv-tuotannoille, festivaaleille ja stadionkeikoille. Hän suhtautuu tuleen ja savuun maltilla. – Erikoistehosteista ei ole tarpeen tehdä pääesiintyjää, eikä niiden avulla saa huonoa esitystä paremmaksi, Aalto sanoo.

Kun suomalainen heviyhtye Lordi vuonna 2006 lähti euroviisukarsintoihin, mukaan lähti myös pyroteknikko Markku Aalto yrityksensä Pyromanin kanssa. Lordi tunnetusti voitti viisut, ja samalla myös Aallon nimi tuli tutuksi eurooppalaisessa showbisneksessä.

– Se oli aikamoinen muutos tälle toiminnalle. Asiakkaita tuli sen jälkeen ehkä hieman enemmän, Aalto pohtii.

Lordin savuefektit ja kipinäpyörteet toivat Aallolle reippaasti lisää euroviisukeikkoja. Lordin jälkeen Pyroman on hoitanut Euroviisujen kaiken pyrotekniikan ja erikoisefektit kymmenen kertaa. Viimeisin kerta oli tänä vuonna Malmössä. 

– Suomessa ei taida olla yhtään yritystä, joka olisi ollut Euroviisuissa yhtä paljon kuin me, Aalto arvelee.

Lisäksi Pyroman on tehnyt Ruotsin Euroviisukarsintojen eli Melodifestivalenin erikoisefektit seitsemän kertaa.

Jo ennen Lordia Pyroman oli kiertänyt Eurooppaa ristiin rastiin Nightwishin Once-kiertueella. Aalto kuitenkin arvelee, että Lordin esiintyminen oli vuonna 2003 perustetulle Pyromanille läpimurto.

Markku Aalto on toiminut pyrotekniikan parissa 30 vuotta.

Pyroseminaari sytytti kipinän

Aalto on pyroteknikkona täysin itseoppinut, eikä hänen uskoakseen sellaisiin hommiin missään koulutetakaan. Suomessa pyrotekniikan parissa toimivat tarvitsevat työsuojeluviranomaisen myöntämän tehosteräjäyttäjän pätevyyskirjan, ja lisäksi heistä tehdään suppea turvallisuusselvitys.

– Pätevyyskirjallahan voi ostaa vaikka dynamiittia.

Aalto innostui erikoisefekteistä 1990-luvun alussa. Silloin hän työskenteli firmassa, joka toi maahan ääni- ja valolaitteita.

– Sitten järjestimme Helsingin kaupunginteatterilla sellaisen pyroseminaarin, jossa olin mukana vähän kuin apupoikana. Siellä oli myös hirveä määrä teatteriväkeä.

Kokemus oli Aallolle mieluisa, ja hän ymmärsi, ettei Suomessa vielä kukaan tee työkseen erikoisefektejä.

– Siitä se siemen lähti kytemään, vaikka siinä aikansa meni ennen kuin homma lähti toimimaan.

Aalto ammensi oppia kansainvälisiltä kollegoiltaan, joiden avulla hän muun muassa näki, millaisia efektejä ylipäätään on mahdollista tehdä.

Hän kertoo, että homma pyöri monta vuotta pienimuotoisesti. Tuohon aikaan erilaiset messut olivat ainoa tapa löytää uusia laitteita ja saada ideoita.

– Nykyään taas näkee netistä aika nopeasti, mitä muut tekevät.

Sittemmin Pyromanin ansioluetteloon on kertynyt Euroviisujen lisäksi vakuuttava määrä stadionluokan artisteja. Yritys on tehnyt efektit muun muassa Ghostin, Stratovariuksen, Cheekin ja Antti Tuiskun kiertueille. Lisäksi Pyromanin vastuulla on ollut lähes 20 vuotta suomalaisten festivaalien kuten Provinssirockin ja Ilosaarirockin erikoisefektit.

Windows95man ja kipinäsuihkut.

Ala on muuttunut valtavasti

Pyroman tekee erikoistehosteita myös erilaisille suuren tuotannon tv-sarjoille. 

– Parastaikaa teemme Elämäni biisiä. Olemme myös tehneet Voice of Finlandia, aikoinaan Idolseja alusta saakka, Haluatko miljonääriksi, Petollisia ynnä muuta. Tänäänkin on tullut kyselyjä eri ohjelmiin, Aalto sanoo.

Elokuvien erikoistehosteet taas ovat Aallon mukaan eri juttu.

– Niistä emme ole oikein koskaan innostuneet, elokuvat ovat ihan oma maailmansa.

Mitä sitten tulee itse pyrotekniikkaan, se voi olla vaikkapa savua, tulta, pommeja ynnä muuta räjähtävää, erikoisefektit taas vaikkapa vesi- tai lumisateita, vesiseiniä, lasereita tai saippuakuplia.

– Tämäkin ala on kehittynyt valtavasti vuosikymmenten aikana.

Aalto painottaa, että pyro- ja erikoistehosteet toimivat silloin, kun ne tukevat esitystä. 

– Erikoistehosteista ei ole tarpeen tehdä pääesiintyjää, eikä niillä pysty muuttamaan huonoa esitystä paremmaksi. 

Aalto näkee, että tehosteet tukevat taiteilijan visiota.

– Jos ajatellaan jotain Rammsteinia, aika vaikea olisi kuvitella heitä ilman hurjia liekkitehosteita. 

Aallon mukaan Pyromanin tulevaisuus näyttää seesteiseltä. Viisi vakituista työntekijää työllistävä yritys on juuri nyt hyvässä tilanteessa.

– Enpä usko, että tässä enää tarvitsee mitään ihmeellisyyksiä tehdä. Minulla ei ole tulenpalavaa intoa ryhtyä kasvattamaan tätä vielä isommaksi. Tekemistä on nytkin ihan tarpeeksi.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Kaisu Puranen