19.5.2021 klo 12:19
Uutinen

Kaius teki Jävla Sås -kastikkeita ensin läjäpäin kavereille – nyt niitä myydään jo marketeissa

Hävikkitomaattikastikkeisiin ja barbecue-kastikkeisiin keskittyneen Jävla Sås Bolagin nimi syntyi Kaius Gestraniuksen puolison lohkaisusta: ”Voiko jollakin hemmetin kastikkeella elättää itsensä”.

Suomenruotsalainen ravintola- ja keittiöalan monitoimimies Kaius Gestranius päätti vuonna 2016 jäädä opintovapaalle, koska ajatuksena oli tehdä elämällä jotain merkityksellistä.

– Yritysidea sai alkunsa siitä, kun noin yhdeksän vuotta sitten ostin ensimmäisen jenkkityylisen savustimen, ja innostuin lihojen savustamisesta. Ostin lähikaupasta barbecue-kastiketta, käänsin pulloa ja katsoin mitä se sisältää. Silloin syttyi idea luonnollisemmin tehdystä kastikkeesta, Gestranius muistelee.

Kotikokeilut johtivat siihen, että ystävät halusivat saada barbecue-kastikkeita itselleen kesäksi häihin ja sukujuhlin. Pikkuhiljaa kypsyi ajatus yrityksen perustamisesta. Idean kehittämiseen myötävaikutti Gestraniuksen puolison vihjaus, että kastikkeista voisi joskus pyytää maksuakin.

Elintarvikealan tutkinto antoi eväitä alan yrittäjyyteen. Jävla Sås Bolagin tehdas on Imatralla, jossa kolme työntekijää toimii tuotannossa. Gestranius esitteli alkuvuonna 2018 yritysideansa Suomen Leijonan luola -tv-ohjelmassa, ja sai sijoittajia mukaan.

Hävikkitomaatit hyötykäyttöön

– Käytämme tomaattikastikkeessamme hävikkitomaatteja. Poistamme alkutuotannossa tapahtuvaa hävikkiä. Puutarhalla laitetaan hävikkiin koon, muodon tai sävyn vuoksi poikkeavat.

Yhteistyö Närpiön Vihanneksen kanssa alkoi sattumalta.

– Tapasin messuilla heidän edustajansa, jolle meidän tuotteemme olivat tuttuja. Hän kertoi, että heillä tulee hävikkitomaattia, ja keksisinkö minä jonkin tuotteen, jossa niitä voisi hyödyntää. Aika pitkään kokeilimme ympätä niitä mukaan olemassa oleviin tuotteisiin, mutta huomasimme, että tomaattia tulee enemmän kuin, mitä voimme BBQ-kastikkeissa hyödyntää.

Näin syntyi tomaattikastike.

Yritys muutti viime vuonna Lappeenrannasta isompiin tiloihin Imatralle.

– Korona on vaikuttanut liikelahjakauppaan. On vaikea sanoa, miten se on kokonaisuudessaan vaikuttanut. Saimme helmikuussa 2020 tietää, että SOK ottaa osaa tuotteista valikoimiinsa. Se teki tosi ison buustin myyntiin.


Kuka: Kaius Gestranius

Mitä: Barbecue- ja tomaattikastikkeita valmistavan Jävla Sås Bolagin perustaja

Perhe: 7-, 6- ja 4-vuotiaat tyttäret.

Harrastukset: Kevyttä urheilua ja kuntoilua sekä artesaanioluiden maistelua.

Mitä seuraavaksi? ”Suunnittelemme kasvua, pystymme nykyisissä tiloissa tuplaamaan tuotantomme. Se vaatii lisää työvoimaa. Tänä vuonna tuotesalkkumme laajenee lisää.”

Teksti Riikka Koskenranta

toimitus(at)yrittajat.fi

Kuva Jani Kautto

Juttu julkaistu alunperin Yrittäjä Plus 2/2021 -lehdessä. Tilaa lehti tästä (59€/6 numeroa/vuosi)