YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Kaksi vuotta sitten Laura valvoi ja pelkäsi – Sitten hän opetteli kaiken juustoista
Laura Salonen hyppäsi itselleen täysin uudelle alalle. Nyt hän kertoo, mitä se opetti.
Ennen nykyistä yritystään Laura Salonen työskenteli kymmenisen vuotta viestinnän ja markkinoinin parissa. Pari vuotta sitten hänelle syntyi vahva ajatus siitä, että hän haluaa lähteä yrittäjäksi. Salonen on vieraana Yrittäjän podcastin tuoreimmassa jaksossa.
– Ensin mietin omaa viestintäalan yritystä. Sitten kävi niin, että jouduin tapaturman takia pitkälle sairauslomalle ja sinä aikana aloin pohtia, olisiko yritykseni toimiala sittenkin jotain aivan muuta kuin viestintää.
Nykyisin hän pyörittää omistamaansa Lauran Juustoansa Oy:tä.
Apua kokeneemmilta
Vuoden 2019 joulukuussa Salosen Helsingin vanhassa kauppahallissa yritystä pyörittävä ystävä kertoi, että kauppahallissa toiminut pitkän linjan juustokauppias on jäämässä eläkkeelle.
– Lapsesta asti minulla oli ollut fantasia siitä, että minulla olisi oma juustokauppa. Se oli ollut salainen haaveeni. Sitten universumi tarjosi tilaisuuden ja tartuin siihen miettimättä.
Salonen on ollut aina juustojen suuri ystävä, mutta mitään kokemusta juustoalan yrittäjyydestä hänellä ei ollut.
– Jälkikäteen olen kokenut, että se oli monen tekijän summa. Että tarjoutui niin suora tilaisuus. Paljon oli kiinni myös siitä, että tilaa vuokraava Helsingin kaupunki toivoi nimenomaan sitä, että perinne juustomyymälästä kauppahallissa säilyisi. He lupasivat minulle paikan, jos laitan juustokaupan pystyyn ja pystyn aloittamaan mahdollisimman pian. Siitä tuli tavallaan se paine lähteä yrittämään.
Mietin, että onko tässä mitään järkeä.
Laura Salonen
Salonen muistaa kahden vuoden takaisen jouluaaton, jolloin hän kertoi ystävilleen ja läheisilleen, että juustokauppa avautuu viikon päästä.
– Silloin pelotti ja jännitti enkä saanut nukuttakaan kun vaan mietin, että onko tässä mitään järkeä. Onneksi vanha kauppias jäi hetkeksi aikaa kouluttamaan ja auttamaan minua. Kun olin yhteydessä ensimmäistä kertaa tuottajiin ja toimittajiin, sanoin että en tiedä tästä alasta mitään, mutta otan nöyrästi kaiken avun vastaan. Juustonpala kerrallaan aloin hommaa opettelemaan. Tärkeintä oli alussa olla mahdollisimman rehellinen itselleen ja asiakkailleen.
Juustoyrittäjän vahvuutena on ollut pitkä viestintäkokemus. Hän hoitaa edelleen kaiken yrityksensä someviestinnän itse. Erityisen tärkeäksi kanavaksi on noussut hieman yllättäen Twitter.
– Twitteriä ei ole mielletty yrityksen markkinointikanavaksi, mutta siellä olen koko ajan ollut tosi aktiivinen. Se on tärkeä kanava mainostaa uusia palveluita, mutta samalla yritykseni on jatkuvassa dialogissa ihmisten kanssa, leikkisästi ja huumorilla aivan kuten minä itsekin. En koskaan ota painetta siitä, etten ole muutamaan päivään julkaissut mitään. Sitten kun minulla on asiaa, olen aktiivinen.
Kuuntele Yrittäjän podcastin jaksosta, mitä Salonen on oppinut alanvaihdosta ja minkä virheen hän teki heti yrittäjyytensä alkuvaiheessa. Jaksossa Salonen paljastaa myös vinkkinsä aloittelevalle juustoharrastajalle!
Yrittäjän podcastia voit kuunnella Suplasta, Spotifysta ja Googlen podcast-palvelusta!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi