YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Useampi kuin joka kymmenes kuljetusalan yritys on kurssiuhan alla. Kuva: Getty Images
14.3.2022 klo 15:19
Uutinen

Kalliin dieselin kurittaman kuljetusalan vaatimukset julki: Ammattidiesel käyttöön, polttoainevero EU:n minimiin

Useampi kuin joka kymmenes kuljetusalan yritys on konkurssiuhan alla.

SKAL ry:n ylimääräisen kuljetusbarometrin mukaan ennätyskorkea dieselin hinta on vakava uhka kuljetusyrityksille ja tuotteiden liikkumiselle.

Kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL selvitti kuljetusyrityksiltä, miten sodan aiheuttama raju polttoaineen hinnannousu vaikuttaa niiden toimintaan.

Olemme aikaisemmin kertoneet nopeasti kallistuneen dieselin vaikutuksista kuljetusalan yrittäjälle. SKALin kyselyssä mielipiteensä kertoi kaikkiaan 547 kuljetusyrittäjää. Määrä vastaa noin seitsemää prosenttia kaikista maanteiden tavaraliikenteen yrityksistä.

Kuljetusbarometriin vastanneista yrityksistä 87 prosenttia ennustaa kannattavuutensa alenevan entisestään. Vastaajista 38 prosenttia on laittanut vähintään osan kalustostaan seisontaan. Useampaa kuin joka kymmenettä kuljetusyritystä uhkaa konkurssi.

– Kun kuljetusyrityksen tuotantovälineet seisovat, se kertoo paljon tilanteesta. Barometrin perusteella moni on joutunut toteamaan, että on taloudellisesti järkevämpää jättää ajamatta näillä polttoaineen hinnoilla, SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto kiteyttää. 

Vaikea tilanne näkyy muun muassa maksuvaikeuksina. Polttoainekustannusten osuus voi olla yli 40 prosenttia kuljetusyrityksen kustannuksista. Vastaajista 39 prosenttia kertoo, että maksuliikenne kuljetusyrityksen suuntaan on hidastunut. Toistaiseksi runsas viisi prosenttia kuljetusyrityksistä on joutunut lomauttamaan henkilöstöä.

Jakeluvelvoitteesta halutaan eroon vuoden loppuun asti

Ukrainan sodan alettua diesel on kallistunut Suomessa noin 20 prosentilla. Vuoden 2021 joulukuun jälkeen dieselin litrahinta on kallistunut jopa 70 senttiä. 

SKAL esittää useita pikaisesti vaikuttavia toimenpiteitä kuljetustoimialan toimintamahdollisuuksien palauttamiseksi. Yksi niistä on jakeluvelvoitteen määräaikainen poistaminen 31.12.2022 asti. Jakeluvelvoitteella tarkoitetaan uusiutuvien polttoaineiden (biopolttoaineiden) osuutta, joka polttoaineyhtiöiden pitää sekoittaa dieselin sekaan. Suomessa tämä osuus nousi viime vuodenvaihteessa 18 prosentista 19,5 prosenttiin. Biopolttoaineen litrahinta on noin kolme euroa, eli se nostaa merkittävästi dieselin hintaa, kun polttoaineet sekoitetaan keskenään.

– Jakeluvelvoitteen määräaikainen poistaminen olisi nopeimmin vaikuttava keino, SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.

Jakeluvelvoitteella tarkoitetaan uusiutuvien polttoaineiden (biopolttoaineiden) osuutta, joka polttoaineyhtiöiden pitää sekoittaa dieselin sekaan. Suomessa tämä osuus nousi viime vuodenvaihteessa 18 prosentista 19,5 prosenttiin.

“Jakeluvelvoitteen määräaikainen poistaminen olisi nopeimmin vaikuttava keino.”

Anssi Kujala, SKAL ry

– Uusiutuvan polttoaineen maailmanmarkkinahinta on korkealla, noin kolmessa eurossa litralta. Tämän takia sekoitusosuus nostaa merkittävästi dieselin litrahintaa.

Suomessa kyseinen osuus on Euroopan toiseksi suurin. Vain Ruotsissa dieseliin lisätään enemmän biopolttoaineita.

– Jakeluvelvoite on täysin kansallisissa käsissä, koska EU ei velvoita muuta kuin että vuonna 2030 osuuden pitää olla 14 prosenttia, Kujala sanoo.

SKALin arvion mukaan jakeluvelvoitteen määräaikainen poistaminen laskisi dieselin hintaa 30 sentillä.

Ruotsi alensi jo dieselveroa

SKAL ehdottaa lisäksi dieselin polttoaineveron alentamista EU:n minimitasolle 33 senttiin litralta. Tämä laskisi polttoaineen arvonlisäverotonta hintaa noin 17 sentillä. Tuoreen tiedon mukaan Ruotsi on jo päättänyt alentaa dieselveroa EU-minimiin.

Kujala pitää tärkeänä myös ammattidieselin käyttöönottoa niin sanottuna kustannustukena, jolloin kuljetusyritykset voisivat saada tukea käyttämiensä diesellitrojen perusteella.

– Tuki olisi saman tapainen kuin korona-aikana useille yrityksille. Korona ei vaikuttanut kovin dramaattisesti kuljetusalaan, koska tavaraa kuljetettiin ja ihmiset kuluttivat ahkerasti kotimaassa. Nyt tilanne on täysin poikkeuksellinen.

Lue kaikki SKALin vaatimukset täältä.

Näin kysyttiin

SKAL ry:n ylimääräiseen barometrikyselyyn Ukrainan sodan ja polttoaineen hinnan nousun vaikutuksista vastasi yhteensä 547 jäsenyritystä. Vastaajat edustavat kaikkia SKAL ry:n erikoisjärjestöjä ja toimialoja. Sähköinen kysely toteutettiin noin 4 200 jäsenyrittäjälle 9.-14.3.2022.

Pauli Reinikainen
Avaa pop-up -ikkuna