YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Kampaamoyrittäjän asiakkaat palasivat, työpäivät venyvät 12-tuntisiksi: “Hygeniaohjeet näyttävät unohtuneen”
Kampaamoyrittäjä kiittelee asiakasmäärien lisääntymistä ja on huolissaan ihmisten lisääntyvästä välinpitämättömyydestä hygieniaohjeistuksia kohtaan.
Kampaamot ovat lukeutuneet pahimmin koronakriisistä kärsiviin yrityksiin. Uutisoimme maaliskuussa Riihimäellä toimivasta kampaamoyrittäjästä Tanja Mannelinista, joka kertoi nopeasta tulojen menetyksestä asiakkaiden määrän vähenemisen myötä.
Otimme yhteyttä Manneliniin uudelleen. Nyt tilanne on muuttunut.
– Kysyntä alkoi piristyä ennen pääsiäistä, huhtikuun alkupuolella. Varauskirjan mukaan perjantai 3. päivä huhtikuuta oli jo täynnä.
Mannelinin kohdalla yksi pelastus oli Facebook-markkinoinnin aloittaminen. Se toi lukuisia uusia asiakkaita.
– Kaksi ja puoli viikkoa oli hiljaista. Sitten aloitin mainonnan ja asiakkaita alkoi tulla. Moni muu liike Riihimäellä oli kiinni. Asiakkailta kuulin, että moni kampaaja ei vastannut puheluihin tai vastasi kotoaan eikä pitänyt liikettä auki.
Uusi ilmiö on ollut ikäihmisten kasvanut yhteydenottojen määrä.
– Vanhemmat ihmiset soittelevat ja kysyvät, otanko yli 70-vuotiaita vastaan. Moni kampaamo ei ota, vaan kieltäytyvät leikkaamasta ikäihmisten hiuksia. Mielestäni tämä on väärin.
Stressi toi migreenin
Tällä hetkellä Mannelinilla on enemmän asiakkaita kuin ennen koronaepidemian alkua.
– Epidemian alussa oli niin kova stressi asiakaskadosta, että sain migreenin uudeksi kaveriksi. Sitä vaivaa ei ole ollut viiteen vuoteen. Nyt jatkuva työnteko on alkanut tuntua särkynä sorminivelissä.
Yrittäjä on tehnyt viime aikoina 10-12 -tuntisia työpäiviä.
– Omat asiakkaat on pakko ottaa, koska he varaavat aikoja Timma-palvelusta. Jos en ota, he menevät muualle. Sunnuntait olen yrittänyt pitää vapaata. Työmäärän lisääntymisen ansiosta sain viime viikolla kaikki rästilaskut hoidettua. Nyt helpottaa siltä osin ja pystyn ehkä vähentämään työmäärää jossain vaiheessa.
Mannelin kertoo olevansa onnellisessa asemassa, koska asiakkaita riittää. Hän toivoo, että muutkin kampaamot avaisivat ovensa pian.
– En usko, että kovinkaan monella on sellaista taloudellista puskuria, että pystyy pitämään liikkeensä monta kuukautta kiinni. Laskut tulevat eteen sitten syksyllä.
Facebook-markkinointi auttoi
Arkinen työ on vaatinut mukautumista asiakkaiden tavallisesta poikkeaviin toiveisiin.
– Kerroin mainoksessa, että olen valmis leikkaamaan sunnuntaisinkin ja ulkotiloissa. Tein jonkin aikaa töitä koko ajan, joustin sillä tavoin asiakkaiden toiveiden mukaan. Moni asiakas toivoi, että leikkaisin ulkona. Olen käyttänyt maskeja ja suojakäsineitä ja käynyt kotipihoilla leikkaamassa hiuksia.
Osa asiakkaista haluaa tulla aikaisin aamulla niin, että kampaamossa ei ole muita.
Ovien laittaminen säppii ei ole ollut Mannelinille vaihtoehto, sillä kulut juoksevat eikä puskuri riitä kulujen maksamiseen ilman tuloja.
– En harkinnut missään vaiheessa sulkemista. Kukaan muu ei maksa laskuja puolestani. En pysty sulkemaan, koska se olisi ollut menoa. Minulla on 872 euroa maksettavaa yhtiövastikkeesta ja putkiremonttilainasta.
”Ihmiset unohtamassa säännöt”
Mannelin on huolissaan nykytilanteesta, jossa ihmiset näyttävät unohtaneen hygieniasäännöt.
– Esimerkiksi lapsiperheet ovat kokonaan unohtaneet, että koko perhe ei voi tulla pieneen kampaamotilaan samaan aikaan. Olen joutunut pyytämään osaa ihmisistä poistumaan.
Yrittäjän mielestä etenkin työikäiset suhtautuvat liian välinpitämättömästi ohjeistuksiin.
– Huhtikuussa ihmiset olivat lähes hysteerisiä, nyt ollaan niin kuin normaalisti. Ei käytetä käsidesiä enää, eikä kukaan käy pesemässä käsiään kun tulee kampaamoon tai lähtee ulos. Vielä huhtikuun alussa näin toimittiin. Näistä asioista joudun huomauttamaan asiakkaita. Nyt vaan toivon, ettei epidemia lähde uuteen nousuun tällaisen käytöksen takia. Se huolettaa.
Kuva: Tanja Mannelinin albumi
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi