YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Kankaanpääläisyritys valmistaa innovatiivisia kengänpohjia kierrätetyistä autonrenkaista – Kengissä ensi talvena
Lenkki Oy:n kehittämä ekologinen kengänpohja vähentää hiilijalanjälkeä yli 40 prosentilla perinteiseen pohjaan verrattuna.
Kankaanpääläisen Lenkki Oy:n kehittämä, uusioraaka-aineesta valmistettu kengänpohja voitti maaliskuun puolivälissä Kestävät innovaatiot -kilpailun, joka pidettiin PacTec, FoodTec ja Plast Expo Nordic -messujen yhteydessä Helsingin Messukeskuksessa. Nyt yritys haluaa tavoittaa suuret keskusliikkeet, sisäänostajat ja myös kuluttajat.
– Jos jokainen suomalainen ostaisi vuodessa kaukaa tuotujen kenkien sijaan parin Suomessa suomalaisen uusioraaka-aineen avulla valmistettuja kenkiä, sillä olisi jo merkittävä vaikutus, Lenkki Oy:n toimitusjohtaja Annamaija Mäkilouko sanoo.
ELT+ by Solepex -pohjissa käytetään autonrenkaiden kierrätyksestä saatavaa End of Life Tyre -kumia. Enintään 30 prosenttia valmiin tuotteen materiaalista on korvattu ELT-kumilla, mikä vähentää lopputuotteen ympäristöjalanjälkeä.
Uusioraaka-aineella vahvistettujen kävelykenkien pohjien raaka-aineen hiilijalanjälki on 46 prosenttia pienempi kuin perinteisellä pohjalla.
Raaka-aine talvirenkaista
End of Life Tyre -kumi on valmistettu 100 % kotimaisesta uusioraakaaineesta, joka on jalostettu käytöstä poistettujen autonrenkaiden kierrätysprosessissa Lopen Suomen Rengaskierrätys Oy:n kiertotalouslaitoksella. Uusioraaka-aine saadaan hyödyntämällä käytöstä poistettuja Nokian Renkaat Oyj:n talvirenkaita.
– Ajatuksenamme on, että jos kotimaisia uusioraaka-aineita on tarjolla, niillä kannattaa korvata neitseellisiä raaka-aineita niin paljon kuin mahdollista, Mäkilouko jatkaa.
Lenkki Oy on teettänyt laskelmat kotimaassa tuotetun uusioraaka-aineen ympäristövaikutuksista. Uusioraaka-aineella vahvistettujen kävelykenkien pohjien raaka-aineen hiilijalanjälki on 46 prosenttia pienempi kuin perinteisellä pohjalla.
– Uusioraaka-aineella vahvistetut pohjat ovat meillä tuotannossa ja niitä nähdään ensi talven talvikengissä.
Mäkilouko myöntää, että uusioraaka-aineen käyttöönotto vaatii työtä. Kun tehtaat tuottavat tasaista laatua vanhoilla menetelmillä, on riski kokeilla jotakin uutta.
– Se on kuitenkin ympäristön kannalta välttämätöntä. Samalla näen, että Suomessa tuotetun uusioraaka-aineen hyödyntäminen voi ylläpitää ja myös luoda uutta työtä suomalaiseen kiertotalouteen ja teollisuuteen.
Vinkkaa meille juttuaihe!

Toimitus
toimitus@yrittajat.fi