YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Yritys tekee kengänpohjia autonrenkaista
Lenkki Oy:n toimitusjohtaja Annamaija Mäkilouko esittelee renkaasta valmistetulla uusioraaka-aineella vahvistettua kengänpohjaa PlastExpo Nordic -messuilla Helsingissä. Uusioraaka-ainen lisääminen materiaaliin on vähentänyt kengänpohjan raaka-aineesta syntyviä hiilidioksidipäästöjä 46 prosenttia.
21.3.2024 klo 14:35
Uutinen

Kankaanpääläisyritys valmistaa innovatiivisia kengänpohjia kierrätetyistä autonrenkaista – Kengissä ensi talvena

Lenkki Oy:n kehittämä ekologinen kengänpohja vähentää hiilijalanjälkeä yli 40 prosentilla perinteiseen pohjaan verrattuna.

Kankaanpääläisen Lenkki Oy:n kehittämä, uusioraaka-aineesta valmistettu kengänpohja voitti maaliskuun puolivälissä Kestävät innovaatiot -kilpailun, joka pidettiin PacTec, FoodTec ja Plast Expo Nordic -messujen yhteydessä Helsingin Messukeskuksessa. Nyt yritys haluaa tavoittaa suuret keskusliikkeet, sisäänostajat ja myös kuluttajat.

– Jos jokainen suomalainen ostaisi vuodessa kaukaa tuotujen kenkien sijaan parin Suomessa suomalaisen uusioraaka-aineen avulla valmistettuja kenkiä, sillä olisi jo merkittävä vaikutus, Lenkki Oy:n toimitusjohtaja Annamaija Mäkilouko sanoo.

ELT+ by Solepex -pohjissa käytetään autonrenkaiden kierrätyksestä saatavaa End of Life Tyre -kumia. Enintään 30 prosenttia valmiin tuotteen materiaalista on korvattu ELT-kumilla, mikä vähentää lopputuotteen ympäristöjalanjälkeä.

Uusioraaka-aineella vahvistettujen kävelykenkien pohjien raaka-aineen hiilijalanjälki on 46 prosenttia pienempi kuin perinteisellä pohjalla.

Raaka-aine talvirenkaista

End of Life Tyre -kumi on valmistettu 100 % kotimaisesta uusioraakaaineesta, joka on jalostettu käytöstä poistettujen autonrenkaiden kierrätysprosessissa Lopen Suomen Rengaskierrätys Oy:n kiertotalouslaitoksella. Uusioraaka-aine saadaan hyödyntämällä käytöstä poistettuja Nokian Renkaat Oyj:n talvirenkaita.

– Ajatuksenamme on, että jos kotimaisia uusioraaka-aineita on tarjolla, niillä kannattaa korvata neitseellisiä raaka-aineita niin paljon kuin mahdollista, Mäkilouko jatkaa.

Lenkki Oy on teettänyt laskelmat kotimaassa tuotetun uusioraaka-aineen ympäristövaikutuksista. Uusioraaka-aineella vahvistettujen kävelykenkien pohjien raaka-aineen hiilijalanjälki on 46 prosenttia pienempi kuin perinteisellä pohjalla.

– Uusioraaka-aineella vahvistetut pohjat ovat meillä tuotannossa ja niitä nähdään ensi talven talvikengissä.

Mäkilouko myöntää, että uusioraaka-aineen käyttöönotto vaatii työtä. Kun tehtaat tuottavat tasaista laatua vanhoilla menetelmillä, on riski kokeilla jotakin uutta.

– Se on kuitenkin ympäristön kannalta välttämätöntä. Samalla näen, että Suomessa tuotetun uusioraaka-aineen hyödyntäminen voi ylläpitää ja myös luoda uutta työtä suomalaiseen kiertotalouteen ja teollisuuteen.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Toimitus
Toimitus