Kuvassa kasvuvalmentaja Jari Moisio ja portaat.
Jari Moisio on kasvuvalmentaja, joka tekee töitä kasvuhaluisten pk-yritysten myynnin, tuottavuuden ja kilpailukyvyn parantamiseksi.
16.5.2024 klo 12:52
Uutinen

Kannattavaa liiketoimintaa haastavassa markkinassa

Suomalaisten pk-yritysten keski-ikä on seitsemän vuotta. Pitkiä, kymmeniä vuosia kestäviä yritystarinoita on siis suhteessa vähemmän kuin niitä lyhyitä spurtteja, jotka päättyvät yrityksen lopettamiseen, konkurssiin, fuusioitumiseen tai myyntiin toiselle toimijalle. Työllistäviä yrityksiä tarvitaan nyt sekä tulevaisuudessa ja pitkäikäinen työnantaja luo vakautta niin liike- kuin työelämään. Se on yhteiskunnan kantava voima.

Yritysmaailma on kovassa puristuksessa, kun viimeiset vuodet ovat olleet pelkkää toimintaympäristön muutosta. Ensin pandemia haastoi ankarasti erityisesti matkailu- ja ravintola-alaa. Sen jälkeen alkoi Venäjän hyökkäys Ukrainaan, joka nosti raaka-aineiden ja energian hintoja merkittävästi. Tämän jälkeen inflaatio lähti voimakkaaseen kasvuun ja hinnat nousivat 20–30 prosenttia vuodessa. Se on näkynyt niin kuluttajien kuin yritysten ostokäyttäytymisessä. Konkursseja onkin tehty viime ja tänä vuonna suuri määrä – eniten sitten 90-luvun lama-ajan. Voidaankin todeta, että viimeinen 3–4 vuoden ajanjakso on ollut historiallisen muutoksen aikaa suomalaisessa yritysmaailmassa.

Kannattavaa kasvua – porrasmalli auttaa hahmottamaan

Tulevaisuuden Kasvupolut teetti vuonna 2022 haastattelututkimuksen. Suomalaisilta kasvun tehneiltä yrittäjiltä kartoitettiin kriittisiä tekijöitä, joiden avulla yritys pystyi kasvamaan. Havaintojen pohjalta löydettiin yhteneväisyyksiä, joista saatiin luotua kuusiportainen malli, Kannattavan kasvun portaat. Siinä kuvataan kriittiset tekijät kasvun eri vaiheissa ja samalla voidaan havaita, että johtamisen luonne muuttuu yrityksen kasvun mukana. Käynnistysvaiheen yrityksen kasvun vaateet ovat erilaisia kuin vaikkapa 40 henkilöä työllistävässä yrityksessä. Haastavina talouden aikoina juuri johtamisen luonne ja muuttuminen kasvun mukana on tärkein tekijä. Tämä on yrittäjän tärkein havainto ja oppi.

Monesti kassavirtalaskelmalla saadaan paremmin näkymä yrityksen talouden tilasta ja parannetaan reagointikykyä kuin tuloslaskelmaa lukemalla. Katse on eteenpäin, eikä taustapeilissä.

Jari Moisio

Neljä tekijää kannattavan kasvun polulla

Myös historiasta voidaan oppia, että talouden haastavina aikoina nousee uusia kasvuyrityksiä. Kun kilpailijat jäävät seuraamaan sivusta mihin maailma ja talous kulkee, eteenpäin katsovat yritykset ottavat kasvuaskelia. Tällä hetkellä monilla markkinoilla Suomessa on uusjako käynnissä. Aktiivinen markkinointi, asiakashankinta ja myynti ovat merkittävässä roolissa, kun kasvua tehdään hallitusti, mutta määrätietoisesti. Ja nykyisistä asiakkuuksista on pidettävä huolta entistä paremmin. Näin pystytään tekemään tuloksellista ja kilpailuetua tuovaa yritystoimintaa.

Toinen tärkeä seikka on talouden seuranta ja ennakointi. Monesti kassavirtalaskelmalla saadaan paremmin näkymä yrityksen talouden tilasta ja parannetaan reagointikykyä kuin tuloslaskelmaa lukemalla. Katse on eteenpäin, eikä taustapeilissä. Ja rahoitustarpeiden ilmaantuessa voidaan todentaa myös rahoittajalle yrityksen tilanne ja tulevaisuus. Tämä helpottaa paljon muun muassa lainaneuvotteluissa.

Kolmas tärkeä tekijä kannattavassa kasvussa on yrityksen johtamisjärjestelmät. Ne mahdollistavat hallitun, suunnitelmallisen ja hyvin ennakoitavan liiketoiminnan. Kun ydinprosessit pyörivät ilman yskää ja katkoja, myös yrityksen kassavirta ja kannattavuus ovat hyvässä sykkeessä. Ajantasaiset johtamisjärjestelmät ovat yrityksen henkivakuutus.

Neljäntenä ja tärkeimpänä on nostettava henkilöstö. Ilman osaavaa, innostunutta, energistä ja sitoutunutta henkilökuntaa harva pk-yritys voi kasvaa kannattavasti. On siis tärkeää muistaa myös haastavina aikoina, että ihmiset tekevät yrityksen kasvun. Yritys itsessään on kuitenkin vain lukuja ja juridinen yhteisö.

Teksti: Jari Moisio, kasvuvalmentaja, mentori, Tulevaisuuden Kasvupolut Oy
Kuvat: Tulevaisuuden Kasvupolut Oy, Pixabay

Yrityksen kannattavaan kasvuun ja toiminnan kehittämiseen täytyy olla sekä halua että tahtoa.