YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Katkaisiko myrsky yrityksesi sähköt? Näillä ehdoilla voit saada korvausta
Lain mukaan korvausta saa vähintään 12 tunnin sähkökatkosta.
Suomen ensimmäinen hirmumyrsky Lyly aiheutti viime perjantaina tuhansia sähkökatkoja. Esimerkiksi Vakka-Suomen Voiman (VSV) verkon alueella sähkönjakelussa oli keskeytyksiä yli 9 000 asiakkaalla. Sähköjä oli poikki vielä toissapäivänä sunnuntaina.
Yritykset voivat saada niin sanotun vakiokorvauksen sähköverkkoyhtiöltä, jos sähkökatko kestää yli 12 tunnin ajan. Korvauksista säädetään sähkömarkkinalaissa.
Vakiokorvaus maksetaan prosenttiosuutena vuotuisesta verkkopalvelumaksusta, jonka laskennassa huomioidaan kiinteät perusmaksut, energiamaksut sekä sähköveron osuus. Korvaus määräytyy portaittain sähkökatkon pituuden mukaan ja on 100 prosenttia kuluista, jos sähköt ovat olleet poikki vähintään 72 tuntia mutta vähemmän kuin 120 tuntia. Täyden 200 prosentin korvauksen saa, jos sähkökatko on kestänyt vähintään 288 tuntia. Korvaus ei voi ylittää 2 000 euroa.
– Korvauksen määrittävä energiankulutus lasketaan vuosikulutusennusteen mukaan kyseisen käyttöpaikan aiemmista tiedoista, Energiateollisuus ry:n juristi Petra Pynnönen kertoo.
Lain mukaan korvausta ei makseta, jos sähkönjakelun keskeytys on aiheutunut asiakkaan omista laitteista.
Vakiokorvaus hyvitetään yleensä automaattisesti seuraavissa laskuissa.
Näin vakiokorvausta maksetaan
Verkkopalvelun keskeytyksen, eli sähkökatkon, vuoksi sähkönkäyttäjälle maksetaan yli 12 tuntia kestävistä sähkökatkoista niin kutsuttu vakiokorvaus, ellei sähköverkkoyhtiö voi osoittaa, että sähkökatko johtuu hänen vaikutusmahdollisuuksiensa ulkopuolella olevasta esteestä.
Vakiokorvauksen määrä loppukäyttäjän vuotuisesta verkkopalvelumaksusta on (1.1.2024 alkaen):
- 10 %, kun keskeytysaika on ollut vähintään 12 tuntia mutta vähemmän kuin 24 tuntia;
- 25 %, kun keskeytysaika on ollut vähintään 24 tuntia mutta vähemmän kuin 48 tuntia;
- 50 %, kun keskeytysaika on ollut vähintään 48 tuntia mutta vähemmän kuin 72 tuntia;
- 100 %, kun keskeytysaika on ollut vähintään 72 tuntia mutta vähemmän kuin 120 tuntia;
- 150 %, kun keskeytysaika on ollut vähintään 120 tuntia mutta vähemmän kuin 288 tuntia;
- 200 %, kun keskeytysaika on ollut vähintään 288 tuntia.
Lähde: Energiateollisuus ry
Myös vahingonkorvaus mahdollinen
Sähkönjakelun katkos voi antaa aihetta myös vahingonkorvaukseen, jos esimerkiksi sähkökatko aiheuttaa vian yrityksen laitteeseen. Myös tämän korvauksen maksaa paikallinen sähköverkkoyhtiö.
– Joissain tapauksissa korvaus voi tulla myös vakuutusyhtiöltä. Siinä tapauksessa korvausta ei makseta kahteen kertaan, Pynnönen sanoo.
Vahingonkorvaukseen voi oikeuttaa verkkopalvelun virhe, sähkönjakelun laatuvirhe tai toimitustapavirhe. Laatuvirheellä viitataan yleensä siihen, että sähkö ei laadultaan vastaa standardeja ja teknisiä parametreja. Esimerkiksi sähkövirran heittely voi olla kohtalokasta elektronisille laitteille.
– Toimitustapavirheessä verkkopalvelu on yhtäjaksoisesti toistuvasti keskeytynyt, eikä keskeytystä voida pitää keskeytyksen syy ja olosuhteet huomioon ottaen vähäisenä, Pynnönen selvittää.
Korvauksen saamiseksi yrityksen on osoitettava esimerkiksi tiettyyn laitteeseen kohdistunut vahinko.
Vahingonkorvauksen saadakseen yrityksen on tehtävä korvaushakemus verkkoyhtiölle. Korvauksen määrän tulee lain mukaan vastata todellisen vahingon määrää.
– Jos laite korjataan, korvauksessa huomioidaan ikävähennys, koska vahingon kärsinyt taho ei saa hyötyä korvauksesta. Näiden lisäksi joissain tilanteissa voidaan korvata välillisiä vahinkoja, enintään vuoden verkkopalveliumaksut tai 8 500 euroa, Pynnönen jatkaa.
Välilliset vahingot voivat olla esimerkiksi tulonmenetyksiä tuotannon keskeytyksistä.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi