YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Katso vertailu: Näin Suomen hallituksen polttoainepäätökset pärjäävät EU-vertailussa – ”Muissa maissa kyetty nopeisiin toimiin”
Suomen toimenpiteet polttoaineen hintojen laskemiseksi ovat jääneet jälkeen monesta muusta EU-maasta.
Suomi ei ole eturintamassa, jos vertailu kohdistuu muiden EU-maiden toimenpiteisiin polttoaineen hintojen alentamiseksi.
Muualla Euroopassa on laitettu töpinäksi, sillä moni maa on lanseerannut toimenpiteitä nopeasti kallistuneen polttoaineen hintojen alentamiseksi esimerkiksi verohuojennuksilla. Tämä käy ilmi FinMobilityn keräämistä tiedoista. Suomessa verojen alentamista ei ole pidetty järkevänä toimenpiteenä.
Toukokuun lopussa valtiovarainministeriö kertoi polttoaineen jakeluvelvoitteen alentamisesta. Jakeluvelvoite tarkoittaa polttoaineen muiden kuin fossiilisten aineiden osuutta.
Ministeriön mukaan alentamisen vaikutus dieselin hintaan on noin 12 senttiä, bensan hintaan hieman vähemmän. Julkisuudessa on ennakoitu, ettei vaikutus pumppuhintoihin ole välttämättä läheskään näin suuri. On mahdollista, ettei jakeluvelvoitteen laskeminen näy hinnoissa lainkaan.
Yrittäjät: Dieselin verokannan lasku kustannustukea tehokkaampi
Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen pitää Suomen toimia hitaina verrattuna muuhun Eurooppaan.
– On huomionarvoista, miten laajasti Euroopan maissa on tehty toimia polttoaineen hintojen laskemiseksi. Muissa maissa on selvästi ollut mahdollisuus tarttua toimiin, jotka vaikuttavat nopeammin kuin Suomessa, Kuismanen sanoo.
Suomessa kuljetusalan tilanteen helpottamiseksi tarkoitettu kuljetustuki on eduskunnan käsittelyssä ja tulee haettavaksi vasta marraskuussa. Muun muassa Suomen Yrittäjät on kritisoinut hidasta aikataulua.
– Muissa maissa on kyetty toimenpiteisiin, jotka helpottavat kuljetusalan yritysten ahdinkoa välittömästi. Esimerkiksi dieselin verokannan lasku EU-minimitasolle olisi ollut kustannustukea tehokkaampi ja erityisesti nopeammin vaikuttava toimenpide, Kuismanen jatkaa.
Näin Euroopassa on helpotettu autoilijoiden ja kuljetusyrittäjien tilannetta
Ranskassa suoraa tukea ja verohuojennus
1.4.–31.7. välillä suoraa tukea 400 miljoonaa euroa, joka jakaantuu 520 000 ajoneuvoille (1000 euroa / linja-auto, 400–1.300 euroa / kuorma-auto). Lisäksi 600 miljoonan euron polttoaineverohuojennus liikennepolttoaineisiin (diesel, bensiini, kaasut).
Espanjassa suoraa tukea
400 miljoonan euron suora tuki kuljetusyrityksille. Lisäksi polttoaineveron yleinen huojennus, arviolta 600 miljoonaa euroa.
Portugalissa tukea ajoneuvon painon perusteella
400 miljoonan euron tuki kuljetusyrityksille ajoneuvon painon perusteella.
Irlannissa määräaikainen valtiontuki
Kahdeksan viikon valtiontuki 100 euroa / viikko / 3,5 tonnin painoinen ajoneuvo. Lisäksi 15 sentin verohuojennus per litra 31.8. saakka.
Tshekissä verohuojennus
Verohuojennus alle 12 tonnin painoisille kuorma-autoille, yhteisarvo 160 miljoonaa euroa.
Italiassa kuukauden pituinen verohuojennus
Yhden kuukauden pituinen verohuojennus kuluttajille liikennepolttoaineisiin, vaikutus noin 25 senttiä litralta. Lisäksi vastaava huojennus bussiliikenteelle dieselpolttoaineisiin.
Luxemburgissa verohuojennus ja suoraa tukea
Yleinen verohuojennus liikennepolttoaineisiin (7.5 senttiä / litra). Lisäksi suoran tuen malli kuljetusyrityksille.
Hollannissa veronlasku määräajaksi
1.4.–31.12. välillä yleinen verohuojennus 17 senttiä / litra (bensiini) ja 11 senttiä / litra (diesel), lisäksi huojennusta liikennekäytön kaasuille.
Ruotsissa 12 sentin verohuojennus
Polttoaineverojen huojennus liikennepolttoaineisiin 12 senttiä / litra. Lisäksi suoraa tukea.
Saksassa veronlasku ja tukea joukkoliikenteelle
Polttoaineveron huojennus kolmeksi kuukaudeksi. Vaikutus bensalitraan 30 senttiä ja dieseliin 14 senttiä. Lisäksi tukea joukkoliikenteen hintojen alentamiseksi kesäkuukausiksi (paikallisliikenteen kuukausilipun hinta 9 euroa).
Belgiassa huojennus dieseliin
Polttoaineveron huojennus, joka alensi dieselin hintaa kuluttajille 17 senttiä litralta.
Tiedot on kerännyt FinMobility, joka on johtava suomalaisten liikennesektorin työnantaja- ja elinkeinojärjestöjen yhteinen EU-edunvalvoja Brysselissä.
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi