YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Jesse Annala Pisa Kattoremontti
5.10.2022 klo 07:30
Uutinen

Kattoremonttifirmalle on tulossa hyvä vuosi vaikka inflaatio hiljentääkin kysyntää

Jesse Annala, Pisa Kattoremontti Oy:n markkinointi- ja myyntijohtaja ja yksi yrityksen kolmesta yrittäjästä laskeskelee olleensa kattoalalla reilun vuosikymmen. Tästä ajasta hän teki ensimmäiset viisi vuotta varsinaisia asennuksia, jonka jälkeen oli aika siirtyä myyntihommiin. Niihin töihin hänellä oli kova hinku, joka oli syttynyt jo lapsena. – Haaveammatti lapsena oli kyllä autokauppias. Ja muutenkin myynti on aina kiinnostanut. Isän kanssa kiersin 16-vuotiaaksi asti erilaisia rompetoreja, ja olen minä itsekin pyrkinyt pienestä pitäen myymään esimerkiksi leluja ja VHS-nauhoja, Annala taustoittaa.

Jesse Annala aloitti kattojen asennuksista, vaihtoi myyntihommiin ja toimii nyt yrittäjänä – Inflaatio näkyy hiljentyneenä kysyntänä, mutta hyvä vuosi tästä silti on tulossa.

Jesse Annala, Pisa Kattoremontti Oy:n markkinointi- ja myyntijohtaja ja yksi yrityksen kolmesta yrittäjästä laskeskelee olleensa kattoalalla reilun vuosikymmen. Tästä ajasta hän teki ensimmäiset viisi vuotta varsinaisia asennuksia, jonka jälkeen oli aika siirtyä myyntihommiin. Niihin töihin hänellä oli kova hinku, joka oli syttynyt jo lapsena.

– Haaveammatti lapsena oli kyllä autokauppias. Ja muutenkin myynti on aina kiinnostanut. Isän kanssa kiersin 16-vuotiaaksi asti erilaisia rompetoreja, ja olen minä itsekin pyrkinyt pienestä pitäen myymään esimerkiksi leluja ja VHS-nauhoja, Annala taustoittaa.

Soveltuvuus testattiin katolla

Ensimmäiseen kattoalan työpaikkaansa, joka on tänä päivänä luonnollisesti kilpailija, Annala päätyi vaiheittain. Hän oli käynyt tekemässä työmaa-ajoja kattofirmalle, mutta ei hän vielä silloin tulevaisuuden suunnitelmiaan lukinnut. Niin hän sitten kuitenkin eräänä päivänä löysi itsensä kattoasentajan ”työhaastattelusta”, joka oli tapana pitää siinä firmassa hyvin käytännönläheisellä tavalla. Ilmeisen hyvin näyttömahdollisuus meni, sillä seuraavat reilut viisi vuotta kuluikin sitten yläilmoissa. Koska myyntihommat kuitenkin kiinnostivat ja mahdollisuus aukesi, päätyi Annala myyntitehtävien pariin. Asennustyöt olivat nekin sujuneet mallikkaasti, mutta myyntityö tuntui heti alusta alkaen omalta jutulta. Vaikka päivät olivat pitkiä, tulostakin syntyi, ja työ tuntui hyvin mielekkäältä.

– Minulla oli sääntönä, että kello 10 aamusta aloitin ja iltakasilta lähdin kotiin, Annala muistelee.

Tuplarekrytointi

Pisa Kattoremontti astui Jesse Annalan elämään vuonna 2019. Silloin hän sai kuulla, että yrityksessä oli hakusessa hyvä osaaja myynnin kehittämiseen, ja siinä samalla tarjoutui myös mahdollisuus osakkuuteen. Tarkalleen ottaen samassa rytinässä Pisan palvelukseen tuli kaksikin uutta osakasta, eli Annala ja Anssi Rauhala, kollega aiemmasta työpaikasta. Pisa Kattoremontti ei tosin vielä tuolloin ollut ottanut nykyistä nimeään, vaan vuonna 2006 perustettu yritys toimi vielä nimellä Pisa Saneeraus. Perustaja Tuomas Ahonen jatkoi toimitusjohtajana myös yritysjärjestelyiden jälkeen. Rauhala ja Annala puolestaan ottivat hoteisiinsa heille jo entuudestaan tutun myynnin.

Brändi meni uusiksi

Muutosta oli ilmassa, sillä kolmikko oli yhdessä päättänyt, että brändi pistettäisiin uusiksi. Se tarkoitti myös nimenmuutosta, joskin se Pisa säilytettiin.

– Pisa-nimi tunnettiin jo hyvin Pirkanmaalla, mutta se saneeraus siitä tiputettiin, koska se oli vähän harhaanjohtava. Koska me käytännössä teimme jo tuolloin vain kattoihin liittyviä töitä, halusimme kertoa sen myös nimessämme, Annala taustoittaa.

Käytännössä tämä kaikki tarkoitti kokonaan uuden osakeyhtiön perustamista. Yritys sai nimen Pisa Kattoremontit Oy, joka puolestaan myöhemmin osti kokonaisuudessaan Pisa Saneerauksen liiketoiminnan.

– Muutosta ei kuitenkaan rysäytetty kerralla, vaan vuosi 2020 toimittiin vielä oikeastaan kahdella yrityksellä. Niinpä viime vuosi oli ensimmäinen, jolloin nykyinen nimi vakiintui, Annala kertoo. Uuden yrityksen kolme omistajaa ovat kaikki mukana tasavertaisilla osuuksilla.

Muutto lisätilan perässä

Tällä hetkellä Pisa Kattoremontit työllistää noin 20 ihmistä. Syksyisin aina luku vähän elää opiskelujen alkamisten takia. Myyntityötä pisalaisista tekee päätoimisesti neljä henkeä, loput ovat asennushommissa työmailla sekä firman omalla verstaalla. Se sijaitsee Lempäälän Moision teollisuusalueella, jossa on oltu nyt reilu vuosi.

– Edellisessä toimipaikassamme loppui tila. Pihassa ei ollut tarpeeksi parkkipaikkoja edes meidän omalle väelle, Annala taustoittaa.

Toimitusjohtaja Tuomas Ahonen on kolmikosta eniten mukana työmaan arjessa.

– Hän on itse asiassa Hämeenlinnassa peltikaton kimpussa nytkin, Annala kertoo.

Käytännön asennuskokemus on hyödyksi myös myyntitehtävissä. Myyntiä kipparoiva Annala kertoo, että heillä myynnin parissa toimii useampi kokenut kattoasentaja. Lisäarvo on selvä.

– Jos ja kun on tehnyt asennuksia, kohteen osaa kartoittaa tarkemmin, Annala kertoo. Hänen mukaansa ennakkokartoittaminen on tärkeää erityisesti siksi, että yritys pystyy alusta saakka arvioimaan sellaisen hintalapun remontille, johon ei ole oletettavissa enää yllättäviä lisäkustannuksia.

Pisa Kattoremontti Lasse Vehkalampi
KORKEUKSISSA AHERTAA kuvassa Lasse Vehkalampi.

Pelti peittoaa tiilen

Sinänsä se nimessä ollut saneeraus piti paikkansa, että varsinaiset uudisrakennusten katot ovat marginaalissa. Sen sijaan työmaat löytyvät saneerauspuolelta, eli pitävät sisällään vanhojen kattojen purkutyöt ja kunnostukset.

– Ensin katto puretaan, sitten katsotaan vanhat pohjarakenteet ja toimitaan niiden kunnon mukaan. Joskus joudutaan menemään kattotuoleille asti, Annala kertoo, ja lisää, että enenevissä määrin kattoja on pitänyt purkaa perusteita myöten.

– Ja on meillä tullut valitettavasti eteen sellaisiakin urakoita, joissa on jouduttu uusimaan vain 15 vuotta sitten tehtyjä kattoja, hän kertoo.

Asiakas voi valita uuden kattopäällysteen joko pellistä tai tiilestä. Näistä kahdesta pelti on selvästi suositumpi. Annalan mukaan noin 80-prosenttisesti kattomateriaaliksi valitaan pelti.

– Peltikatossa valinnanvaraa on enemmän, sillä katon saa niin suoraprofiilina, lukkosaumalla kuin tiilikuvioisesta pellistä tehtynä, Annala esittelee.

Asiakkaan asemaan asettuminen avainasemassa

Yrittäjä uskoo, että menestys myyntityössä perustuu pitkälti siihen, että myyjä osaa asettua asiakkaan asemaan.

– Myyntitilanteessa haluan kertoa, mikä on asiakkaalle järkevä valinta, ja ehdotan sellaista ratkaisua, jonka myös itselleni toteuttaisin, Annala kertoo.

– Minua aidosti kiinnostaa mennä asiakaskohteemme ohi vaikkapa 20 vuoden kuluttua ja kertoa lapsille, että tuohonkin on iskä myynyt katon, hän kertoo.

Tärkeää on myös, että mahdolliset reklamaatiot hoidetaan asianmukaisesti kuntoon.

– Kun paljon tehdään, niin väkisinkin välillä sattuu virheitä. Joskus tulee ihan jokaiselle toimijalle reklamaatioita. Mutta kyse onkin siitä, miten ne virheet korjataan.

– Me osaamme nostaa käden virheen merkiksi ja hoitaa mahdolliset ongelmat kuntoon, vaikka sitten vuosien jälkeen. Toki se meille maksaa, mutta haluamme pitää asiakkaamme tyytyväisinä ennen kaikkea.

Asiakkaina omakotitaloudet ja rivitaloyhtiöt

Pisan työmaat löytyvät omakoti- ja rivitaloasunnoista. Kappalemääräisesti omakotitalot ovat selvästi ykkönen.

– Kun pyrimme tekemään 150– 170 kattoa vuodessa, tästä määrästä noin 10–15 on rivitaloja ja loput omakotitaloja, Annala laskeskelee.

Yrityksen reviiriin kuuluu Pirkanmaan lisäksi Hämeenlinnan seutu.

– Hyvinkäällä asti olemme käyneet eteläisimmillä keikoilla, hän kertoo.

Omakotitalojen osalta kysyntä on varsin ympärivuotista, mutta rivitalomaailmoissa taloyhtiökokoukset näkyvät selvinä piikkeinä. Selvä on, että rivitalon kattoremontti on sen verran iso päätös, että sille vaaditaan useamman osakkaan yhtiössä virallinen hyväksyntä. Tällä hetkellä kattotyömaa saadaan käynnistymään noin 3–4 viikon päästä tarjouksen hyväksymisestä, joskin kiiretilanteissa aikatauluja voidaan rukata.

– Oli meillä juuri äskettäin Tampereella sellainen työmaa, jossa vesi oli jo tullut sisään. Vähän siinä siirrettiin työmaita, jotta se saatiin onnistumaan pikavauhtia.

Pisa Kattoremontti
YRITYKSEN TOIMIPISTE sijaitsee Lempäälän Moisiossa. Peltisepät valmistelevat peltiosia täällä valmiimpaan suuntaan.

Viiden päivän työmaita

Kun ennakkosuunnitelmat on tehty tarkkaan ja katolle päästetään osaavaa porukkaa, ei siinä varsinaisessa remontissakaan kauan aikaa hurahda. Pisalaisilta tyypillinen omakotitalon katto saadaan alusta loppuun valmiiksi viidessä päivässä, ja silloin mukana ovat jo kaikki tarvittavat telineiden pystytykset ja loppusiivoukset. Juuri tätä ripeää tahtia moni asiakas onkin kiitellyt, ehkä jopa ihmetellyt. Ripeys perustuu paitsi hyvään osaamiseen myös tarkkaan suunnitteluun ja sujuvaan yhteispeliin.

– Meillä on kohteella 4–5 miestä, joilla jokaisella on tarkka oma rooli, Annala kertoo.

Sukupuolistettu muoto hyväksyttäneen, sillä juuri tällä hetkellä Pisan asentajavahvuuteen ei kuulu yhtään naispuolista asentajaa.

Kattohommat onnistuvat myös talvella

Aivan joka päivä kattoremonttia ei voida toteuttaa. Pisan porukalle Suomen sääkarttojen seuraaminen onkin tärkeää siksi, että vesisateella ei kattoja lähdetä aukomaan.

– Etenkin kesäisin meidän on hyvä varautua ukkoskuuroihin. Meillä on aina kohteella pressut valmiudessa, ja aika paljon me toimimme niin, että katto avataan kahdessa osassa. Hyvällä suunnittelulla remontit saadaan onnistumaan hankalammissakin olosuhteissa, Annala vakuuttaa.

Kuluva kesä oli kelien puolesta kattohommille varsin hyvä. Se saattaa monelle tulla yllätyksenä, että kattoremonttien teko onnistuu ihan hyvin myös talvikaudella.

– Lumi ei ole ongelma. Sehän saadaan pudotettua katolta. Lisäksi talvessa on se hyvä puoli, että kun maa on jäässä, pihan kantavuutta ei jouduta miettimään samalla tavalla kuin kesäisin. Lisäksi pakkasjaksoilla ilma on yleensä varsin kuivaa, eikä vesisateesta ole pelkoa, Annala kertoo.

Uran hiljaisin vuosi

Yrittäjä, markkinointi- ja myyntijohtaja Jesse Annala myöntää, että kuluva vuosi on ollut hänen oman myyntiuransa hiljaisin.

– Tarjouspyyntöjä on tullut vähemmän kuin tavallisesti, hän sanoo.

Pääsyyksi Annala näkee yleisen inflaation. Kun ihmisten kauppa- ja sähkölaskut ovat entistä suuremmat, ja tulevan talven hintaralli on vielä kysymysmerkki, jätetään siinä isoja päätöksiä mielellään hautumaan tulevaisuuteen. Mutta vaikka kysyntä onkin vähäisempää, remonttien aloituksissa ollaan edelleen viime vuoden luvuissa. Asiakkaan näkövinkkelistä tilanne on nyt siinä mielessä hyvä, että remonttia ei joudu odottamaan kovin kauan.

– Viime vuonna tilauksesta sen toteuttamisen aloitukseen oli kahden kuukauden jono, ja nyt se on enää kuukausi, Annala kertoo.

Ja mitä kattoremontteihin tulee, niissä varsinaiset materiaalien hinnat ovat nousseet varsin maltillisesti.

– Tiilen osalta hinta on noussut hyvin maltillisesti, ja pellinkin osalta se suurin nousu tapahtui jo viime vuonna, hän kertoo.

Korona kauhistutti, mutta vain lyhyen aikaa

Korona ei asennuspuolella pahemmin sotkenut pakkaa. Joskin maaliskuussa 2020, taudin iskiessä Suomeen piti hetki tuumata.

– Jouduimme silloin miettimään, miten oikein selviämme, ja lomautukset olivat pohdinnassa. Kuinkas ollakaan, melkein välittömästi sen palaverin päätyttyä, vielä samana iltapäivänä meille varmistui kaksi isoa kohdetta, jotka sitten työllistivät meidän pitkälti kesään saakka. Ja silloin maailma olikin sitten jo palannut lähes normaaliasentoon.

Asennusten arjessa koronan vaikutus jäi lopulta varsin piskuiseksi. Mitä nyt ehkäisevänä varotoimenpiteenä eri asennusryhmien töihin lähtöjä pääkallopaikalta kohteisiin porrastettiin kontaktien minimoimiseksi. Myyntipuolella vaikutukset olivat paljon selvemmät. Messuja ja markkinoita tauti perui, eivätkä tyypillisesti ovelta toiselle risteilevät myyjät voineet käyttää tätä tuttua kanavaa.

– Meidän piti satsata sitten muilla tavoilla näkyvyyteen.

Kuvat: Pisa Kattoremontti ja Ville Kulmala

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 20.9.2022

Ville Kulmala
Ville Kulmala
Avaa pop-up -ikkuna