YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

14.12.2018 klo 10:30
Uutinen

Kauppakeskus Redin joulu näyttää jo valoisammalta: Uudet kampanjat toimivat, mutta negatiivisen ilmapiirin korjaaminen kestää

Joulukauppa alkaa piristyä kauppakeskus Redissä. Yrittäjäsanomat kävi paikan päällä kysymässä yrittäjien mielipiteitä.

Helsingin Kalasatamassa sijaitsevan kauppakeskus Redin yrittäjät ovat olleet haastavassa tilanteessa. Kauppakeskusta on riepoteltu mediassa ja kauppa ei ole käynyt kaikkien kohdalla toivotulla tavalla.

Yrittäjäsanomat kävi katsastamassa, miltä tilanne näyttää puolitoista viikkoa ennen joulua.

Game House on toiminut kauppakeskus Redissä sen ensimmäisestä päivästä lähtien. Yrityksen toinen toimipiste on Helsingin Arabiassa.

– Kyllä tämä on nyt piristymään päin. En tiedä johtuuko se veronpalautuksista vai joulusta, Migame Oy:n myyntijohtaja Miika Kaltiainen sanoo.

Hän on tyytyväinen Redin uudistuneisiin kampanjoihin.

– Ne vaikuttavat toimivan paremmin kuin aikaisemmat. Esimerkiksi sellainen että kun ostaa 150 eurolla jotain, saa joulukuusen kaupan päälle. Ilmainen pakkauspalvelu on myös hyvä kamppis, Kaltiainen jatkaa.

Aikaisemmin kampanjat vaativat Kaltiaisen mukaan liikaa myyjiltä.

– Ne olivat sitä luokkaa, että piti antaa ilmaiseksi tuotteet kauppakeskuksen omaan popup-myymälään. Emme voineet antaa, koska pelialan katteet ovat pienet. Tai sitten oli kampanjoita, että pitäisi antaa 20 prosentin alennus koko valikoimasta. Sellainen itse asiassa hidastaa kaupankäyntiä, koska asiakkaat menevät vain niihin kauppoihin, jotka ovat mukana kampanjassa.

Kauppakeskus on ottanut avokätisemmän asenteen myös parkkeerauksessa. Aikaisempi tunnin ilmainen parkki on vaihtunut neljään tuntiin.

– Kun ihmiset tulivat Rediin ensimmäisen kerran ja tulivat tietoisiksi tunnin ilmaisesta parkkiajasta, seuraavan kerran moni menee kauppakeskukseen, joka tarjoaa pidemmän ajan, kuten Selloon tai Itikseen. Keppi toimii harvoin markkinoinnissa, Kaltiainen sanoo.

Game Housessa odotetaan paljon tulevalta viikolta.

– Se on tärkeä viikko. Odotamme kovaa myyntiä. Joulunalusviikolla ihmiset eivät enää uskalla tehdä samalla tavalla nettitilauksia.

Kaltiainen uskoo, että Redin tilanne muuttuu, kun asuinalue valmistuu.

– Sitten vasta nähdään, miten kauppakeskus todella toimii. Toki toivon, että kauppa lisääntyy liikkeissä eikä vain Redin Postissa, hän sanailee ja viittaa nettikauppaan.

Joogayrittäjä kaipaa lisää mainoksia

Yoga Valo sijaitsee Redin neljännessä kerroksessa. Samassa kerroksessa toimii myös kuntosaliketju Elixia useamman tuhannen neliön tiloissa.

Yrittäjä Hani Rautakorpi on Kaltiaisen kanssa samoilla linjoilla siinä, että jonkinlaista piristymistä on havaittavissa.

– Joulu vaikuttaa mutta veronpalautukset eivät vielä, Rautakorpi kommentoi viime keskiviikkona, päivä sen jälkeen kun veronpalautukset olivat tupsahtaneet suomalaisten tileille.

Rautakorpi on seurannut sivusta Redin osakseen saamaa arvostelua.

– Itse olen ollut alusta lähtien tyytyväinen siihen, miltä Redi näyttää. Toimivuudessakaan ei ole mielestäni puutteita. Kauppakeskus on iso, joten se vaatii paljon aikaa tutustumiseen. Täällä on paljon hyviä liikkeitä, joita ei ole muissa kauppakeskuksissa. Sokkeloisuuden tunne tulee siitä, että Rediin kuuluu monta eri rakennusta ja tilaa on paljon.

Joogastudion kannalta Rautakorpi pitää haasteellisimpana asiakkaiden ensimmäistä käyntikertaa.

– Täällä yläkerrassa ei ole niin paljon ohikulkijoita kuin alhaalla. Sitten kun ihmiset ensin löytävät paikan, heidän on helppo tulla toistekin.

Redin uudelta toimitusjohtajalta Rautakorpi odottaa enemmän panostuksia kauppakeskuksen näkyvyyteen.

– Yleismainoksia pitäisi olla enemmän esimerkiksi raitiovaunuissa ja lehdissä. Tässä Redin läheisyydessä on mielestäni tarpeeksi näkyvyyttä. Parhaansa he yrittävät.

Pop-up-yrittäjä: ”Negatiivisuus tarttunut”

Sisustus Boppis on Redin toisessa kerroksessa toimiva pop-up-sisustustavaraliike. Yrittäjä Leena Permanto-Kivimäki on tyytyväinen liikkeensä sijaintiin. Hän on ollut Boppiksen yrittäjä nelisen vuotta, mutta alalta on kokemusta 36 vuoden ajalta. Yrityksen muut liikkeet sijaitsevat Tampereella, Heinolassa ja Lahdessa.

– Redin aloitus ei ole ollut aivan sellainen kuin odotin. Ei se kuitenkaan ole ollut niin huono kuin julkisuudessa on annettu ymmärtää. Meitä tietysti auttaa tämä hyvä sijainti aivan liukuportaiden vieressä.

Permanto-Kivimäki ei moittisi kauppakeskusta sokkeloisuudesta.

– Olen positiivinen ihminen, käännän kaikki positiiviseen päin. Siksi ajattelen, että on tavallaan hyvä, ettei tämä kauppakeskus ole sellainen kuin kaikki muut. Polemiikkia on tullut nimenomaan sen takia, että Redi on erilainen.

Yrittäjä huomauttaa, että kauppakeskukseen tullaan useimmiten nimenomaan viettämään aikaa perheen ja ystävien kanssa.

– Ei kauppakeskukseen tulla kiiressä, kun halutaan tehdä nopeita ostoksia. Redin tapauksessa negatiivinen julkisuus on lähtenyt vyörymään ja se on tarttunut sitä myötä ihmisiin. Itse olen hyvin toiveikas joulukaupan suhteen.

Teksti ja kuva: Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi