Autokauppias kertoo, millainen auto on riski
Torniolainen autokauppias Lauri Poikela uskoo, että hyvä palvelu kantaa hedelmää myös vaikeina aikoina.

Kauppias kertoo, millainen auto nostaa karvat pystyyn: ”Hyvityshinta voi olla asiakkaalle todellinen järkytys”  

Lähes 30 vuotta autokauppaa pyörittänyt yksinyrittäjä Lauri Poikela sinnittelee vaikeassa markkinatilanteessa.

Autokaupassa eletään vaikeita aikoja. Aikaisemmin tällä viikolla Autoalan tiedotuskeskuksen uudet tilastot esittivät madonlukuja surkeasti sujuneesta uusien henkilöautojen myynnille: Niitä rekisteröitiin vain 5 199 kappaletta. Edellisen kymmenen vuoden aikana kauppa on käynyt huonommin vain vuoden 2020 toukokuussa. Autoala on arvioinut, että kuluvasta vuodesta tulee surkein vuosikymmeniin.

– Ihan samat sävelet on täälläkin. Kun uusien autojen kauppa ei vedä, käytettyjäkään ei tule markkinoille riittävästi, käytettyjä autoja Torniossa myyvä Merilapin Auto Oy:n yksinyrittäjä Lauri Poikela kertoo.

Poikelan liikkeen kauppamäärä on tippunut viime kuukausina 20–30 prosenttia.

– Kuukauteen mahtuu myös päiviä, ettei kivijalkaliikkeen ovi käy lainkaan, yrittäjä kertoo.

Ongelmia aiheuttaa myös se, että hyvistä käytetyistä autoista on kova pula. Poikela myy pääsääntöisesti edullisemman hintaluokan käytettyjä autoja 5 000–15 000 euron hintaluokassa.

– Ei ole yksinkertaisesti tavaraa. Edullisia käytettyjä autoja ei kannata tuoda ulkomailta, kun markkina ja kilpailutilanne on tällainen. Pienyrittäjänä en pysty kilpailemaan hinnoilla isoja ketjuja vastaan. Kannattavuus on romahtanut, ja kysyntä on laskenut merkittävästi myös edullisempien autojen markkinoilla, Poikela selvittää.

“Kuukauteen mahtuu myös päiviä, ettei kivijalkaliikkeen ovi käy lainkaan.”

Lauri Poikela, yrittäjä

”Julkisuudessa mässäillään”

Yrittäjä on huomannut, että yhä useampi asiakas ajaa nykyisen autonsa loppuun ja tulee sen jälkeen etsimään uutta kohtuuhintaista käytettyä. Poikela löytää autoja myyntiin pääasiassa nettihuutokaupoista.

– Tässä markkinatilanteessa on panostettava entistä enemmän aikaa autojen hankintaan. Jos ennen käytin 2–3 tuntia päivässä netin ostokanavien haravoimiseen, nyt käytän vielä pari tuntia enemmän.

Lähes 30 vuotta alalla toiminut Poikela on sitä mieltä, että Suomessa on liikaa autokauppoja. Asiakkaita ei riitä tarpeeksi läheskään kaikille. Kysynnän hidastumisen taustalla on hänen mukaansa korkotaso ja epävarmuus omasta taloudesta.

– Sitten vielä julkisuudessa oikein mässäillään negatiivisilla uutisilla. Jos puoletkin tästä pessimismistä saataisi pois, se vaikuttaisi heti kuluttajiin. Selväähän se on, että jos oma työpaikka on uhattuna, kalliita kulutushyödykkeitä ei osteta.

Kauppias kertoo törmänneensä yhden litran moottoreilla varustettuihin autoihin, joissa moottorin käyttöikä on ollut vain runsaat 100 000 kilometriä.

Tämä autoryhmä ei houkuttele

Poikela pyrkii löytämään myyntiin autoja, joiden kunnosta hän voi olla mahdollisimman varma. Kokemus on osoittanut, että tietyistä autoista myyjän kannattaa pysyä kaukana.

– EU-lainsäädännön myötä autotehtaat on pakotettu valmistamaan pienipäästöisiä autoja, joissa on pieni moottori. Voimaa on lisätty turboilla, mutta valitettavasti sellainen yhtälö ei toimi, että auto on pienipäästöinen ja samaan aikaan tehokas, taloudellinen ja kestävä.

Kauppias kertoo törmänneensä yhden litran moottoreilla varustettuihin autoihin, joissa moottorin käyttöikä on ollut vain runsaat 100 000 kilometriä.

Poikelan mukaan asiakas saa todennäköisesti pikkukoneisen autonsa myytyä vaihdossa, mutta kauppatilanteessa voi tulla yllätys. 

– Hyvityshinta voi olla asiakkaalle todellinen järkytys.

– Sellaisia autoja en uskalla ostaa myyntiin, koska niissä on iso riski moottorin rikkoutumiseen. Litraisella moottorilla varustetut vähäpäästöiset autot kestävät yli puolet vähemmän kuin isommat ja vanhemmat polttomoottorit. Taustalla on EU-lainsäädäntö, jossa ei tältä osin ole mitään tolkkua.

Ongelmat koskevat Poikelan mukaan vuoden 2013 jälkeen myyntiin tulleita pienimoottorisia henkilöautoja. Ne voivat olla hinnaltaan edullisempia kuin vanhemmat autot, joissa on esimerkiksi kaksilitrainen moottori.

– Kun litrainen auto lähtee jälkimarkkinoille ja sen takuu päättyy, ongelmat alkavat. Riski siirtyy kauppiaalle. Jos moottoritakuu loppuu ja se kilahtaa, valmistaja nostaa kädet pystyyn.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen