YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

18.9.2020 klo 09:02
Uutinen

Kaupunkikeskusta tavoittelee tiedolla tunteita ja elämyksiä

Hämeenlinnan kaupunkikeskustayhdistys kehittää keskustan toimintaa yhteistyössä kaupungin, yrittäjien, kiinteistönomistajien ja asukkaiden kanssa. Päämääränä on viihtyisä yrittämisen ja asioimisen ympäristö, missä on paljon tarjontaa, tapahtumia ja turvallista olla.

Hämeen Yrityssanomat | Hämeenlinna

Hämeenlinnan kaupunkikeskusta -teema, osa 2/2. Lue ensimmäinen osa verkkouutisistamme TÄSTÄ

Hämeenlinnan Kaupunkikeskustayhdistyksen käytännön työ ja vaikuttaminen tapahtuu kahdessa työryhmässä: Kaupallisessa tiimissä sekä Kiinteistö- ja liikennetiimissä. Mitkä ovat yhdistyksen vaikuttamisen välineet käytännössä, toiminnanjohtaja Sari Hagemeier?

– Tieto on voimaa ja näyttöjä, kun halutaan vaikuttaa asenteisiin sekä päätöksiin. Monta hyötynäkökulmaa puoltaa keskusta-asiointia. Paikallinen palvelu on esimerkiksi ilmastokysymys. Pääset jalkaisin moneen liikkeeseen samalla kävelyreissulla, kävitpä sitten kivijalkaliikkeessä tai kauppakeskuksessa. Käyt vaikkapa sovittamassa farkut vaatekaupassa, tarvitsematta palauttaa vääränkokoisia verkkokaupassa pitkin maailman meriä.

– Päättäjille haluamme tarjota dataa esimerkiksi ostoskäyttäytymisestä, pysäköinnistä, jalankulkuliikenteestä ja tapahtumien vaikutuksesta, minkä pohjalta voimme esittää toimenpiteitä ja toivomuksia kaupungille sekä kiinteistönomistajille. Liiketilojen täyttöastetta seuraamme ja analysoimme jatkuvasti. Teemme myös asukas- ja asiakaskyselyitä tapahtuma- sekä ostoskäyttäytymisen seuraamiseksi.

Kiinteistönomistajat merkittävässä roolissa

– Meillä on vanhoja liikekiinteistöjä ja -tiloja, jotka vaatisivat päivitystä. Hintataso on myös aavistuksen liian korkealla kysyntään nähden. Keskeisenä jarruna kiinteistönomistajien investoinneissa on ollut toriparkin rakentamisesta tehtävä päätös. Montun kaivaminen on nyt toistaiseksi kuopattu ja sen pohjalta pitäisi saada pyörät pyörimään.

– Liiketilojen käyttöaste on ajan oloon kohtuullinen, noin 12 % tarjolla olevista tiloista on tyhjillään. Kauppakeskus Goodmanin avaamisen jälkeen muutama vuosi sitten tyhjyysaste kävi lähellä 15 prosenttia, mutta tilanne on onneksi tasaantunut. Optimilukuna pidetään noin 9 prosentin astetta, sillä muuttoliikettä tapahtuu kuitenkin jatkuvasti. Kaupat ja ravintolat täyttävät tällä hetkellä Hämeenlinnassa laskennallisesti noin 50 % liiketiloista. Niin sanottu tiiviysluku – kauppojen ja ravintoloiden suhde keskustan pinta-alaan – on meillä valtakunnallista keskiarvoa.

Korona-aikana myös useat vuokranantajat ovat vastuullisesti joko tarjonneet myönnytyksiä vuokratasoon tai maksuaikoihin. Nähdäänkö jopa liikkeiden lakkautuksia?

– Luulenpa, että nämä riskit kasautuvat vasta tammi-helmikuun rauhallisemmalle myyntiajalle. Kesä oli keskustan yrityksillä pääsääntöisesti hyvä ja jotkut tekivät jopa myyntiennätyksiä kesä-heinäkuussa. Sillä ei iloisesti pitkälle rallatella, jos toinen korona-aalto syvenee syksyllä. Maksujen kasautuminen tuo aina ongelmia, varoittelee Hagemeier.

Kauppatorilla vilkkuu – useampi valopilkku

Koronakesästä löytyi myös valopilkkuja. Kauppatorille saatiin lisäelämää muun muassa kahden uuden toriterassin muodossa. Nämä saatiin pystyyn päätöksenteon näkökulmasta todella nopeasti. Hagemeierin mukaan ”torintäyteistä” jatkoa on luvassa tulevina kesinä.

– Hämeenlinnan kokeilu oli todella onnistunut ja se toimi poikkeushetkessä, kun päästiin olemaan ulkona yhdessä, turvallisesti. Tulevina kesinä on mahdollisuus investoida toriympäristöön ja kalustukseen paremmin. Haluamme tarjota paljon muutakin kuin marja- ja vihanneskauppaa, koska niitä on nyt riittävästi, kertoo Sari Hagemeier.

Pimeän kaupan ilta jaksaa innostaa

Lokakuun 2. päivänä pidetään Hämeenlinnassa Pimeän Kaupan ilta jo seitsemättätoista kertaa. Monelle yritykselle tämä on pimenevän syksyn paras myyntipäivä, joten siihen ladataan paljon odotuksia ja houkuttelevia tarjouksia.

– Kampanja toimii, koska niin yrittäjät, media kuin asiakkaat ovat olleet innostuneita ja sitoutuneita. On hienoa, että asiakkailla näyttää olevan tarve osallistua, kokea, hengailla ja olla mukana. Liikkeitä on mukana aika lailla sama määrä kuin aikaisemmin, mutta toki varovaisuus ja terveys edellä mennään. Ainakin suurempia yleisötapahtumia pyritään välttämään, jotta liikuttaisiin mahdollisimman paljon eri paikoissa ja pienissä porukoissa. Jokainen kauppa pystyy omilla toimillaan järjestämään hyvän hygienian ja välttämään isommat ryysikset, uskoo Sari Hagemeier.

Kuva: ”Jokainen sukupolvi luo uudelleen suhteen suhteensa julkiseen tilaan”, sanoi Aalto-yliopiston professori Helsingin Senaatintorin uusista aktiviteeteista. Sari Hagemeier pohtii samaa myös Hämeenlinnan torin suhteen.

Avaa pop-up -ikkuna