YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Kebab-annoksen hinta nousi 13 euroon, mutta Sükrü Özgünin asiakkaat eivät valita – ”Menetän vuodessa 6 000 euroa”
Suositun kebab-ravintolan yrittäjän oli pakko nostaa annosten hintoja ensimmäisen kerran sitten vuoden 2008.
Riihimäen keskustassa sijaitsevan Bodrum Kebabin yrittäjä Sükrü Özgün ottaa toimittajan vastaan heti aamusta ennen kun ovet aukeavat asiakkaille, koska se on ainoa mahdollinen hetki. Bodrumissa päivät ovat yleensä kiireisiä. Ravintola on taannoin valittu Suomen 50 parhaan joukkoon iltapäivälehtien listauksissa.
Viime aikoina etenkin kanta-asiakkaat ovat huomanneet, että kebab-annoksen hinta on noussut. Harva heistä on kuitenkaan valittanut, sillä yleinen inflaatiokehitys ei ole tullut yllätyksenä.
– Tänä vuonna kaikki hinnat ovat nousseet kerralla, Özgün harmittelee.
Siinä missä valtaosa kebab-yrityksistä tilaa annosten raaka-aineen tukusta pakasteena, Özgün valmistaa kebabinsa itse kotimaisesta naudanlihasta. Hänen käyttämänsä lihan kilohinta nousi äskettäin 1,15 euroa.
– Raaka-aineiden hintojen nousu tarkoitti minulle yli 6000 euron menetyksiä vuodessa. Siksi asiakashintoja oli pakko nostaa.
Siinä missä kahden kilon valmisleikattu ”pussikebab” maksaa noin 15 euroa, Özgünin käyttämän naudan raakalihan hinta on tällä hetkellä 8,20 euroa kilolta.
– Kun valmiskebabia myyvä saa kymmenen euron ateriahinnalla 150 euroa takaisin, minä saan itse tehdyllä kebabilla takaisin 50 euroa. Teen melko isoja annoksia, joissa on 200 grammaa lihaa annoksen päällä. Se on kallista.
Pitaleivän hinta pomppasi
Lihan lisäksi kebab-annoksissa käytettävät riisi, jogurtti ja tomaattipyree ovat kallistuneet selvästi. Yhdeksän kilon riisisäkin hinta on pompannut kahdella eurolla. Bodrum Kebabissa riisiä kuluu vuodessa yli 700 kiloa.
Tomaattipyree-erä on kallistunut alkuvuoden aikana hieman yli kahdella eurolla. Viiden kilon astioissa toimitettava pepperoni maksoi vielä joulukuussa 13 euroa, nyt 21 euroa. Luonnonjogurttierä maksaa nyt kolme euroa enemmän kuin vuodenvaihteessa. Sitä kuluu viisi kiloa päivässä.
Halpaa ei ole pitaleipäkään: hämeenlinnalaisessa Metro-tukussa yhden leivän hinta on 2,25 euroa. Özgün on tilannut omat leipänsä vuosien ajan Helsingistä.
“Asiakkaani sanovat, että älä ikinä pudota laatua, nosta mielummin hintoja.”
Sükrü Özgün
– En osta tukusta vaan israelilaiselta leipurilta, jolta tulee kerralla 1 000 leipää. Tällä hetkellä maksan leivästä 1,35 euroa kappaleelta. Sekin on kallistunut, koska kuljetusfirman on ollut pakko nostaa hintoja.
Özgün nosti äskettäin kebab-annoksen hintaa kahdella eurolla 13 euroon. Edellisen kerran hintoja nostettiin vuonna 2008.
– Asiakkaani sanovat, että älä ikinä pudota laatua, nosta mielummin hintoja. Toki se voi joillekin tuntua, koska he ovat tottuneet monta vuotta samoihin hintoihin. Olen sanonut, että hintoja on pakko nostaa. Silti menetän vuodessa noin 3 000 euroa. Hintoja ei voi nostaa tätä enempää. Jos kanta-asiakas kävi ennen syömässä kolme kertaa viikossa, nyt hän saattaa käydä vain kerran, Özgün kertoo.
Annoksesta käteen 7 euroa
Hän maksaa 13 euron annoksesta 14 prosenttia arvonlisäveroa. Kulujen jälkeen yhdestä annoksesta jää käteen enintään seitsemän euroa.
– Sillä rahalla en pysty palkkaamaan työntekijää. Siksi teen kaikki työt yksin. Pienyrittäjälle tämä aika on erityisen haastavaa.
Lisää haasteita on aiheuttanut oma terveys, joka on viime vuosina osoittanut heikkenemisen merkkejä. Özgünin molemmat jalat on operoitu ja niissä on tekonivelet.
– Vuonna 2007 sain aivoverenvuodon. Silloin lähtö oli lähellä. Lääkärini sanoi, että minun pitää keventää työntekoa. Siksi olen vuodesta 2010 lähtien pitänyt ravintolan kiinni viikonloppuisin. Lauantaisin maustan 90 kiloa lihaa tulevalle viikolle, joten ainoaksi vapaapäiväksi jää sunnuntai.
Uusi yrittäjä etsinnässä
Sükrü Özgün on 66-vuotias. Marraskuussa 32 vuotta samassa liiketilassa toiminut yrittäjä myöntää, että akut alkavat käydä vähiin. Harkinnassa on jo useamman vuoden ollut yrityksen myyminen tai vähintään liiketoiminnan vuokraaminen.
– Tiedän, että halukkaita turkkilaisia yrittäjiä olisi. Haluan jättää yritykselle hyvän maineen niin, että toiminta jatkuu samalla tavalla. En halua tuottaa paikallisille asiakkaille pettymystä. Jos uusi yrittäjä löytyy, voin vaikka tulla hetkeksi töihin.
Nykyisen haastavan hintatilanteen Özgün uskoo helpottavan ennen pitkää.
– Ennen kaikkea haluan kiittää riihimäkeläisiä. He ovat kannustaneet minua kaikki nämä vuodet.
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi