YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Kerran vielä metsän takia – Carita Peltonen kävi läpi burnoutin ja konkurssin, jossa myös oma talous meni ylösalaisin
Uusi yritys Metsämood kasvaa konkurssiyritys Metsä/Skogenin juurilta.
Metsämood myy hyvinvointia, joka tulee metsästä kuten teki myös Metsä/Skogen. Myös Metsämoodin missiona on edistää ihmisten ja metsien hyvinvointia.
Suurin ero edelliseen liiketoimintaan on se, että Metsämoodilla ei ole omaa kivijalkamyymälää. Se toimii verkkokaupan ja jälleenmyyjien kautta.
– Konkurssi on yrittäjälle suurin korkeakoulu. On helppoa silloin, kun kaikki menee hyvin ja markkinat vetävät. Emme rahoita velkarahalla kasvua enää. Toimimme nyt aina niin, että kun meiltä tulee vaikkapa luonnonkosmetiikka- tai tuoksusarja, asiakas on aina valmiina ennen kuin mikään etiketti tai muu lähtee tilaukseen, Carita Peltonen kertoo.
Peltonen kävi juuri ennen Metsä/Skogenin perustamista vuonna 2018 läpi rankan burnoutin. Burnout tuli eteen Peltosen edellisen Touchpoint- yrityksen aikana.
Silloin hän nousi omien sanojensa mukaan metsän elvyttävällä voimalla burnoutin syövereistä. Kun Peltonen oli irrottautunut kasvuyritys Touchpointista ja saanut henkisesti maata taas jalkojensa alle, hän polkaisi elämyksellisen kuluttajabrändin Metsä/Skogenin pystyyn suurella innostuksella. Metsä/Skogen herätti paljon kiinnostusta, myös kansainvälisesti ja alku oli lupaava.
Kun korona vei pian aloituksen jälkeen erikoiskaupan asiakkaat, Metsä/Skogen törmäsi seinään. Sopimuksia ei enää syntynyt ja iso asiakasryhmä eli ulkomaalaiset turistit katosivat tyystin myymälästä. Peltonen joutui lopettamaan pieteetillä rakennetun elämyksellisen myymälätilan Helsingissä Mannerheimintiellä.
– Ajoitus oli huono. Jos tähtäät kansainvälisille markkinoille ja ne menevät kiinni, et voi tehdä mitään. En kuitenkaan syytä kaikesta koronaa, sanoo Peltonen.
Rankat vuodet opettivat velan vaarat
Viimeisin iso käännekohta yrittäjänä on ollut elämänmuutos konkurssin jälkeen, Peltonen sanoo.
– Oli haastettava oma pää. Jäätkö tuleen makaamaan vai ryhdytkö yrittäjäksi taas? Oma talous oli mennyt ylösalaisin. Olen aina asunut maalla ja jouduin silloin käymään katsomassa vuokrakoteja ja melkein itkin, kun ajattelin joitain paikkoja, joihin olisi pitänyt muuttaa, Peltonen kertoo.
– Epäonnistuminen hävetti. Siksi haluan puhua tästä myös julkisesti. Jos vain voin antaa voimaa jollekin, antaa esimerkin, että konkurssista mennään eteenpäin, niin hienoa, sanoo Peltonen.
Vaikka aiempi talouden standardi oli ollut hyvin toisenlainen, Peltonen löysi mieleisensä kodin ja asuu nyt viehättävässä mummonmökissä Vihdissä.
– En ole menettänyt oikeastaan mitään, koska raha ei määritä minua. On iso sisäinen käännekohta, että ei katkeroidu konkurssista. Olisin voinut katkeroitua. Teen tätä työtä samalla intohimon palolla nyt kuin aiemmin.
Konkurssista Peltonen sai ison liiketalouden opin. Metsämoodissa mitään ei tehdä ennen kuin ensimmäinen sopimus tuotteesta, tilasta tai palvelusta asiakkaan kanssa on tehty. Kiinteät kulut ja organisaatio on myös pidetty mahdollisimman matalina.
Uuden yrityksen perustaminen vaati taloudellista selkärankaa. Sijoittajaksi tuli jo Metsä/Skogenin alusta asti sitoutuneesti Peltosen bisneksessä mukana ollut Katariina Laakkonen, joka omistaa Metsämoodista yli 50 prosenttia, Peltonen kertoo. Peltonen ja hänen tyttärensä omistavat vajaat 40 prosenttia.
“Burnout rankempi kuin konkurssi”
Uusi yritys Metsämood teki ensimmäisellä tilikaudellaan noin 570 000 euron liikevaihdon. Metsämood konseptoi metsää tuotteisiin kuten vaatteisiin, kosmetiikkaan, ruokatuotteisiin, tiloihin ja palveluihin.
– Nyt tuntuu hyvältä, vaikka tietyt asiat saavat minut herkistymään edelleen. Tässä on hyvä into tehdä työtä, koska liikevaihto kertoo, että tälle liikeidealle on tarve ja että asiakkaat innostuvat strategisiin kumppanuuksiin Se tyo,̈ mitä silloin teimme, ei valunut hukkaan, vaikka tuli konkurssi. Se vain johdatti siihen mitä nyt teemme. Otimme hyvät asiat mukaan ja huonot jäivät pois, Peltonen kertoo.
2018 Peltonen sairastui burnoutiin, kun toimi vielä edellisessä yrityksessään Touchpointissa. Se on edelleen toimiva työvaatealan yritys, joka tuottaa markkinoille kestävän kehityksen ratkaisuja.
– Burnout oli rankempi kokemus. Silloin olin henkisesti aivan rikki enkä halunnut nähdä ihmisiä. Taustalla oli kahden kasvuyrityksen luotsaaminen ja omistaminen. Ensin Vision Designin ja sitten Touchpointin, joka oli edelläkävijä vastuullisten työvaatteiden valmistajana ja haastoi isoja yrityksiä kestävämmälle polulle.
“Pyrimme aitouteen”
Metsämoodin brändi Metsä/Skogen on edelleen ennen kaikkea kuluttajabrändi. Sillä on vakituiset sopimukset muun muassa Sokos-tavaratalojen ja Suomalaisen Kirjakaupan kanssa.
– Japaniin odottelemme sopimusta ison vähittäismyyntiasiakkaan kanssa, jolla on lippulaivamyymälä muun muassa Metsä Villagessa Japanissa.
Metsämoodin tuotteita ovat esimerkiksi Metsälaatamo-tilakonseptit, metsämikrobeja sisältävät kosmetiikkatuotteet sekä puhtaista metsän raaka-aineista tehdyt ruokatuotteet kuten esimerkiksi metsämarmeladit.
Metsämoodilla on myös erilaisia elämystuotteita kuten metsän tuoksuisia kynttilöitä. Kiertotaloushankkeena se on tuottanut sahateollisuuden materiaaleista tehdyn puutuotesarjan, Peltonen kertoo.
Suurin osa liikevaihdosta tulee vaatteista ja asusteista kuten Treehugger- eli “puunhalaaja”-paidoista. Metsämoodilla on myös tuotteita, joiden tuotosta osa menee ikimetsien suojeluun Luonnon Perintösäätiön välityksellä.
– Kommunikoimme metsien suojelun puolesta. Koko brändi syntyi kunnioituksesta metsää kohtaan, ja pyrimme kaikessa aitouteen, Peltonen kertoo.
Metsälataamot taas ovat yritysten henkilökunnalle konseptoituja hyvinvointitiloja.
Uute Scientificin kehittämää metsämikrobiuutetta Metsämood käyttää jo luonnonkosmetikassa, ja uute on nyt tulossa Metsämoodilla myös muihin tuotteisiin.
– Tuomme myyntiin tekstiilejä, joissa on metsästä saatua mikrobiuutetta, joka rikastaa ihmisen mikrobistoa hyvällä tavalla. Tähän haemme isompaa tuotekehitysrahoitusta. Meillä on myös kansainvälinen ketju, joka on ilmaissut kiinnostuksensa ja kiinnityksensä tähän, kun tuotetestaukset ovat valmiit, kertoo Peltonen.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Eeva Pesonen
eeva.pesonen@yrittajat.fi