YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Kesään muodikkaasti, juhlavasti, viihtyisästi ja rennosti
Jasmiinasta käytännöllistä tyyliä kesänaiselle
Soile ja Mira Tuominen ovat vetäneet Vaateputiikki Jasmiina Oy:tä vuodesta 2018 Hämeenlinnan keskustassa. Vakiintuneella liikepaikalla kaikki lähti pyörimään hyvin ja ensimmäinen vuosi oli suorastaan vauhdikas ennen koronaepidemiaa.
– Parin vuoden aikana asiakaskuntamme on monipuolistunut ja tämä näkyy siinä, että mallisto on kysynnän myötä muuttunut selvästi rennommaksi, käytännöllisemmäksi ja sporttisemmaksi. Ostokäyttäytyminen on jonkin verran muuttunut pienempien ja nopeiden tarpeiden suuntaan, kuvailee Soile Tuominen.
Kesäaikaan on päättäjäisiä ja juhlia jonkin verran enemmän, mikä näkyy kysynnässä. Mekko on tämän hetken hitti- ja sesonkiartikkeli. Tänä kesänä iloisuus ja värit ovat pääosassa. Monivärisissä kuoseissa pohjavärit ovat haaleampia ja vaaleampia, voimakkailla väreillä ryyditettynä. Leikkaukset ovat rennompia ja väljempiä.
– Sävyt, leikkaukset ja materiaalit on modifioitu tähän aikaan ja käyttötarpeisiin sopivaksi. Malleissa on keveyttä, laskeutuvuutta ja joustoakin. Materiaaleissa siirrytään koko ajan enemmän vastuullisuuteen ja tuotannon alkuperän läpinäkyvyyteen. Kierrätysmateriaalien käyttö on vahvasti lisääntynyt, kuvailee Soile Tuominen.
Vaatekauppiaiden mielestä me suomalaiset olemme hieman varovaisempia ja vaatimattomampia pukeutujia kuin Euroopassa.
– Jopa tuotteiden tarjoajanakin meillä on siinä opittavaa. Myös bisnespukeutumisessa perinteinen jakkupukumeininki ja liituraidan käyttö on muuttunut – tyyli on väljempää ja rennompaa, kertoo Mira Tuominen.
Valiokesämies – rehtiä palvelua luottamuksella
Vuodesta 1957 hämäläisiä herroja vaatettanut Valiomies sai tänä keväänä uuden vetäjän, kun karkkilalainen vaatekauppias Sofia Lundqvist teki yrityskaupat liikettä 40 vuotta luotsanneen Katri Selin-Nurmen kanssa.
Sofia Lundqvist on toiminut Karkkilassa vaatetalo Frank Oy:n yrittäjänä viisi vuotta. Liike on Valiomiehen tavoin erikoistunut miesten arki- ja juhlapukeutumiseen.
– Molemmat liikkeet jatkavat omilla brändeillään. Karkkilan kokoisessa paikassa valikoima on hyvä pitää mahdollisimman laajana. Uskon asiakaskohtaamisiin ja aion tätä linjaa jatkaa, kertoo Sofia.
Sofia ja Katri antavat positiivisen arvion suomalaisen nykymiehen tyylitajusta ja pukeutumisen asenteesta.
– Kaikki eivät halua viimeisimpiä virtauksia tai olla huomiota herättäviä. Pyrimme tarjoamaan tyyliä, käytännöllisyyttä ja räiskettä sopivasti eri makujen mukaan. Löytyy joustavuutta, mukavuutta ja myös jonkin verran väljempiä leikkauksia. Toki tietyissä juhlatilanteissa halutaan olla elegantti ja ryhdikäs, kuvailevat yrittäjät.
Tämän kesän ja syksynkin väri tulee olemaan valkoinen ja vaaleat sävyt. Näihin yhdistetään näyttäviä värejä ja kevyempiä materiaaleja, kuten pellavaa ja viskoosia. Kuoseissa näkyvät raidat, niin paidoissa kuin housuissa. Leikkaukset ovat muuttuneet väljempään suuntaan. Housuista löytyy taas laskoksia ja upslaakeja ja korkeampia vyötäröitä. Takeissa alkaa näkyä kaksirivisyys.
– Muoti on tehty muuttuvaksi. Tämän päivän muoti saa vahvasti vaikutteita eri vuosikymmeniltä, tähän päivään modifioituna. Se on hyvä asia, sillä jokaisen kropalle löytyy paremmin sopivia malleja, kertovat yrittäjät.
Lue lisää kesän muodista ja tapahtumista Hämeen Yrityssanomien Kesälehdestä: