Yrittäjä! Tule mukaan omiesi pariin. Liity Yrittäjiin.

Jäsen, oletko jo ladannut Yrittäjät -sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Pixabay
30.8.2024 klo 11:33
Uutinen

Keski-Pohjanmaan Yrittäjät ja SKAL Pohjanmaa-Österbotten ovat huolissaan alueen tiestön jatkorahoituksesta

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n viimeisimmän SKAL-Kuljetusbarometri-kyselyn ja SKAL Pohjanmaa-Österbotten ry:n & Kokkolanseudun Ammattiautoilijat ry:n kyselyn mukaan myös Keski-Pohjanmaalla on tiestön kunnossa petrattavaa. Järjestöt toivovat rahoituksen jatkuvan tiestön kunnon parantamiseen. Myös Keski-Pohjanmaan Yrittäjät ovat huolissaan tiestön kunnosta ja vaikutuksesta alueen yrityksien toimintaedellytyksiin.

SKAL-Kuljetusbarometri 2/2024 kyselyssä vastauksena väittämään ”Yritykseni kuljettajat kokevat tiestön turvalliseksi työympäristöksi.” osittain eri mieltä oli 39% ja täysin eri mieltä oli 28% vastaajista (N=501). Samassa kysymys patteristossa 84% vastasi myöntävästi, että teiden huono kunto oli johtanut vaaratilanteisiin yrityksen kuljetuksissa (Vastanneista 39% oli täysin samaa mieltä ja 45% osittain samaa mieltä, N=501).

“Teiden huonosta kunnosta kertoo myös Kokkolanseudun Ammattiautoilijoiden kyselyyn vastanneet. Vastauksissa esiin nousi mm. routavauriot, urautuminen ja teiden reunojen pettäminen”, toteaa SKAL Pohjanmaa-Österbottenin toimitusjohtaja Matti Koivisto.

Teiden raskaan liikenteen käyttöaste on kasvanut merkittävästi. Barometrin mukaan, SKAL Pohjanmaa-Österbottenin jäsenyrityksistä 19% on lisääntynyt kuljetettu tonnimäärä (tammi-huhtikuu 2024) ja 24% arvioi kuljetettavan tonnimäärän lisääntyvän (touko-elokuu 2024).

Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan alueella on käynnissä merkittäviä tuulivoimahankkeita sekä Keliberin ja muiden suurhankkeiden sijoittuminen alueelle lisää raskaankaluston liikennettä liikennöintiä sekä työmatkaliikennettä.

Tiestön ylläpidolla ja peruskorjauksilla on merkittävä vaikutus sekä elinkeinoelämän toimintaan että turvallisuuteen. Suomen menestyminen nojaa vahvasti vientiin. Pelkästään Länsi-Suomen maakunnissa viennin osuus teollisuuden liikevaihdosta on 56–78 %. Länsirannikon satamien kautta kulkee 37 % koko Suomen tavaraviennin arvosta. Satamat (sekä Kokkola että Kalajoki) palvelevat oman alueen lisäksi myös muuta Suomea ja kansainvälistä kuljetusta. Kuljetettavan tavaramäärän kasvuun on vaikuttanut myös kuluttaja-asiakkaiden ostosten siirtyminen verkkoon. Postin teettämän Postin Kantar TNS:llä teettämästä Suuri verkkokauppa 2020 –tutkimuksesta käy ilmi, että Suomalaisista lähes 60 prosenttia (57 %) ostaa verkosta kuukausittain, jo lähes kolmannes (29 %) puolestaan viikoittain. Ostojen arvioidaan kasvavan jopa useilla kymmenillä prosenteilla vuoteen 2025 mennessä. Verkkokauppaostokset toimitetaan Postin toimipisteisiin ja jakeluautomaatteihin rekkakuljetuksin.

“Hallituksen tekemän korjausvelkapaketin myötä teitä päällystetään kevään suunnitelmien mukaan tänä vuonna Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella, joka kattaa Keski- ja Etelä-Pohjanmaan sekä Pohjanmaan noin 436km ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella, joka kattaa Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun noin 457km, joka on positiivinen suunta, toteaa Keski-Pohjanmaan Yrittäjien toimitusjohtaja Anna Kotamäki.

Teiden heikentyvää kuntoa ja korjausvelkaa ei kuitenkaan saada kurottua kiinni yhdessä vuodessa. Tämän vuoksi Liikenne- ja viestintäministeriön julkaiseman budjettiehdotuksen (9.8.2024) sisältämä 200 miljoonaa euroa korjausvelan purkamiseen olisi oikeanlainen jatkumo tilanteen parantamiseksi. Tieverkon kehittämisestä ja ylläpidosta vastaavat alueella ELY-keskukset perusväylänpidon rahoitustason mukaisesti. Viime vuosina korjausvelka on lisääntynyt, vaikkakin yksittäisinä vuosina sen kasvua on saatu taitettua. Koska päällysteen uusiminen ei ole mahdollista läheskään aina kun se olisi tarpeen, joudutaan varsinkin vähäliikenteisimmillä teillä turvautumaan päällysteen paikkaamiseen. Tieverkon kehittäminen ja erityisesti alemman tieverkon kehittäminen edellyttäisi merkittävää tasokorostusta perusväylänpidon rahoitukseen. Tiestön heikko kunto ei ole vain harmittavia kuoppia tai pomppuja tiessä, vaan se vaikuttaa suoraan jokaisen tienkäyttäjän liikenneturvallisuuteen, ammattikuljettajien työturvallisuuteen, päästöihin ja ekologisuuteen.

“Kuljetettaessa tuotteita ja tavaroita tiestön huonosta kunnosta johtuvat menetykset ajassa ja rahassa kertautuvat eteenpäin kuljetus- ja toimitusketjuissa, johtaen lopulta vaikuttamaan negatiivisesti koko Suomen talouteen, vientiin ja tuleviin investointeihin,” kommentoi Koivisto.

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Investointikysely yritysjohtajille (197 yritysjohtajaa) paljastaa, että 77% yritysjohtajista piti kuljetuskustannuksia heikkoutena investointien näkökulmasta (https://www.eva.fi/wp-content/uploads/2024/05/eva-analyysi-no-134.pdf)

Tiestön kunnon parantaminen on ennen kaikkea ennakointia investointi liiketoimintaedellytysten ja kasvun turvaamiseen sekä alueen asukasturvallisuuteen.

Tiedote 30.8.2024

Keski-Pohjanmaan Yrittäjät ry
SKAL Pohjanmaa-Österbotten ry

Lisätietoja:

Keski-Pohjanmaan Yrittäjät ry, Anna Kotamäki, toimitusjohtaja p. 040 3583325, anna.kotamaki@yrittajat.fi
Skal Pohjanmaa-Österbotten ry, Matti Koivisto, toimitusjohtaja, p. 050 3724791, matti.koivisto@skal.fi