YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Keski-Suomen Vuoden nuori yrittäjä 2021 palkinto KOTO Designmarketin yrittäjille
Keski-Suomen Vuoden nuori yrittäjä 2021 palkinnon voittivat jyväskyläläisen Koto Designmarketin yrittäjät Aino Pohjoisenmäki (35), Sanni Oranen (26) ja Laura Simpanen (34). Palkinto myönnettiin yrittäjille Keski-Suomen yrittäjäjuhlassa 10.4.
Kotimaisen designin liike Koto Designmarket, tuttavallisemmin Koto, avattiin keväällä 2018 kolmen nuoren naisyrittäjän voimin. Koto perustettiin tukemaan kotimaisen muotoilun yrityksiä, jotta heidän tuotteitaan löytyisi helposti ja laajalla valikoimalla myös Jyväskylästä. Koton valikoimassa on sesongista riippuen noin 60–70 pienempää ja isompaa yritystä. Valikoimasta löytyy vaatteita, asusteita sekä tuotteita kotiin ja lahjaksi. Kivijalan lisäksi yrityksellä on verkkokauppa.
Intohimosta kotimaiseen designiin
Aino on organisoinut Jyväskylässä järjestettävää designtoria jo vuodesta 2014 saakka. Designtori järjestetään vuosittain kolme kertaa, sesonkien mukaan keväällä, syksyllä ja jouluisin. Seuraava Designtori tulee olemaan jo 20. laatuaan. Designtorin kautta Ainolle heräsi ajatus, että Jyväskylään tarvitaan pysyvä kotimaisen designin kauppa. Tästä ideasta lähti liikkeelle Koton tarina.
– Soitin Sannille ja yllytin hänet mukaan. Yritys perustettiin 2018 ja mukaan saatiin vielä Laura. Hän on ollut Koton joukoissa yrityksen alkumetreiltä saakka, mutta tulee tänä vuonna siirtymään meille työntekijäksi, Aino avaa.
Yrityksen kasvua ja kehitystä on seurattu tiukasti Koton alusta saakka. Ainolla on vahva visio mihin suuntaan Kotoa viedään ja Sanni toimii järjen äänenä. Tälle vuodelle naiset ovat asettaneet kovat kasvutavoitteet.
– Kivijalkakauppojen kuolemasta puhutaan paljon, mutta meidän kohdallamme se ei näy. Kivijalkamme on ollut vahva alusta saakka. Kivijalka myy meillä enemmistön ja verkkokauppa tulee vahvasti nousevana perässä. Tavoitteenamme on saada puolet myynnistä verkon kautta, Sanni kertoo.
Toimivan verkkokaupan luominen ja sen markkinoiminen vaatii kovaa työtä. Tästä yrittäjät ovat saaneet maistiaisia koronan tuoman myllerryksen myötä.
Teimme 2020 kevään aikana käytännössä koko vuoden työn verkkokaupan suhteen. Se oli todella iso ponnistus. Laitoimme peliin kaikki voimavaramme ja saimme aikaan ison digiloikan. Teimme paljon digimarkkinointia ja onneksi asiakkaat tukivat meitä todella hienosti, Aino muistelee.
Yksi kaikkien puolesta
Koto toimii avaimet käteen -mallilla. Yritys tarjoaa muotoiluyrityksille eri kokoisia palvelupaketteja, joiden kuukausihinnat vastaavat suunnilleen yhden myyntitapahtuman osallistumismaksua. Ihan aloittavakin brändi voi päästä mukaan Koton valikoimaan ja tulla tunnetuksi isojen rinnalla.
– Meille jää myynnistä pieni provisio, yleensä noin 20 %, eli tuotteiden omistus pysyy designyrityksillämme ja tilitämme heille myynnin jokaisen kuukauden jälkeen. Me emme sisäänosta mitään, joten voimme tarjota brändeiltä laajan valikoiman kuluttajille, Aino avaa.
– En tiedä saammeko mistään niin paljon iloa kuin siitä, että voimme auttaa pieniä yrityksiä heidän taipaleellaan. Toisten auttamien on meille merkityksellistä. Olemme saaneet yrittäjiltä palautetta, että olemme heihin hyvin yhteydessä ja kehitämme heitä myös matkalla, kertoo Sanni.
Toteutunut toive
Koton yrittäjillä on nöyrä asenne työn tekemiseen. Yrittäjät kuvaavat, että heidät on opetettu pienestä pitäen kunnioittamaan ja arvostamaan kaikkea työtä. Omalla asenteella voi vaikuttaa kaikkeen. Yrityksen sisällä vältetään hierarkiaa ja vastuuta jaetaan rohkeasti. Palkinnon saaminen yllätti yrittäjät totaalisesti.
– Mietimme viime vuoden Keski-Suomen yrittäjäjuhlassa, että voi kun olisimme itse joskus palkittujen yrittäjien joukossa. Se hetki koitti aikaisemmin, kuin osasimme toivoakaan. Välillä saamme tytöttelyä osaksemme ja meitä ehkä vähätellään ikiemme takia. Tämä palkinto sai meidät tuntemaan, että meidät otetaan tosissaan ja on aivan turha kokea huijarisyndroomaa. Pelkkä puhelu, jossa saimme ilmoituksen tämän palkinnon myöntämisestä, oli meille iso juttu. Olemme tosi iloisia ja otettuja, että kova työmme on huomattu, yrittäjät summaavat.