YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Keski-Suomen Yrittäjien huomiot hallitusohjelman sote-osiosta
Keski-Suomen Yrittäjien hankinta-asiamies ja pitkän linjan sote-asiantuntija Veli Puttonen kävi läpi hallitusohjelman sote-osion ja antoi näkemyksenä ohjelman sisällöstä. Hän löysi kehuttavaa ja kehitettävää sekä antoi muutaman käytännön suosituksen. Kokosimme Puttosen huomiot listaksi.
Palveluiden saatavuus
- Yhteistyön (työterveyshuolto, YTHS, julkinen) ja toimintaprosessien kehittäminen on hyvä asia. Työterveyshuollon organisointi pienillä alueilla haaste, toivottavasti yhteistyömalli auttaisi siihen. Julkinen puoli ei kuitenkaan saa ottaa monopoliasemaa.
- Julkisen puolen ja yksityisen puolen yhteistyön kehittäminen tulee hoitaa siten, ettei yksityinen puoli ole vain jonojen tai ruuhkahuippujen purkaja. Mietitään työnjakoa muutenkin, jotta toimitaan yhteistyössä eikä päällekkäin.
- Hoitoketjut suunnitellaan siten, että hyödynnetään suoravastaanottoja esim. fysioterapia ja sairaanhoitaja.
- Palvelusetelit ok, jos hinnoittelut ja sisällöt niissä realistisia. Palvelusetelien markkinointi pitää tapahtua jo alkuvaiheessa yhtenä hoitovaihtoehtona.
- Oman tuotannon ja ostopalvelujen hintojen vertailu edellyttää, että ne lasketaan oikein.
- Kela-korvausmallien jatkaminen ja kehittäminen on hyvä asia.
Mielenterveys- ja päihdepalvelut
- Lapset ja nuoret tärkeä kohderyhmä. Palvelujen riittävyyden varmistaminen tärkeää, jossa yksityisen sektorin mukaan otto välttämätöntä. Keskeistä kuitenkin on löytää juurisyyt ja puuttua niihin.
- Porrasteinen hoitomalli on hyvä asia, kun palvelut määrittyvät tarpeen mukaan alentuvasti ja lisääntyvästi.
- Matalan kynnyksen perusteiden lisäksi tulisi kohottaa lähiverkoston huomiota ja tietoa tukea tarvitsevan henkilön tilanteesta, jolloin reagointi olisi ennakoivaa mahdollisimman alkuvaiheessa.
Kuntoutus
- Kehitetään suoravastaanottopalveluja ja yhteisvastaanotto esim. lääkäri ja fysioterapeutti.
- Kotitalousvähennyksen hyödyntäminen kuntoutuksessa on hyvä vaihtoehto, kotitalousvähennyksen euromääriä voisi nostaakin.
Lapset, nuoret ja perheet
- Lapsiperhestrategiasuunnittelussa otettava huomioon tukipalvelut ja niiden riittävyys neuvolasta kouluihin.
- Myös yritykset voivat olla esim. palveluseteleiden avulla perheiden tukena.
Vammaisten henkilöiden palvelut
- Palveluntuottajat kehittävät hoitopolkuja vammaisille tarpeen mukaan.
- Vammaisten osallistumismahdollisuuksia työelämään kehitetään.
- Räätälöidyt suorahankinnat kuulostavat käsitteenä oudolta ja jopa hankintalain vastaiselta.
Yksilölliset ja tarpeenmukaiset ikäihmisten palvelut
- Hoitotyön tarpeen määrittelyssä käytetään jatkossa oikeasti tuentarpeen mittareita, joihin perustuen työmäärä ja henkilömitoitus lasketaan, eli harkitaan kiinteistä mitoituksista luopumista.
- Yhteisöllisen asumisen (vrt. entinen palveluasuminen) käyttöönotto on hyvä asia, mutta sitä ei saa käyttää tehostetun palveluasumisen korvaajana.
- Teknologian hyödyntäminen ok, haasteena se miten lasketaan sen käytöstä saatava henkilöstömitoitussäästö. Edellyttää luotettavien laskentamallien tuottamista.
- Perhehoitoon resurssi- ja osaamismääritykset.
Omaishoito
- Hyviä kehityskohteita kaikki ohjelmassa esitetyt.
- Mahdollistetaan omaishoitajan ja hoidettavan osallistuminen yhteisille lomajaksoille.
Turvallinen ja vaikuttava lääkehuolto
- Alueellisen lääkehoidon turvaaminen eli apteekkipalvelut koko hyvinvointialueella.
- Palvelusetelit esim. lääkkeiden jakelupalveluun.
Tutkimus ja TKI
- Kumppanuusyhteistyö järkevää.
- Tavoitteena konkreettiset uudet menetelmät käytäntöön asti huomioiden asiakkaan tarpeet.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen
- Tietosuojaesteiden minimointi.
- Yhteydet tietojärjestelmien välillä, vältetään päällekkäiset kirjaamiset ja saadaan työaikasäästöä, viestintä nopeutuu.
- Ennaltaehkäisyyn panostus tuo merkittävät säästöt, edellyttää laajaa yhteistyötä.
- Porrastus eli kohdentaminen järkevästi suoravastaanottoon.
- Kumppanuudesta hyvä esimerkkejä Palveluntuottajien vaikuttamistoimielin ja TKKI-neuvottelukunta Keski-Suomessa.
- Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen tärkeä asia, johon tarvitaan konkreettisia toimenpiteitä, nyt nostettu liikunta mutta tarvitaan muutakin.
Koordinaation vahvistaminen ja palveluiden integraatio
- Myös yksityiset palveluntuottajat mukaan työn- ja vastuunjakoasiaan.
- Poikkeusolojen vastuunjaot sopimuksissa kirjattu melko hyvin, täsmennystä?
Monituottajuus
- Kaikkien osaamista tarvitaan, eli ok määritys.
- Tärkeää tietysti määrittää työnjako ja kuinka paljon resursseja keneltäkin halutaan.
- Hankintaosaamisen lisääminen, markkinavuoropuhelu ja osittaminen ok.
- Kustannuslaskentaan mallit, joilla voi verrata yksityisen ja julkisen puolen suoritekustannuksia.
- Avointen laskentakalkyylien käyttöönotto.
- Sopimuksenaikaisten hinnoittelumallien kehittäminen.
- Yritysvaikutusten arvioinnin käytön lisääminen.
Valvonta
- AVI:n/Valviran ja hyvinvointialueen valvonnan roolit selkiytettävä ja mahdolliset päällekkäisyydet poistettava.
- Hyvä jos käytännöt muuttuvat yhdenvertaisiksi maantieteellisesti ja yksityinen vs. julkinen.
- Palveluiden järjestäminen hakee yhtenäistämistä vielä hyvinvointialueiden sisälläkin.
Rahoitusmallin muutokset
- Nykyinen kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen rahoitus ei kannusta riittävästi, myös hyvinvointialueen rahoitettava omalta osaltaan hyteä riittävästi.
- Luodaan konkreettista kehittämistä ja hankkeita, pilotoidaan ja testataan niitä alueilla.
Lisätiedot: Veli Puttonen, hankinta-asiamies, Keski-Suomen Yrittäjät, p. 0500 646 793